Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81577 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679509 Det där var nog det dummaste du skrivit nån gång, "privata perspektiv så blir den helt ointressant", vadå privata perspektiv, mitt perspektiv utgår helt och fullt från naturens behov, och där har jag alla ekologer i världen med mig.

Det är ingen enmansshow jag bedriver, även om många här har hakat upp sig på min person, och tror att jag är ensam i mina åsikter och kamp mot ett förstörande skogsbruk, men så är det givetvis inte, jag kanske är ensam om att visa konkret på ett annat skogsbruk, men åsikterna är allmängiltiga.

Det märkliga är att skogshögskolorna i Sverige har fått ensamrätt på sanningen, det som lärs ut där är det "senaste" i kunskap, vilket dravel, det är det "kunskaper" från det mest unkna hörnet av åsiktskorridoren.

Den som kan sin historia vet att skogs och jägmästare varit en illa sedd överhet sen slutet av 17 talet, och det enda som ändrats är att man nu av någon konstig anledning blivit rumsrena hos världens mest mesiga befolkning.

Att politiker bländas av en lögnaktig skogsindustri kan man förstå, men folket som bor mitt i de sönderbombade landskapet borde ju för länge sedan fått nog, men det kan dom inte, för vi har en forskarkår i högskolorna som domineras av produktionsforskare, och dessa "garanterar" att vi gör rätt, det gör vi inte, vi förstör kretsloppet, och du förstör betydelsen av ordet kretslopp med konstiga påståenden som "Marken har varken kretslopp eller mångfald".

Att vi bedriver kalhygge/trakthygge är ju bara en idioti som är oförklarligt ur ett ekologiskt perspektiv, ur ett bekvämlighetsperspektiv är det relevant, men då måste man helt glömma naturens behov, och då måste man även glömma människans behov, för det ena förutsätter det andra, som jag säger så måste vi vakna upp nu, det börjar bli sent.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

maltex  
#679511 Man kan undra om ängs och hagmarker bildas/bevaras på naturens villkor?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679517 Absolut Maltex, i en tusen år gammal skog finns beten för skogens fauna, öppningar i skogar är oxå en förutsättning för mångfald, dessutom är människan givetvis en av arterna och har all rätt att överleva med sina behov av livsmedel, det är bara skövling som tränger ut arter.

Jag har forskat lite kring kalhygge och jag tror det kan ha varit när staten ville säkra Ekarnas framtid, på början av 18talet, där behövdes stora tomma bördiga marker enligt den tidens jägmästarsnillen, och all bördig mark odlades givetvis av allmogen, så staten fick använda sin egen mark, upproret mot de fridlysta Ekarna i bönderna hagar var nu så starkt (ekarna förstörde de mycket viktigare betesmarkerna) att det bara var en tidsfråga innan de korrumperade statliga "ekövervakarna" jägmästarna, skulle få släppa ekarna fria, och det skedde ju vid riksdagen 1860.

När sedan de Tyska statliga skogarna kalhöggs på 18talet, så började jägmästarna i Sverige snegla på denna korkade metod att bedriva skogsbruk, att vi inte som Tyskarna och övriga Europa slutat med dumheterna nu, är ju obegripligt för oss som förstår att människan måste anpassa sig efter naturen och inte tvärtom.

Redan på 18 talet förstod ju alla duktiga skogsmänniskor att kalhygge var ett nackskott på kretsloppet, man noterade hydrologiska förändringar och uttorkning av marken, men även klimatförändringar, och trots att man visste mycket lite om svampsamhällen och näring i marken, noterade man att tillväxten i planteringar minskade jämfört med naturliga skogar, att det vände 100 år senare, 1950 var ju de fellärda jägmästarnas tjatande om döda zoner och sen att maskinerna behövde stora skövlingar för att bli lönsamma.

I dag är ju allt uppbyggt kring kalhygge, att ta mindre än 200 kubik, täcker inte kostnaderna att etablera en skördare och skotare på plats, men är det verkligen DET som ska avgöra hur vi behandlar naturen, Lars säger att det finns arter som gynnas av kalhygge, ja herregud det finns arter som gynnas på ett kalhygge, men vad har det med en skogs mångfald att göra.

Jag ska förklara för dig en sak som du sen kan ta med till dina kollegor som just nu undrar hur fan dom ska döda alla barkborrar, som ju är något helt ofarligt i en FUNGERANDE natur, jag gör det med ett citat från Nationalencyklopedin,

"kampen för tillvaron, ett allas krig mot alla, där den mest lämpade vinner. Denna kamp är alltid hårdare inom en art än mellan olika arter, eftersom artfränder kräver samma livsbetingelser, medan individer av olika arter lättare kan leva sida vid sida."
Den vetenskap du försvarar kan inte ens dom mest grundläggande sanningarna i biologin, ni är bara politiska fångar, inte vetenskapsmänniskor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679520 Och en sak till, att byta ut skog mot åkermark är inte ett dugg sämre än att byta ut skog mot plantager, vem har lurat i er detta, i Europa har vi 30% mer "skog" i dag än på 17talet, det som är plantager av den "skogen" kan gärna få bli åkermark i gen, för min del.

De 30% av regnskogarna som gjorts om till trädplantager under de senaste 50 åren, är till 90% ägda av stora multinationella skövlare som i sina hemländer (Sverige tex) skryter om hur "gröna" och hållbara dom är.

Ge tillbaka marken till den svältande lokalbefolkningen (dom kan inte äta trä) och sluta hyckla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#679546
ulf 1 skrev:Jag har forskat lite kring kalhygge och jag tror det kan ha varit när staten ville säkra Ekarnas framtid, på början av 18talet,

Nej, du har inte forskat. Det du gör är att du fantiserar och fabulerar.

Varför inte läsa ny forskning om kalhuggningens historia?

"Clear-cutting - The most discussed logging method in Swedish forest history"

https://pub.epsilon.slu.se/18183/

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#679547
ulf 1 skrev:mitt perspektiv utgår helt och fullt från naturens behov,

Naturen är inte ett slags sammanhållen individ och har därför inga behov.
Du utgår helt och hållet från ditt eget högst personliga perspektiv, dina egna behov och inget annat.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Hanatorp  
#679563 Forskar gör man på Universitet inte på brädgårdar.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679576 Som denna kvinna då menar du Hanatorp,

Citat utan hänvisning borttaget. Handlade om att skogsägarna inte ändrat sitt beteende utifrån klimatrisker. totte

Ja visst är det så, inte nog att Sveriges skogsägare är hjärntvättade av en lögnaktig industri, de reflekterar över huvud taget inte, det framgår ju klart och tydligt i denna tråd, men det kanske inte var DEN forskningen du ville se Hanatorp, så fortsätt du all plantera dina granar, du får väl lita på Lars, han stör ju inte zombietillvaron det minsta, allt är som det alltid har varit, kanske lite bättre för nu finns ju de dyrare turboplantorna, du ska se att de snart kommer med medföljande klimatgaranti, medan bolagen skrattar hela vägen till banken när dom får köpa de döende granarna billigt, som de kallar massa, vrak eller ved, men sågar när det är hämtat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#679580
ulf 1 skrev:Jag har forskat lite kring kalhygge


Var hittar man din forskningsrapport.........?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Hanatorp  
#679611 Fastnade den i din åsiktskorridor Ulf1

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Ove Lindberg  
#679625 Ulf 1
Har du tänkt någon gång på att Jordens medelaxel inte går genom ditt köksbord?
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

totte  
#679695 Ulf jag har sagt det innan: Du får inte hålla på att citera utan att ange källan. Längden på citatet är nog ett gränsfall, men utan källa är det ett klart copyrightbrott.

Dessutom, eftersom jag letade reda på artikeln så handlar det om risken för brand och stormar och vad det har att göra med din åsiktskorridor är inte särskilt klart.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679845 Det jag ville visa totte, var att Sveriges skogsägare litar blint på allt dravel från en vetenskap som är köpt, enkelt uttryckt.

Lars påstår att det är ljuset som har störst betydelse, (mest för att vara tvätr emot vad jag säger) men utan värme funkar det inte, hur mycket ljus du än har, så står allt jävligt stilla i växtriket.

Man gjorde några tester av fotosyntesen i Flakaliden i Västerbotten för 25 år sen, och kom fram till det som finns i bilden.

Allt hänger givetvis i hop, och när det varmare klimatet ställer vetenskapen på huvet, så kan inte vetenskapen reagera för de är bakbundna av sina egna tvärsäkra rekomendationer, och kan inte heller förmå sig gå emot industrin (som ju dirigerat forskningen) och döma ut kalhygget som en parentes i historien.

Ett diagram har tagits bort. Källhänvisning saknades. totte

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Bosse1  
#679848 Bosse1 - Åtta myter om gallring

Nåt sånt..

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

totte  
#679849
ulf 1 skrev:Det jag ville visa totte, var att Sveriges skogsägare litar blint på allt dravel från en vetenskap som är köpt, enkelt uttryckt.


Vad jag anmärkte på handlar inte ett dugg om vad du ville visa . Vill du visa något med hänvisning till andra källor så skall du ange källan korrekt.

Nu gjorde du det igen i det senaste inlägget med en inkopierad bild av ett diagram utan att ange varifrån du har tagit den. Om du gör det en gång till så åker du på en varning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).