Öppna kategorin

Sagan om en skog

9 inlägg 2087 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sagan om en skog

Sillero  
#678778 Sagan om en skog
av
Skogsnovisen

Det var en gång en skog, där likalånga granar stod snyggt i långa rader. Många, särskilt ”skogsfolket”, tyckte att skogen var väldigt vacker. I den här skogen fanns inga hålträd, där hackspettar och andra insektsätande fåglar kunde bo. Inte heller fanns där död ved, där insektspredatorer kunde leva. Ingen ”bråte” störde den vackra anblicken.
En dag upptäckte en svärm granbarkborrar skogen. Snabbt insåg de att här kunde de leva ostört, utan några fiender. De slog sig ned och förökade sig snabbt.
”Skogsfolket” var inte sena med att gå till handling. Varje angripet träd togs ned. Inte en enda torr gran lämnades kvar. Efter alla åtgärder stod där skogen med något utglesade rader av granar och luckor, där angripna träd hade stått. I den åtgärdade skogen fanns fortfarande inga hålträd där hackspettar kunde bo, eller död ved där rovgiriga insektspredatorer kunde leva. Skogen utgjorde nu återigen ett dukat bord för nästa barkborresvärm. Och så här fortsatte det tills nästan inga granar fanns kvar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sagan om en skog

tallen100  
#678779 Jaha ja....

Avatar Fallback

Re: Sagan om en skog

Avslutat-02  
#678781 Är det fritt att tolka hur man vill?

Användarvisningsbild

Re: Sagan om en skog

Jesper Josefsson  
#678782 Typiskt inlägg av en som inte har egen skog men såklart vill tala om för oss som faktiskt innehar och sköter vår skog hur det faktiskt ska gå till..

Avatar Fallback

Re: Sagan om en skog

Avslutat-02  
#678783 Vad är man ute efter förutom att trampa på dem som förlorar stora värden på sin skog när baggarna kommer?

Är det seriöst eller att diskutera?

Avatar Fallback

Re: Sagan om en skog

jannee  
#678788 Dj**la dravel
Sanningen är i stället den extremt torra och varma sommaren 2018.
Det är följderna av denna vi fortsättningsvis får lida av om inte klimatet återigen slår om och det blir "normala" somrar.
VI (min morfar) hade "problem" med granbarkborre (stora granar på torra sluttningar) dock i väldigt begränsad skala och detta redan 1955 men även 1959 efter vad jag minns.
Jag minns att morfar högg ned ett 50 tal som han sedan sågade upp, det sågade virket var så pass torrt och bra att det kunde läggas in direkt efter sågningen.

Användarvisningsbild

Re: Sagan om en skog

ananders  
#678789 Det ligger faktiskt en hel del i det skrivna, vis av egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Sagan om en skog

tallen100  
#678792 Vänta ni snart kommer nog fler "sagor" 😀

Användarvisningsbild

Re: Sagan om en skog

Vardon  
#678794 En annan historia om en annan skog

Det var en skogsägare som hade en gammal skog. Den växte väl inte så mycket och granen började dö, mest av ålder skulle man kunna tro. Men vad ska man göra med den.

Som så många andra sökte han vägledning genom att läsa, fråga och lyssna. Det mesta mynnade ut i två alternativ , hugg allt nu medan du får eller fortsätt ta nått trä då och då och låt djur och svampar som trivs i denna typ av skog behålla den.

Fast pengarna ja efter plantering, skatt och avverkningskostnader är betalda, priserna är dåliga och skogsägaren hade annat arbete som var bra så kunde ju skogen lika gärna stå kvar.

Men desto mer information han hittade så blev det även tydligt att eftersom han var skogsägare så såg alla andra hen som en person som bara tänkte på pengar och sket i allt annat.

Till slut blev han så besviken på det att hen resignerat sa ”ska jag ändå bara bli dömd för vad andra gör så får det väl vara så. Vid en räfst kommer ändå bödeln ta mitt huvud tänkte han....Så skogen togs ner, den vackra skogen försvann, de som bodde där innan får väl anpassa sig.

Sensmoralen i detta är väl att när man generaliserar mot grupper så kanske man gör så man får rätt fastän det är inte det man vill....

Om skogsägaren blev nöjd med sina pengar förtäljer inte historien....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).