Öppna kategorin

"Gubbar" som inte gillar batterier...

323 inlägg 21345 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669053
Nonkan skrev:Alltid denna diskussion om ekonomin med batterier.

Säg ett Husqvarna BLi200-batteri. Du kör ca 20-30 min på en laddning med kedja i stock. Ganska nära bensinsåg är det i varje fall, batterisågen drar inget på tomgång.

Batteriet är specat för ca 1000 laddcykler, men säg 800 för sakens skull. Det ger alltså, väldigt lågt räknat 250 driftstimmar med såg i stock.
Ord. pris är 2290:- inkl moms, vilket ger 9,16:- inkl moms/timme.

Jmf med bensin då. Jag brukar räkna med ca 0,5L/h för motorsåg. Med ett literpris på 22:- blir det då 11:-/h (Aspen på hyfsat billigt ställe) så då kostar 250 driftstimmar 2750:-

Skillnaden är att investeringen sker direkt vid inköp. Om man istället jämför så att man köper 200L bensin vid varje maskinköp så är det mer rättvist.

Sen finns det andra fördelar och nackdelar både med bensin och batteri, men att säga att det är dyrt med batteri är helt fel ingångsvinkel i en diskussion om batterier.


Ta och räkna på att vara egen och köpa in grejerna så är det inte alls fel ingångsvinkel.
Utan helt korrekt.
Om du måste ha fler sågar för att göra samma jobb som du gör med en bränsle såg så är det 3 gånger så dyrt...
Och alltså minus på sista raden i bokföringen..

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669083 Såg att Totte skrivit i moderatorsloggen.
Om denna tråden, ni är alla välkomna att diskutera och även hett kanske vara osams.
Men snälla undvik, att kalla varandra dumheter eller annat.
Skulle någon göra detta ändå.
Anmäl Och skriv bara tillbaka, där var du inte schysst och jag anser att du har fel.

Okej?
Tack och trevlig helg..
Skål. 👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Joakim S  
#669089
vinterrojarn skrev:Såg att Totte skrivit i moderatorsloggen.
Om denna tråden, ni är alla välkomna att diskutera och även hett kanske vara osams.
Men snälla undvik, att kalla varandra dumheter eller annat.
Skulle någon göra detta ändå.
Anmäl Och skriv bara tillbaka, där var du inte schysst och jag anser att du har fel.

Okej?
Tack och trevlig helg..
Skål. 👍 👍

Rolig beskrivning där, av Totte😁👏🏻.

Skål🍻👍🏻

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669091 Jajemän trevligt att tråden blev omnämnd och inte utslängd..
Dock hänger det på oss.. Så varför ska vi tjafsa oschysst.. När vi kan tjafsa som trevliga människor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Suneland  
#669093 Har velat fram och tillbaka angående batterisåg, men jag vet fortfarande inte hur många batterier som behövs för att köra en heldag i skogen.

Jag gissar på att en 540ixp med 3 st BLi300(vill inte ha ryggsäck) skulle räcka om man laddar ett under tiden och tar en paus varannan timma så laddningen kommer ikapp litet.

Tar jag med några nyladdade 12v batterier och växelriktare(detta har jag redan hemma) så jag kan ladda några gånger extra utan att slösa bränsle.

Jag tittar på laddningstider här https://img.bygghemma.se/pfiles/Batteri%C3%B6versikt%20Husqvarna__09000602-58a5-4456-8eb4-e41b036693d1.pdf och med en 330w laddare så tar det 1h 20minuter för ett BLi300.

Inköp till att börja med skulle bli:

10000:- 540iXP med 330w laddare och 1 BLi200
5800:- 2xBLi300

Det är 10000 extra, men inga avgaser och det går trots allt bra många liter bränsle om året, gissar på mellan 50-100L per år.

Frågan är bara om jag är helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Joakim S  
#669096
vinterrojarn skrev:Jajemän trevligt att tråden blev omnämnd och inte utslängd..
Dock hänger det på oss.. Så varför ska vi tjafsa oschysst.. När vi kan tjafsa som trevliga människor?

Detta går nog fint😊. En lördagskväll är ju passande också för testkörning, då vet vi att nivån håller måttet sen😂.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669100
Suneland skrev:Har velat fram och tillbaka angående batterisåg, men jag vet fortfarande inte hur många batterier som behövs för att köra en heldag i skogen.

Jag gissar på att en 540ixp med 3 st BLi300(vill inte ha ryggsäck) skulle räcka om man laddar ett under tiden och tar en paus varannan timma så laddningen kommer ikapp litet.

Tar jag med några nyladdade 12v batterier och växelriktare(detta har jag redan hemma) så jag kan ladda några gånger extra utan att slösa bränsle.

Jag tittar på laddningstider här https://img.bygghemma.se/pfiles/Batteri%C3%B6versikt%20Husqvarna__09000602-58a5-4456-8eb4-e41b036693d1.pdf och med en 330w laddare så tar det 1h 20minuter för ett BLi300.

Inköp till att börja med skulle bli:

10000:- 540iXP med 330w laddare och 1 BLi200
5800:- 2xBLi300

Det är 10000 extra, men inga avgaser och det går trots allt bra många liter bränsle om året, gissar på mellan 50-100L per år.

Frågan är bara om jag är helt ute och cyklar?


Då får du nog specificera lite mer..
Om kostnaden eller att du behöver bara 3 batterier?
Jag har för mig jag läst att för att klara 8 Tim så behöver du ca 5 batterier...
Klart kör du medans du laddar så klarar du dig på 3 st..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669103
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Jajemän trevligt att tråden blev omnämnd och inte utslängd..
Dock hänger det på oss.. Så varför ska vi tjafsa oschysst.. När vi kan tjafsa som trevliga människor?

Detta går nog fint😊. En lördagskväll är ju passande också för testkörning, då vet vi att nivån håller måttet sen😂.


🤣 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

tallen100  
#669117
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Jajemän trevligt att tråden blev omnämnd och inte utslängd..
Dock hänger det på oss.. Så varför ska vi tjafsa oschysst.. När vi kan tjafsa som trevliga människor?

Detta går nog fint😊. En lördagskväll är ju passande också för testkörning, då vet vi att nivån håller måttet sen😂.

Batterisåg är kanske lämplig att köra på lördagskvällen,
Och låta dom riktiga sågarna stå då... 🤣
Se där dom har tydligen sin plats ändå 😉
Senast redigerad av tallen100 lör 26 sep 2020, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Suneland  
#669118
vinterrojarn skrev:
Suneland skrev:Har velat fram och tillbaka angående batterisåg, men jag vet fortfarande inte hur många batterier som behövs för att köra en heldag i skogen.

Jag gissar på att en 540ixp med 3 st BLi300(vill inte ha ryggsäck) skulle räcka om man laddar ett under tiden och tar en paus varannan timma så laddningen kommer ikapp litet.

Tar jag med några nyladdade 12v batterier och växelriktare(detta har jag redan hemma) så jag kan ladda några gånger extra utan att slösa bränsle.

Jag tittar på laddningstider här https://img.bygghemma.se/pfiles/Batteri%C3%B6versikt%20Husqvarna__09000602-58a5-4456-8eb4-e41b036693d1.pdf och med en 330w laddare så tar det 1h 20minuter för ett BLi300.

Inköp till att börja med skulle bli:

10000:- 540iXP med 330w laddare och 1 BLi200
5800:- 2xBLi300

Det är 10000 extra, men inga avgaser och det går trots allt bra många liter bränsle om året, gissar på mellan 50-100L per år.

Frågan är bara om jag är helt ute och cyklar?


Då får du nog specificera lite mer..
Om kostnaden eller att du behöver bara 3 batterier?
Jag har för mig jag läst att för att klara 8 Tim så behöver du ca 5 batterier...
Klart kör du medans du laddar så klarar du dig på 3 st..



Rent generellt om det är gångbart, men det är ju klart andrasågen som alltid är med kommer fortsatt vara bensinsåg så man kanske kan anse det vara en icke fråga..

Hade missat allt som skrevs igår i den andra tråden men har nu uppdaterat mig och det gör mig bara mer sugen att testa, man kan väl köra så mycket som det går med batterisågen så spar man nog ändå in en hel del bränsle 😀

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669119 Ja om man är villig att testa.
Kom ihåg kedjan bara om det är en Hva du funderar på..
Jag som kör mycket på ved backen och kvistar klent, väljer nog att fortsätta med mitt experiment med E85 istället..

Att investera 15-16.000 kr på en så pass klen såg gör jag inte.. Då får det bli en 500i istället.
200 L med aspen kostar mig ca 5700 kr inkl moms..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669122
tallen100 skrev:
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Jajemän trevligt att tråden blev omnämnd och inte utslängd..
Dock hänger det på oss.. Så varför ska vi tjafsa oschysst.. När vi kan tjafsa som trevliga människor?

Detta går nog fint😊. En lördagskväll är ju passande också för testkörning, då vet vi att nivån håller måttet sen😂.

Batterisåg är kanske lämplig att köra på lördagskvällen,
Och låta dom riktiga sågarna stå då... 🤣
Se där dom har tydligen sin plats ändå 😉


Varför får jag en bild av ur svenska hjärtan..
När han klipper gräset mitt i vintern, när frun varit otrogen, av ditt inlägg..?..
🤣 🤣 Ungefär som att gasa på med dessa maskiner på kvällen, för hårfönen stör ingen.. 🤣 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Joakim S  
#669123 Förresten hur är det med hård belastning/överbelastning för batterisågar? Jag kör skruvdragare och slagborr på batteri från Makita på jobbet, och de kan ju bli riktigt varma vid hårdkörning.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#669125 Ja det är samma som för de flesta eldrivna maskiner.. Undvik ända in i det sista..
Hade många automower som gick varma i början för de gick aldrig i laddningen som de skulle utan klippte tills motorn blev för het...
2 brann... Ena gången hade det kunnat gått illa... Den fattade eld inne i sitt hus, spred sig till huset där ägaren bodde....

Tur att han var vaken och såg branden..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-01  
#669126 säg att man laddar extrabatteri i traktor/bil/fyrhjuling via inverter.

hur mycket ström drar då detta ur fordonsbatteri?...på 8-timmars dag borde det väl bli en del då man ju konstant har batteri på laddning?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).