Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81723 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

fendt311  
#665244 Blir riktigt trevligt att följa. Jag tycker älgfoderodlare har mycket sunda värderingar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Robbie  
#665246 Detta kan ju fort bli en tråd i ämnet. Jag förstår dilemmat älgfoderodlare, att de inte ska falla tillbaka i gamla hjulspår. Men varför inte försöka?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#665250
ulf 1 skrev:Men snälla Älgfoderodlaren, tror du på fullt allvar att vända andra kinden till är en framkomlig väg.

Men kanske inte att kalla folk dumma lurade idioter, smälla till dom på käften och sen be dom att snällt lyssna på vad du har att säga. Det är ju inte jättekonstigt att du får noll respons eller? Har denna taktik någonsin fungerat någonstans för dig ulf?

ulf 1 skrev:Jag bestämde mig för 15 år sen att gå ut i krig mot de som härskar över skogarna och har förstört alla möjligheter för oss Svenskar att kunna med rak rygg välkomna människor från hela världen till ett av världens finaste natur.


Hur menar du att dom härskar över oss? I min familj har vi iaf alltid gjort våra egna val, det är ju en del av det roliga med att bedriva skogsbruk. Visst vi har planterat mer ren gran istället för blandskog de senaste 40 åren men det beror inte på något tvång ovanifrån utan pga det höga trycket ifrån klövvilt. Det har helt enkelt varit för arbetsintensivt att få upp tall och andra trädslag med bra kvalitet. Men rena granbestånd har vi nog inte på mer än 40 av 200 ha och det ser jag inte som något större problem. Däremot kommer vi nu justera igen och ta det extrajobb som krävs för att få blandskog. Inte på grund av dig, inte på grund av skogsstyrelsen utan för att vi själva tror att det är säkraste vägen framåt.

Jag tror du grovt underskattar sveriges skogsbrukare och beskriver en värld som känns främmande för många av oss. Jag tycker snarare folk är nyfikna och öppna för nya idéer och gärna diskuterar olika alternativ för skogsbruk. Det jag kan bli irriterad över är att när virkespriserna stått still i 20 år och virkesköparna blivit större och färre så har det ändå inte skapat så mycket alternativa lösningar och entrepenörskap som man normalt ser i andra brancher när detta händer. Men det är ju en annan diskussion och en annan tråd.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#665254 Vi privata skogsägare har så mänga olika synsätt, resurser så någon åsiktskorridor finns inte bland oss privata skogsägare Finns många som inte gör någonting i skogarna, där naturen får härja helt fritt.
Finns även många som prövar olika saker.
Jag gör som jag tycker är bäst och passar bäst för min näringsfastighet och för mig samt även samhället i stort.
Det är jag själv som är ansvarig och beslutar hur jag vill ha det..

Kom ihåg att vi har världens bästa skogsbruk här i Norden.
😀 👍
Senast redigerad av Skogsvaktaren sön 06 sep 2020, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Värmlänning  
#665280 https://www.na.se/artikel/endast-kalhyg ... ige-om-det
🤣

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#665286 Nja, visst låter det bra att de privata gör lite annorlunda, men det är en stor lögn det oxå, bara få undantag bekräftar regeln att alla gör som pappa bolaget säger du ska göra.

De 20 år som du säger priset stått still är egentligen 70 år, men under de senaste 20 åren har avverkningskostnaderna ökat medan priset stått still, innan så kompenserade maskinutvecklingen så att nettot blev lite bättre, men inte längre.

Jag vet inte varför man har så svårt med ordet härskar, vad ska man säga om en näring med total kontroll på en hel natur, livsvillkoret för oss alla, finns nog inget annat ord att använda.

Älgfoderodlaren kommenterade inte min utläggning av hans hembyggd Härjedalen, som körts i botten av skogsindustrin, här köopte man upp all skog och gjorde det omöjligt för folk att bo kvar, man gav bönderna med fastigheter som nu blivit avstyckade runt knutarna tillfälliga jobb, när det inte längre kunde försörja sig på sin bondgård utan skog, det varade tills allt var avverkat, sen godnatt, "sista som lämnar släcker lampan".

Ett litet utdrag ur en utredning, varför det gick så snett för Härjedalen.

"Bondesamhället Olingdals avfolkning uppmärksammas åter under 1960. Av de tjugotalet
gårdar som finns i byn rapporteras redan att en fjärdedel numera är öde. Fler familjer är även
i startgroparna för att flytta. Det uppges att det nu bara finns 30-40 personer kvarboende i
byn. De flesta gårdar beskrivs ha relativt små jordägor med snitt på bara några hektar och
tillgångarna på skog är för längesen sålda till skogsbolagen. Försörjningsbördan beskriv så
här: “Det blir till att arbeta åt andra istället. Mest blir det förstås arbete i skogen åt bolagen,
som tjänstgör som arbetsgivare tack vare de skogar som man en gång köpte för ett symbolisk
belopp av bönderna."
Härskare över natur och människor .. eller inte, det är frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#665288 Ulf, ska skogsägare få göra som dom vill med sin skog, eller ska någon annan (staten?) bestämma hur dom ska göra?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#665317
ulf 1 skrev:Nja, visst låter det bra att de privata gör lite annorlunda, men det är en stor lögn det oxå, bara få undantag bekräftar regeln att alla gör som pappa bolaget säger du ska göra.

Förlåt, jag glömde att du har tolkningsrätt på allt här i värden och att ingen annans åsikt är värd något. Alla andra är ju idioter som inte kan tänka själv. Suck.

ulf 1 skrev: Älgfoderodlaren kommenterade inte min utläggning av hans hembyggd Härjedalen, som körts i botten av skogsindustrin,
Ett litet utdrag ur en utredning, varför det gick så snett för Härjedalen.

Nu gör du samma misstag igen som jag tidigare påpekat flera gånger, du plockar ut en del av rapporten som stämmer in i din världuppfattning. Du glömmer nämna följande avsnitt:
"Huvudorsaken till all ekonomisk migration är försörjningstrygghet. Invånarna i Härjedalen
behövde jobb, den omfattande omstrukturering och mekanisering av jordbruket i Sverige
ledde till att småbruken lades ned och befolkningen behövde söka nya typer av utkomster."
Så skogsindustring var inte den huvudsakliga orsaken, det var morderniseringen av jordbruket.

Återigen har du bevisat att du inte läser information med ett öppet sinne. Du väljer ut det som stödjer din världsbild och skiter i resten. Personer med detta beteende är högst olämpliga som lärare så jag avråder dig starkt att söka dig till läraryrket (och forskning) om du inte kan visa att du är beredd av förändra detta.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Älgfoderodlare  
#665327
Robbie skrev:Detta kan ju fort bli en tråd i ämnet. Jag förstår dilemmat älgfoderodlare, att de inte ska falla tillbaka i gamla hjulspår. Men varför inte försöka?


Nu kan ju ev. den tråd som Torbjörn ska lägga upp efter besöket hos mig, beroende på vad som kommer att finnas med i den, att vara ett utgångsläge. Jag har ju med bilder o inlägg i flera olika trådar försökt att ge en bild av hur jag tänker o gör med mina ord. Nu blir det ju med någon annans ögon ni kommer att få en beskrivning av vad han ser o upplever. Vi får väl se sen om det finns något mer att fundera på efter det. Jag tittar ju ofta på vad jag har i min omgivning, hur andra gör, hur det förändras över tid etc. O jämför med vad jag får för utveckling / resultat med det jag gör. Det blir väl kanske dessa skillnader / likheter som även kommer att synas / beskrivas av Torbjörn också. Men vi får se.
Senast redigerad av Älgfoderodlare mån 07 sep 2020, 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

isteskog  
#665330
WarPeter skrev:
ulf 1 skrev:Nja, visst låter det bra att de privata gör lite annorlunda, men det är en stor lögn det oxå, bara få undantag bekräftar regeln att alla gör som pappa bolaget säger du ska göra.

Förlåt, jag glömde att du har tolkningsrätt på allt här i värden och att ingen annans åsikt är värd något. Alla andra är ju idioter som inte kan tänka själv. Suck.

ulf 1 skrev: Älgfoderodlaren kommenterade inte min utläggning av hans hembyggd Härjedalen, som körts i botten av skogsindustrin,
Ett litet utdrag ur en utredning, varför det gick så snett för Härjedalen.

Nu gör du samma misstag igen som jag tidigare påpekat flera gånger, du plockar ut en del av rapporten som stämmer in i din världuppfattning. Du glömmer nämna följande avsnitt:
"Huvudorsaken till all ekonomisk migration är försörjningstrygghet. Invånarna i Härjedalen
behövde jobb, den omfattande omstrukturering och mekanisering av jordbruket i Sverige
ledde till att småbruken lades ned och befolkningen behövde söka nya typer av utkomster."
Så skogsindustring var inte den huvudsakliga orsaken, det var morderniseringen av jordbruket.

Återigen har du bevisat att du inte läser information med ett öppet sinne. Du väljer ut det som stödjer din världsbild och skiter i resten. Personer med detta beteende är högst olämpliga som lärare så jag avråder dig starkt att söka dig till läraryrket (och forskning) om du inte kan visa att du är beredd av förändra detta.

Nja Warpeter! De flesta Härjedalsbönder vart ju av (sålde)..... med skogen när bolagen köpte in sig i byarna och krävde lantmäteriförrättning av den gemensamma byskogen. Då gjorde det ju sig självt när skogsjobben började försvinna och småjordbruken inte gav tillräcklig inkomst. Har inte bolagen "tjyvat" åt sig skogen hade nog många fler kunnat vara kvar i byarna!

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

massa-ved  
#665338 Gillar ödmjukheten i Ulfs inlägg och hans oerhörda respekt för andras åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#665343
isteskog skrev:De flesta Härjedalsbönder vart ju av (sålde)..... med skogen när bolagen köpte in sig i byarna
- - -
Har inte bolagen "tjyvat" åt sig skogen hade nog många fler kunnat vara kvar i byarna!

Fast den historieskrivningen förutsätter väl att Härjedalsbönderna var lättlurade idioter? Och om dom var idioter hade dom väl knappast kunna försörja sig ens om dom haft skogen kvar?

En alternativ tolkning är att dom såg det som en bättre affär att sälja skogsmarken än att ha den kvar, därför att de behövde pengarna.

Det är alltid lätt att vara efterklok, speciellt när det gått så lång tid och vi idag lever med en helt annan standard och ekonomisk trygghet. Jag tror att det oftast är klokt att utgå ifrån att folk var ungefär lika smarta som vi är idag. Job Anderssons beskrivning av "folk förr i världen" är menat som humor, inte dokumentär.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Zetor25  
#665346 Så Lars Lundqvist menar att bolagen aldrig lurade åt sig skogsmark??

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#665347 Massa-ved, om jag nu råkar vara en av väldigt få som inte förstört mitt liv med hjärntvättning av en PK skola och fortfarande kan tänka fritt, så behöver inte det betyda att jag inte har respekt för människor, många jag lärt mig av har vetat mycket mer än jag om ett litet område, men ingen har haft den bredd jag talar om, och det är något som är överlägset när du vill närma dig sanningen om verkligheten.

Jag har en annan stor fördel gentemot andra för att ta till mig inlärning, jag har ingen annan agenda än att folkbilda, och vill man inte ta till sig det jag belyser så skiter jag även fullständigt i det .. för mig är det viktigaste att det blir sagt, använd det som facit 2030, för då är det antagligen något självklart, och om nu inte härskarna över skogarna redan då dragit sig tillbaka till nya jaktmarker, så lär dom inte ha någon som helst lönsamhet och det är en tidsfråga när de ska ge upp.

Fibrer kan man producera 10-20 gånger bättre på andra håll i världen, det ä'r inget att skryta med att vi är bland världens största exportörer av bulk, det borde alla förstå, vårt skogsinnehav på klotet är mindre än 1% så vad fan sysslar vi med.

I norra Sverige är den stående skogsvolymen runt 60 kubik i snitt, och att ta fibrer ur det "lagret" är ju på något vis helt imbecillt, om man inte förstår att dessa "skogar" ger bättre avkastning med nästan vad som helst utom fiberodling, så har man verkligen tappat förståndet.

Skogsindustrin är feg, de klarar inte att skapa skogar som ger en bra ekonomisk avkastning, för dom har inga ideer, jag har visat hur skogsbolagen förstört Härjedalen, trots stora protester från lokalbefolkningen har man skövlat en vildmark som hade varit guld värd idag, nu när medelklassen på klotet ger sig ut på upptäcksfärd, och vindsnurrorna på fjällsluttningar är en idioti utan like, som dessutom knäcker hela vårt elsystem.

Varför det var viktigt att inte förstöra våra naturliga skogar tror jag att jag nu att jag fått fram, men jag kan lägga till något som inte många tänker på.

Sverige är det land på jorden som har överlägset mest vatten i sin natur, vatten i alla dess former, från myrar till bäckar, sjöar och älvar, det som kalhyggen gör med denna guldgruva till natur, för turister är ett frontalangrepp som förstör landskapet och förstör vattendragen.

Ovanför Härjedalen ligger Jämtland, där jag vistades under min uppväxt 7-15 år, på 60 talet var fisket enormt bra, minsta lilla bäck kryllade av öringar, sjöarna var glasklara, jag gick aldrig 8an och nian i skolan utan hade viktigare saker för mig, lite grymtande från rektorn och kompromisser med nån dag i veckan och så vidare,. men till slut var jag en fri man, och kunde utforska världen, jobbade som 14 åring på Östersundstravet och försörjde mig själv.

Det jag ville säga om fiske var att jag vet detta med klara sjöar för att jag alltid kikmetade på vintern, och sikten var flera meter i ALLA sjöar, idag ser du inte botten på en meter.

Kolla på grafen här under så förstår ni vad skogsbolagen har gjort med vår natur, och kom inte och säg att det finns en enda positiv grej med detta, volymen i de PRODUKTIVA skogarna var lika på 50 talet som nu, med den skillnaden att det fans plats för ett fungerande ekosystem då, det gör det inte nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#665348
Zetor25 skrev:Så Lars Lundqvist menar att bolagen aldrig lurade åt sig skogsmark??

Dom "lurades" förmodligen ungefär som en del företag luras idag. Man erbjuder nåt som låter väldigt lockande. En del går med på det hela, andra är skeptiska och tackar nej.
På vilket sätt menar du att man lurades?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).