Men det fanns ofta en vanlig mackpump med tvåtakts och där kunde man ställa in procenten, med ett vred eller en liten vev på sidan.
Har ett minne av en sån just ifrån Finland, 1972 i augusti. Min kusin och jag hade varit i Nordnorge med en tvåtakts SAAB. Vi kom ned genom Finland åt sydväst från Enare. Det började bli lite ont om bensin i tanken, vi körde och vi körde och där fanns ingenting och mera ingenting. När vi bara hade ångorna kvar i tanken så dök det äntligen upp ett litet samhälle, jag tror att det måste varit Köngäs. Där fanns en mack med en tvåtaktspump. Ut kom en yngling, som självklart enbart talade finska. Jag plockade fram alla kvarvarande finska mark jag hade, det var tjugotre. Visade dom och pekade på procenttalet på pumpen och visade fyra fingrar.
På det sättet fick vi tillräckligt för att ta oss vidare in till Sverige.
När vi ändå är inne på det så skall jag berätta om bensinpumpen som ångrade sig. Det var i Karlshamn, där fanns en sedelautomat med 2T. Skulle tanka en skvätt för en tia, tidigt 70-tal var det. Sedeln svalde tian, bensin fick jag ingen. Minns inte hur det löste sig. Nån månad senare skulle jag tanka på samma ställe, något misstänksam förstås, men OK, vi provar. I med en tia och minsann pumpar den inte ut hela 20 liter, det var alltså runt en krona litern då. Den kände förstås igen mig och fick samvetskval 🤣