Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81745 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670110
ulf 1 skrev:Bumkin, är du läskunnig, så står det att William Moomaw sammanställde rapporten som man sedan fick nobelpriset för, det var det jag skrev, hans ord borde väga mycket tungt, men i åsiktskorridoren finns inget syre kvar, där har man fullt upp att överleva, och orkar inte ta till sig något nytt, dessutom stannar din karriär lika fort som du tänker en "felaktig" tanke.

Motiveringen för 2007 års fredspris till Al Gore och IPCC enligt https://www.nobelpeaceprize.org/Prize-w ... nners/2007 är:
"For their efforts to build up and disseminate greater knowledge about man-made climate change, and to lay the foundations for the measures that are needed to counteract such change."

Således är det ingen enskild rapport som är motiveringen till priset. Tänk att det är så lätt att ta reda på korrekta fakta numera :D Det är nog någonting som den belgiska journalisten som skrev artikeln borde tänkt på så att inte falska fakta kan spridas vidare.

Edit: Tittar man vidare i IPCCs rapport från 2007 så hittar man Moomaw som en av 12 författare till kapitel 3 (av 13 kapitel) från arbetsgrupp 3 (av tre arbetsgrupper). Den belgiska journalisten tog nog sin text från Wikipedia-sidan om Moomaw där det står under "Awards": "A lead author of the Nobel Prize-winning Intergovernmental Panel on Climate Change" vilket troligen skrivits dit av Moomaw själv eftersom det är IPCC som fått priset.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#670148
ulf 1 skrev:
För tre år sen, sa jag åt en krögare som inte hade något vegetariskt alternativ åt min son när vi hungriga kom in på hans restaurang, du kommer att få ändra din inställning till vegetarisk mat " han svarade hånfullt " ingen jävla 08 (!?) ska få bestämma vad jag serverar för mat" jag åkte förbi där igår, och visste innan vad jag skulle få se, och som vanligt fick jag rätt, "Dagens vegetariska alternativ" lite roliga är dom allt, ärthjärnorna.



Ärthjärna??
Du menar att en"fri man" ändrar inte åsikt även om han har fel

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#670332 Jag brukar inte gå i försvar för saker jag säger, utan jag låter er tjafsa och går själv vidare, men här måste jag säga ett par saker, det intressanta var inte om mannen varit med att få något sketet nobelpris, det har många idioter fått genom åren, det var att en människa som ägnat hela sitt liv åt forskning och sammanställning av andra forskares rön, och sen kommit till slutsatser som står på tvärs med vår lilla Svenska åsiktskorridor, den där planterade granåkrar och snabba omloppstider är lösningen på klimatproblemen, det är så galet så man skäms för att vara Svensk.

Jag försöker bara vara ett levande bevis på att det jag säger är på riktigt, idag åker jag och börjar sätta upp ett viltstängsel till, den här gången 760 meter, jag har oxå en beställning till på 600 meter, det är verkligheten, inte några jävla teorier hit eller dit, tjafsandet lämnar till andra att ägna sig åt, jag lever som jag lär, och det är jävligt märkligt att forskarna i åsiktskorridoren får fortsätta att ha tolkningsföreträdet om hur skogsbruk ska bedrivas.

Det är ju alla ni skogsägare som får ta smällen, särskilt ni 95% som leker fiberleverantörer och blir blåsta på så mycket pengar för att ni gör som någon med fin titel säger, Svensken i gemen är en feg liten skit som lydigt gör vad makten säger åt dom, sorgligt att se.

Jag är verkligen glad att mitt företag överlevde smällen det blev när jag blev av med en kund som gav mig 2,5 miljoner om året, men jag är ännu gladare att slippa göra 30 tusen tavlor om året och nu satsa mer på skogsbrukande och faktum, det har gått betydligt bättre än vad jag har hoppats på, i maj nästa år öppnar jag min brädgård officiellt, och den säljer bara virke från skogar som får vara skogar hela tiden, det Lars och de andra i åsiktskorridoren påstår, att det är mindre lönsamt och nästan omöjligt att få föryngring underifrån ska vi nu bevisa är helt fel, märkligt att det tog så många år innan industribluffen började ifrågasättas, jag hoppas jag bidragit till att avslöja den.

Framöver kommer ni alla att få höra allt mer om döende skogar, minskandestående virkesvolymer, olönsamhet för industrin, desperata avverkningar av fina skogar, FSCs undantag för Sverige och Ryssland är oxå, en sak som kommer att komma på dagordningen, politiker kommer att granska vårt skogsbruk betydligt hårdare, och allmäheten som fått nog för många år sen kommer att få vatten på sin kvarn tills den malt ner detta skitskogsbruk in i glömskan, jag har sagt det några gånger nu, jag får alltid rätt.

Många av er står ju nu med en skog efter en mall i skogsbruksplanen, men det är aldrig för sent att ge upp, det gäller Lars också, det är aldrig för sent att ge upp.

Att visa lite ryggrad och bara säga "jag hade fel" kan vara en befrielse. Lycka till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#670354
ulf 1 skrev:Jag brukar inte gå i försvar för saker jag säger, utan jag låter er tjafsa och går själv vidare, men här måste jag säga ett par saker, det intressanta var inte om mannen varit med att få något sketet nobelpris, det har många idioter fått genom åren, det var att en människa som ägnat hela sitt liv åt forskning och sammanställning av andra forskares rön, och sen kommit till slutsatser som står på tvärs med vår lilla Svenska åsiktskorridor, den där planterade granåkrar och snabba omloppstider är lösningen på klimatproblemen, det är så galet så man skäms för att vara Svensk.

Jag försöker bara vara ett levande bevis på att det jag säger är på riktigt, idag åker jag och börjar sätta upp ett viltstängsel till, den här gången 760 meter, jag har oxå en beställning till på 600 meter, det är verkligheten, inte några jävla teorier hit eller dit, tjafsandet lämnar till andra att ägna sig åt, jag lever som jag lär, och det är jävligt märkligt att forskarna i åsiktskorridoren får fortsätta att ha tolkningsföreträdet om hur skogsbruk ska bedrivas.

Det är ju alla ni skogsägare som får ta smällen, särskilt ni 95% som leker fiberleverantörer och blir blåsta på så mycket pengar för att ni gör som någon med fin titel säger, Svensken i gemen är en feg liten skit som lydigt gör vad makten säger åt dom, sorgligt att se.

Jag är verkligen glad att mitt företag överlevde smällen det blev när jag blev av med en kund som gav mig 2,5 miljoner om året, men jag är ännu gladare att slippa göra 30 tusen tavlor om året och nu satsa mer på skogsbrukande och faktum, det har gått betydligt bättre än vad jag har hoppats på, i maj nästa år öppnar jag min brädgård officiellt, och den säljer bara virke från skogar som får vara skogar hela tiden, det Lars och de andra i åsiktskorridoren påstår, att det är mindre lönsamt och nästan omöjligt att få föryngring underifrån ska vi nu bevisa är helt fel, märkligt att det tog så många år innan industribluffen började ifrågasättas, jag hoppas jag bidragit till att avslöja den.

Framöver kommer ni alla att få höra allt mer om döende skogar, minskandestående virkesvolymer, olönsamhet för industrin, desperata avverkningar av fina skogar, FSCs undantag för Sverige och Ryssland är oxå, en sak som kommer att komma på dagordningen, politiker kommer att granska vårt skogsbruk betydligt hårdare, och allmäheten som fått nog för många år sen kommer att få vatten på sin kvarn tills den malt ner detta skitskogsbruk in i glömskan, jag har sagt det några gånger nu, jag får alltid rätt.

Många av er står ju nu med en skog efter en mall i skogsbruksplanen, men det är aldrig för sent att ge upp, det gäller Lars också, det är aldrig för sent att ge upp.

Att visa lite ryggrad och bara säga "jag hade fel" kan vara en befrielse. Lycka till.

Fablernas värld?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670515
ulf 1 skrev:en människa som ägnat hela sitt liv åt forskning och sammanställning av andra forskares rön, och sen kommit till slutsatser som står på tvärs med vår lilla Svenska åsiktskorridor, den där planterade granåkrar och snabba omloppstider är lösningen på klimatproblemen,

IPCC ägnar sig åt klimatet, inte åt skogsbruk. Moomaw har inte forskat om skogsbruk.

ulf 1 skrev:idag åker jag och börjar sätta upp ett viltstängsel till, den här gången 760 meter, jag har oxå en beställning till på 600 meter, det är verkligheten, inte några jävla teorier hit eller dit,

Vad är det för gallringsskogar du hägnar? Kan vi få se några bilder?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#670537 Vet inte vad du dillar om Lars, Svensk skogsindustri ägnar sig ju mest åt att tala om hur IPCC forskare har fel om det inte stämmer med skövlarskogsbrukets måttstock, skogsbruket är väl det sista man pratar om i åsiktskorridoren, det är klimaträddande, koldioxidslukande och arträddande, så vad menar du med att någon forskare inte ska lägga sig i skogsbruket om han forskar på klimat och koldioxid, är det så att ni i åsiktskorridoren tagit över även dessa områden nu, eller vad fan menar du, vem lever i fablernas värld, skogsindustrin eller de oroliga ekologerna, fan, kan man få be om skärpning på debatten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670541
ulf 1 skrev:fan, kan man få be om skärpning på debatten.

Absolut! Föregå då med gott exempel och sluta svamla.
IPCC sysslar med Climate Change, inte med skogsbruk eller skogsforskning. Skogsbruket orsakar inte Climate Change.

Hur var det med dina viltstängsel som ska användas för att skydda skog som inte kalhuggs? Får vi se några bilder?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#670543 Fast där finns ju en uppfattning inom miljörörelsen att just klimatets förändringar beror på att vi hugger och sköter skogar..
Det är naturligtvis fel.
Men åsikten finns och sprids.. Vi behöver ju bara läsa här för att finna flera åsikter som inte heller är korrekta eller stöds av forskning..

Skärpningen på debatten skulle tagits för länge sedan...

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#670546 Det är inga gallringsskogar jag hägnar det är nertagna granplanteringar som nu ska planteras med Ek och Björk.

Det finns redan flera hägn med Ek, Björk och Fågelbär på samma marker, som växer så det knakar, de planterades för 25 år sen och faktum är att där tas nu björk som är 35cm ner för att släppa mer ljus till Ekarna, väldigt fina Ekar raka kvistfria långt upp. (se bild)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670547
ulf 1 skrev:Det är inga gallringsskogar jag hägnar det är nertagna granplanteringar

Kalhyggen med andra ord? Jag trodde inte du ville ha med kalhyggen att göra.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

maltex  
#670548 Uppenbarligen ok att kalhugga planterad gran men ingen annan skog!

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Arvid0  
#670552
Jag är verkligen glad att mitt företag överlevde smällen det blev när jag blev av med en kund som gav mig 2,5 miljoner om året, men jag är ännu gladare att slippa göra 30 tusen tavlor om året och nu satsa mer på skogsbrukande och faktum, det har gått betydligt bättre än vad jag har hoppats på,.



2500000/30000 =83
Bra jobbat att tillverka en tavla med material, arbete och omkostnader för 83:- styck 👍 utan att veta hur tavlorna såg ut, tillverkningsmetod eller materialåtgång så verkar det rimligt att skogsbrukandet ger mer tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670570
Arvid0 skrev:2500000/30000 =83
Bra jobbat att tillverka en tavla med material, arbete och omkostnader för 83:- styck.

30 000 tavlor per år betyder 3,5 minuter per tavla om en person gör allt jobbet, vilket naturligtvis är helt orimligt.
Skaffa hem material, underhåll maskiner, leta bilder, trycka, montera, förpacka, leverera, plus moment som jag missat. Vad är rimligt? 10 minuter per tavla (= 3 anställda)? 20 minuter (= 6 anställda)?
Med 3-5 anställda blir det väl ingen vinst alls för företaget?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#670576 Känns som vi halkat utanför ämnet..
Det blev nog ett räknefel där.. Sånt händer.
Vilket också jag gjort många gånger.

Även min åsikt bara..

TS ger nog mera svar...

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670593 Var hittade du räknefelet? Att det inte var 30 000 tavlor per år?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).