Öppna kategorin

Hundar och trädfällning

15 inlägg 1287 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Hundar och trädfällning

leifa.k  
#671482 Skulle ta ned 2 björkar framför bilen innan det blev svart ute. Det var bara att peka med hela armen och kommendera hundarna i vilken riktning de skulle gå åt. När de var tillräckligt långt borta så kommenderade jag ligg. Där låg de tills jag sade till och träden fallit. Skönt med hundar som fattar. Om ni undrar så är det 2 Schäfrar.

1601918679_img_0815.jpg

1601918678_img_0816.jpg

TS
Swedish Forestry Expo 2021 på Solvalla

Re: Hundar och trädfällning

leifa.k  
#671483 Bilderna i oordning. Nedersta bilden skall vara först.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#671494 Nu är dom rätt. Använd "Placera inom inlägget" vid varje bild, för att få bilderna i den ordning du vill. Det är enda sättet att vara säker på att få det rätt.

leifa.k  
#671505 Aa, tack. Håller på att lära mig..

TS

leifa.k  
#671507 Tallen ni ser, den skall jag fälla så att den "smeker" vindskivorna i vår.

TS

nilsszzon  
#671508 vi ser tallen.. tror inte många här inne uppfattar det som ett speciellt svårt träd att fälla. visst de flesta kanske skippar "smekningen" och håller sig runt 30-100cm ifrån vindskivorna.
fina hundar men att få hundarna att hålla sig ifrån när man kör med motorsåg tror jag även det, att de flesta får till.... vare sig det är schäfer eller inte

leifa.k  
#671520 Tallen är inget svårt. Det som är svårt är hundarnas lydnad och förtroende för hundföraren. Vi kan ju skapa en omröstning där det är frågan om när hundarna håller sig borta från motorsågen pga rädsla eller inte rädsla, förarens kommando. Dvs hur mycket husse/matte litar på hunden och lyder kommandon.. Vare sig det är Schäfer eller inte. Skall jag vara ärlig, vilket jag vill, så tror jag inte att de flesta har samma koll/pli på sina hundar som jag har.

TS

nilsszzon  
#671527 tror nog de flesta hundägare som är inne på detta forum har rätt tight förhållande / förtroende till sin hund och vice versa. precis som klientelet på jaktforum
jag har absolut inga problem att få min labbe att stanna exakt där jag vill ha honom och jag litar blint på honom därav jag kan ha med honom på alla mina uppdrag i skogen eller övriga platser. då jag vet att han varken sticker eller gör ngn illa. men jag är absolut ingen elit i hundträning och min jycke är inget ess på ngt heller men vi spenderar mkt tid ihop och då faller det sig ofta självt.

leifa.k  
1602867146_img_1152.jpg
Jo, så kan det vara. Att jag svarade som jag gjorde beror på min erfarenhet av min nu snart 7-åriga hanne. Han o en av hans syskon var "värst" vid MH:t. Sedan var det ett snäpp ned till de andra.. Hans bror testades hos Polisen i Umeå och han var för bra för dom! De rekommenderade att testa han hos Nationella Insatsstyrkan trots att de helst vill använda Malinois, Malle. Tyvärr så skadade han sig själv i ryggen så svårt innan testet så det var bara att ta bort han. Det är ungefär vad jag har i ena kopplet. Vi fick ta hjälp för att kunna hantera honom, fick erbjudande om 30.000kr när han var runt 2 år pga av hans egenskaper.. och då är det inte frågan om jaktegenskaper även om den är stark.. Har haft Schäfrar o Rottis tidigare, Men ingen var som min nuvarande älskade Brolle. Tror inte att jag får en så bra eller bättre hund igen.. Om vi säger så här, han har utpekats för att vara lämplig för att möta hundrädda människor, samtidigt så är vi väldigt trygga i hans sällskap. Han ligger högt upp i det mesta, inte värst, men högt o stabilt. Här en hälsning från bastun i ca 70gr. Han ville inte vara utan mig när jag bastade.. Tror nog att vi är överrens i det stora hela. Olika hundar, andra krav.

TS

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674028 Hunden med även här. USA?

leifa.k  
#674174 Tummenupp! Denna ras på filmen är ju mycket beskedligare att ha med i skogen än en högpotent Schäfer. Kan väl nämna en gång när jag gick med röjsågen och hade treudden på. Jag undrade var hunden var, släppte på gasen, vände mig om för att se var hunden var, vred mig lite, treudden högg i hundens nos... Han blödde som en gris från nosen men han brydde sig inte. Kunde blivit ett gristryne av hans nos. Han brydde sig inte och det ordnade sig. Jag har en hård/tuff hund, ingen vekling, väldigt "förarhård". Har lärt mig av detta, hundarna är instängda när jag hålls med motorsågar, röjsågar osv. Fan, han flyttar inte på sig när jag kommer med traktorn ens..

TS

nilsszzon  
#674180 fast vänta nu...... " Jag har en hård/tuff hund, ingen vekling, väldigt "förarhård". Har lärt mig av detta, hundarna är instängda när jag hålls med motorsågar, röjsågar osv." började du inte tråden med att visa hur bra pli du har på dina jyckar så du kan jobba med motorsåg och fälla träd utan risk för deras hälsa?

för övrigt kan jag ju tycka att om man såger sin hund i nosen så är det inte ett tecken på hur tuff hunden är utan hur jävla dålig man är som ägare / husse / matte....

leifa.k  
#674279 nilsszzon. Mina inlägg i denna tråden är inte i kronologisk ordning. Hur hade din labbe reagerat om den fick treudden i nosen? Hade den sprungit bort från skogen och aldrig återvänt, eller blivit fortsatt rädd för 2-taktsmotorer? Min brydde sig inte. Men, deklart, vi har ju helt skilda hundar med tanke på deras mentalitet. Har du problem med att tex hunden går in i döden för dig? Det är jag osäker på om Labben gör för dig..Det är den typ av hund jag har.. Du vet väl att det är en himla skillnad på Schäfer och Schäfer, linjer osv. Kan inte säga detta på annat sätt. Sen, ett snitt på nosen må så vara. Har en tik av samma kaliber som får ta över när den äldsta går bort. Lite mera träning så.. Och hundarna mår jättebra, jag är även en jättebra Husse!

TS

leifa.k  
#674290 När denna nosskärning inträffade så hade jag inte gett något kommando, han fick vara lös. Vill du så kan vi köra en tävling med våra hundar om vem som kan ligga "plats" längst, eller "gå bort" och man pekar med armen åt vilket håll de skall gå åt, jag är med.

TS
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
leifa.k skrev:När denna nosskärning inträffade så hade jag inte gett något kommando, han fick vara lös. Vill du så kan vi köra en tävling med våra hundar om vem som kan ligga "plats" längst, eller "gå bort" och man pekar med armen åt vilket håll de skall gå åt, jag är med.

Låter som dina hundar inte har nåt annat val än att stanna...
Jag kanske läser dina inlägg fel men vad har ett snitt i nosen med hårdhet att göra? Min hund satt bredvid mig när jag lagade mat och på nåt sätt föll en stor kökskniv ner från bänken och rakt på nosen så det blev ett blödande sår, men hunden satt kvar. Måste ha varit en hård hund?
Under 15 år var den med i röjning och trädfällning, lös och utan kommandon. Den lärde sig att hålla lagom avstånd, ibland fick jag ge stopptecken innan trädfällning men han var fri att röra sig bakom den linjen. En riktig rambo till hund?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).