Öppna kategorin

"Gubbar" som inte gillar batterier...

323 inlägg 21347 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672435 Det var just din attityd som gjorde att jag gjorde annat istället.
Jag har inget för dig att bevisa eller att tillägga i övrig diskussion om dessa sågar, 200-201 vs 540 har diskuterats i andra trådar, dock kan jag ju skriva så här.

Proffs vill du framstå som.
Det kommer du aldrig att vara så länge du far runt med en gräddvisp driven av batteri.
Ni där nere, vid Sveriges böld har bara hightech och status i skallen.
Jo då jag har skruvat en hel del arborist modeller men det betyder inte att jag älskar dessa heller.

Ni som kör batteri är så kåta på att jämföra och ha er.. Glömmer totalt bort den personliga uppfattningen som står för den största delen av jämförelsen...

Upplevelse kan vara en förrädisk sak..
Att du springer runt med batterisåg där andra använder röjsåg är ditt val.
Jag är inte imponerad av detta.
Upp med den i frötallshuggning.
Det har jag både gjort själv och haft kunder som gjort med en stihl 201, då är det andra saker...

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672437
tallen100 skrev:Batteri, som inte är startbatteri 👎 👎 👎
Bensin och diesel 👍 👍 👍
Trodde jag dom flesta begrep😏


Det är just där skon klämde... Man kan inte förklara för den som inte begriper.

Av vad jag sett av vissa batteri härjeri, finns inget skogsbruk från proffs..
Härja runt som en apa i ett träd, det är inte skogsbruk.
Röja lite skräp sly efter vägbana eller så är inte heller skogsbruk.
Nä, in i grovskog och hugg som man ska och in i eftersatta röjningar på flera ha där till och med Hva 555, stihl 560 får jobba.. Så får vi se..
Jag vet dock svaret redan nu..
Batteriermaskinerna får stanna hemma sen..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

r93  
#672440 Detta forum alltså.........
Konstigt att det alltid är på helgkvällar det ska börjas hetsas mot vinterrojaren? Var det förra eller förr förra helgen han blev anklagad för att ta Ritalin? Denna helgen ställa bort flaskan???

Man kan undra vilka det är som ska ställa undan vad det nu kan vara på helgerna?

Jannee ställde ju en väldigt bra fråga för ett antal inlägg sedan, detta har tydligen helt förbisetts av alla som brukar vara snabba att svara!!

Jag är själv undrande hur många batterier som skulle behövas?

Jag ska vara ledig från jobbet i slutet av oktober för att stöka av lite röjning, men bensinen är slut hemma, så jag måste besöka affären, ska man köpa bensin eller investera i batteriröjsåg?

Grannen sa att ”nu finns det ju röjsågar med batteri som är lika bra som proffssågarna säger dom”

Han är av det äldre gardet så han spenderar ingen tid på internet, däremot manuellhugger han runt 800 kubik om året och röjer i snitt 10 ha, så han är en hel del i skogen.

Jag sa att ”du blir nog besviken, vad jag förstår så räcker ett batteri i en dryg timme kanske?”

-jaha det var inte mycket, man klarar sig inte med två då, som te’ skruvdragaren? Så låter det ju när man läser tidningen.

-Nä, jag tror du får fortsätta med din 555 ett tag till.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Larssa  
#672455 Varning trams

Har int tid å skriv så mycke på internet, driftstiden på batterierna är så bra nu att jag inte hinner .( utom idag, höstjobb i trädgården blä )

Men jag noterar hur mycket tid ni med motorsåg lägger på forumet. Är motorsågarna, trasiga igen? batterisågen min bara går och går.

Ha en bra dag, och ut i skogen med er alla.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

r93  
#672463 Du skrev ju trams så, man ska väl inte ta det så allvarligt, men hela idén med ett forum bygger väl på aktivitet?

Men jag snart ut och köra nån tank röjning hade jag tänkt, då regnet kom kan kan jag inte plocka upp potatisen som tänkt, köra in ved är blä det med i regn, så jag tänkte ut å tjura i en röjning som skulle varit gjord för år sen 😫

Så jag kan ta ett par kort sen, och sedan väntar jag fortfarande på ett sakligt inlägg om röjsågsbatteriets drifttid.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672465
Larssa skrev:Varning trams

Har int tid å skriv så mycke på internet, driftstiden på batterierna är så bra nu att jag inte hinner .( utom idag, höstjobb i trädgården blä )

Men jag noterar hur mycket tid ni med motorsåg lägger på forumet. Är motorsågarna, trasiga igen? batterisågen min bara går och går.

Ha en bra dag, och ut i skogen med er alla.


En motorsåg/röjsåg som sköts och servas håller lika bra som en batterisåg..
Även bättre.
Dock så har man bränslet som kan krångla.
Men man har ju även batterier som kan krångla.

Så på de fronterna är det ingen skillnad.

Jag har ingen stress ut i skogen, har för mycket i verkstaden.
Ved ska fällas men det blir senare när det inte är ler äckel på åkrarna..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672466
r93 skrev:Du skrev ju trams så, man ska väl inte ta det så allvarligt, men hela idén med ett forum bygger väl på aktivitet?

Men jag snart ut och köra nån tank röjning hade jag tänkt, då regnet kom kan kan jag inte plocka upp potatisen som tänkt, köra in ved är blä det med i regn, så jag tänkte ut å tjura i en röjning som skulle varit gjord för år sen 😫

Så jag kan ta ett par kort sen, och sedan väntar jag fortfarande på ett sakligt inlägg om röjsågsbatteriets drifttid.


Är det 535ifr du tänker på?
Fredrik hade räknat på 5 batterier per 8 h röjning.

Jag räknar ca 5 L Alkylat på 8-9 timmars jobbig röjning..
Alltså inte någon 3500 kr röjning per ha utan det dubbla.

Annars så räcker för mig en 5L dunk med alkylat
Ca 10-12 timmar i normal röjning...

Detta är dock endast min personliga åsikt och uppfattning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

anersimyra  
#672468
r93 skrev:Detta forum alltså.........
Konstigt att det alltid är på helgkvällar det ska börjas hetsas mot vinterrojaren? Var det förra eller förr förra helgen han blev anklagad för att ta Ritalin? Denna helgen ställa bort flaskan???

Man kan undra vilka det är som ska ställa undan vad det nu kan vara på helgerna?

Jannee ställde ju en väldigt bra fråga för ett antal inlägg sedan, detta har tydligen helt förbisetts av alla som brukar vara snabba att svara!!

Jag är själv undrande hur många batterier som skulle behövas?

Jag ska vara ledig från jobbet i slutet av oktober för att stöka av lite röjning, men bensinen är slut hemma, så jag måste besöka affären, ska man köpa bensin eller investera i batteriröjsåg?

Grannen sa att ”nu finns det ju röjsågar med batteri som är lika bra som proffssågarna säger dom”

Han är av det äldre gardet så han spenderar ingen tid på internet, däremot manuellhugger han runt 800 kubik om året och röjer i snitt 10 ha, så han är en hel del i skogen.

Jag sa att ”du blir nog besviken, vad jag förstår så räcker ett batteri i en dryg timme kanske?”

-jaha det var inte mycket, man klarar sig inte med två då, som te’ skruvdragaren? Så låter det ju när man läser tidningen.

-Nä, jag tror du får fortsätta med din 555 ett tag till.

” Hetsas mot vinterröjaren ”...den var kul..🙂 karln går själv fullkomligt i taket från första meningen och beter sig som ett barn i trotsåldern och fullkomligt vräker ur sig otrevligt tyckande och påståenden kring person i stället för att hålla sig till ämnet.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672469
r93 skrev:Du skrev ju trams så, man ska väl inte ta det så allvarligt, men hela idén med ett forum bygger väl på aktivitet?

Men jag snart ut och köra nån tank röjning hade jag tänkt, då regnet kom kan kan jag inte plocka upp potatisen som tänkt, köra in ved är blä det med i regn, så jag tänkte ut å tjura i en röjning som skulle varit gjord för år sen 😫

Så jag kan ta ett par kort sen, och sedan väntar jag fortfarande på ett sakligt inlägg om röjsågsbatteriets drifttid.


Du som har sådan röjning skulle nog inte finna det ekonomiskt hållbart med dessa maskiner..
Däremot om du åker iväg någon timme då och då.. Men vill du ha fart och styrka så gäller 555 eller 560 bensinsåg...

Men det är klart att vid normal röjning alltså.
Där stammarna är ca 1-1.5m höga och högst 5 cm grova.. Då är det säkert en fördel att ha batterimaskin..
Den är lättare, vilket jag ändå anser oviktigt då den hänger i sele.. Är den rätt inställd så är det ingen skillnad.

Klingan är för mig en begränsning 200 mm
Är för litet, 225 mm är betydligt bättre..
Blir extra kostnad om man ska byta på 535ifr och påverkar säkert drifttiden negativt.

Anersimyra reagerade på negativa Vibrationer...
Inte bra..

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672470
anersimyra skrev:
r93 skrev:Detta forum alltså.........
Konstigt att det alltid är på helgkvällar det ska börjas hetsas mot vinterrojaren? Var det förra eller förr förra helgen han blev anklagad för att ta Ritalin? Denna helgen ställa bort flaskan???

Man kan undra vilka det är som ska ställa undan vad det nu kan vara på helgerna?

Jannee ställde ju en väldigt bra fråga för ett antal inlägg sedan, detta har tydligen helt förbisetts av alla som brukar vara snabba att svara!!

Jag är själv undrande hur många batterier som skulle behövas?

Jag ska vara ledig från jobbet i slutet av oktober för att stöka av lite röjning, men bensinen är slut hemma, så jag måste besöka affären, ska man köpa bensin eller investera i batteriröjsåg?

Grannen sa att ”nu finns det ju röjsågar med batteri som är lika bra som proffssågarna säger dom”

Han är av det äldre gardet så han spenderar ingen tid på internet, däremot manuellhugger han runt 800 kubik om året och röjer i snitt 10 ha, så han är en hel del i skogen.

Jag sa att ”du blir nog besviken, vad jag förstår så räcker ett batteri i en dryg timme kanske?”

-jaha det var inte mycket, man klarar sig inte med två då, som te’ skruvdragaren? Så låter det ju när man läser tidningen.

-Nä, jag tror du får fortsätta med din 555 ett tag till.

” Hetsas mot vinterröjaren ”...den var kul..🙂 karln går själv fullkomligt i taket från första meningen och beter sig som ett barn i trotsåldern och fullkomligt vräker ur sig otrevligt tyckande och påståenden kring person i stället för att hålla sig till ämnet.


Just det jag gjort och gör..
"Gubbar som inte gillar batterier"
Passar inte trådens ämne, avvik..

Just det ja..
Hur var det nu..?
Gått på ritalin?
Ställ undan flaskan?..

Nä ta din hejarklack med dig..
Och klanen kan hålla till i andra trådar.
Kom ihåg jag vet mycket väl vilka ni är som gillar dessa påhopp.. Sedan när ni får samma attityd tillbaka, så ska ni till moderatorerna och gnälla... För stå upp för det ni skrivit det gör ni ej..
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 10 okt 2020, 10:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Joakim S  
#672475
anersimyra skrev:
r93 skrev:Detta forum alltså.........
Konstigt att det alltid är på helgkvällar det ska börjas hetsas mot vinterrojaren? Var det förra eller förr förra helgen han blev anklagad för att ta Ritalin? Denna helgen ställa bort flaskan???

Man kan undra vilka det är som ska ställa undan vad det nu kan vara på helgerna?

Jannee ställde ju en väldigt bra fråga för ett antal inlägg sedan, detta har tydligen helt förbisetts av alla som brukar vara snabba att svara!!

Jag är själv undrande hur många batterier som skulle behövas?

Jag ska vara ledig från jobbet i slutet av oktober för att stöka av lite röjning, men bensinen är slut hemma, så jag måste besöka affären, ska man köpa bensin eller investera i batteriröjsåg?

Grannen sa att ”nu finns det ju röjsågar med batteri som är lika bra som proffssågarna säger dom”

Han är av det äldre gardet så han spenderar ingen tid på internet, däremot manuellhugger han runt 800 kubik om året och röjer i snitt 10 ha, så han är en hel del i skogen.

Jag sa att ”du blir nog besviken, vad jag förstår så räcker ett batteri i en dryg timme kanske?”

-jaha det var inte mycket, man klarar sig inte med två då, som te’ skruvdragaren? Så låter det ju när man läser tidningen.

-Nä, jag tror du får fortsätta med din 555 ett tag till.

” Hetsas mot vinterröjaren ”...den var kul..🙂 karln går själv fullkomligt i taket från första meningen och beter sig som ett barn i trotsåldern och fullkomligt vräker ur sig otrevligt tyckande och påståenden kring person i stället för att hålla sig till ämnet.

Ärligt talat Anders... Det värsta Röjarn har kallat dig i denna tråd (iaf sen igår när senaste diskussionen började, jag har inte gått genom hela tråden) är, en vandrande reklampelare för Husqvarna. Du däremot har antytt att Röjarn skulle uttryckt sig som han gjorde igår pga att han var full, och nu säger du att han uppför sig som ett barn i trotsåldern. Jag tycker att du är mer otrevlig faktiskt.

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672477 Ta och läs det där igen med självvärmande batterier... Och mitt svar så tror jag nog man ser och hör skämtet jag drog över detta..
Och gör man inte det, så vad gör det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

anersimyra  
#672486
vinterrojarn skrev:Ta och läs det där igen med självvärmande batterier... Och mitt svar så tror jag nog man ser och hör skämtet jag drog över detta..
Och gör man inte det, så vad gör det...

SKÄMTET!!!! Hur var det nu du uttryckte dig..🤔 jo, ni står inte för vad ni skriver..😉👍

Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

Avslutat-02  
#672491 Du kunde inte ens läsa högt vad jag skrev..

Självvärmande batterier.... Alltså menade jag från batterier som har defekter i cellerna eller andra orsaker som gör att de "går" varma...
Men det missade du..

ETT grovt missförstånd som kan ske i text..
Ganska vanligt.

Och jodå jag står för precis allt jag har skrivit..
Gör du?..
Ritalin?
Ställa undan flaskan...?...

   TS
Avatar Fallback

Re: "Gubbar" som inte gillar batterier...

jannee  
#672494 Aners propagerar för batteridrift, är det inte så enkelt att Aners uppdragsgivare kräver detta och av den orsaken nyttjar han då batteridrift och ofrivilligt framhävdar dess "fördelar".
Vi andra som är mer ekonomiskt beroende får hålla oss till det som fungerar i alla lägen och nyttja våra maskiner så länge de håller.
Det kanske också är lite som med de första batteridrivna handverktygen, de var ganska kortlivade engångsprodukter, numera är de väl utprovade och något liknande kan det kanske också bli med batteridrivna motor och röjsågar.
Batterier har funnits i evinnerliga tider men det är väl endast under det senaste årtiondet någon direkt utveckling skett.
Dock har startbatterier till p-bilar blivit allt sämre, man får vara evigt tacksam om de håller garantitiden ut.
Ändå är diesel och bensin som energibärare bra mycket lättare och effektivare än ett tungt batteri.
Sedan kan man i all avighet diskutera vilket som är mest miljövänligt.
Är lätt att någon part "glömmer" väsentliga fakta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).