Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81532 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669680 Nä någon seger blir det inte för kalhygge Mellberg, har haft en trevlig eftermiddag med tre riksdagsmänniskor, visste inte att skogen var så het i riksdagen, men kul att man börjar förstå vad som händer.
En liten kvällsfilm med en orörd skog sen tusentals år tillbaka, kolla gärna hur fin skogen är, det behöver inte alltid bli en jungel om träden får sköta sig själva, värt att tänka på, även på våra breddgrader, men då måste alla arterna få vara med.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#669685 Kalhygge tycks vinna hela tiden, såg flera stycken nya i går. Varken riksdagsmän eller muppar syntes till :mrgreen:

Men att trakthygge är bra för klimatet börjar till och med muppar tro på 😎

Hur går det med dina bokar Ulf 1 =))

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669687 Ja man kan bli klok av att kolla på många "böcker"... 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#669696 Tror inte ulfs bokar har en chans.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669700 Ja det syns den har stått en timme förlänge... .
🤣

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Vardon  
#669701 Jag vill värna om busikiga barrväxter. Måste hitta ett enfrågeparti....

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

machonisti  
#669703 Klart den växt då du bevisligen lyft hela handen!

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669706 Mellberg det är inte trädplantering som räddar oss och vår natur, det är att skogarna får vara skogar.
Lars och Tomas i åsiktskorridoren kommer inte kunna dra sina valser så länge till, de är genomskådade.


Här lite fler Mellbergare som är genomskådade https://www.bbc.com/future/article/2020 ... ate-change eller den här https://www.theverge.com/2020/1/31/2111 ... m-campaign

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#669725 Tack för länkarna Ulf 1, ser att de i allt väsentligt stöder vårt sätt att plantera minst två träd för varje avverkat 😎

Trakthygge är inte så dumt trots allt. Passar just våra boreala skogar. 👍

Vi har alla möjligheter att vara en ledstjärna i modernt borealt skogsbruk 💪

Att plantera träd kan inte vara fel Ulf 1 :D

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

machonisti  
#669751
ulf 1 skrev:Här lite fler Mellbergare som är genomskådade https://www.bbc.com/future/article/2020 ... ate-change eller den här https://www.theverge.com/2020/1/31/2111 ... m-campaign

Alla kan ses igenom, om inte annat får man väl ta till röntgen.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669753 Nej falskhet fastnar inte på plåten Machonisti. De börjar bli lite patetiska, dina ramsor Mellberg, vi är nog det skogsland som har minst virkesvolym i våra skogar och det går allt sämre, numera MINSKAR tillväxten dessutom, och om skogstaxen konstaterar detta så är det med garanti betydligt värre, för inget som kommer från åsiktskorridoren är på riktigt, utan bara kosmetika på liket.
Läs och begrunda "Enligt officiell statistik är den totala årliga tillväxten i Sverige 123 miljoner m3sk per år jämfört med nästan 130 miljoner m3sk, för fem år sedan.
– Orsakerna till trenden av minskad årlig tillväxt behöver analyseras närmare." Jo men visst, kan det vara nåt me kalhygge tro.

Förresten så är din ramsa stendöd, för nu kör Södra med att de planterar TRE träd för varje som tas ner, och det är ju otroligt lönsamt .... för deras plantskolor åtminstone.

Jag har funderat på den där korkade ramsan Mellberg, i vilket läger räknar man, vid slutavverkningen av 800 träd eller vid planteringen av 3000, bara en fundering, det behövs nog en ärthjärna för att förstå, och jag har ingen sån, skogsägarna betalar i alla fall snällt.

Hade jag följt åsiktskorridorens rekommendationer att låta ett skogsbolag avverka 3500 kubik på min fastighet så hade jag antagligen fått en betalning på 560 tusen, för det brukar ofta hamna där runt 160 kronor som netto, sen har du bara kostnader resten av ditt liv, med plantering, röjning och betala för gallringarna, jag läser här på forumet om 4 och 5 hundra kronor för slutavverkningar men det händer inte i verkligheten utan det blir ju så här "Ersättningen från Mellanskog blev 66 000 kronor jämfört med förslagets 230 000." https://www.atl.nu/debatt/lita-inte-pa- ... ogs-anbud/ och ... det är inte undantag för de flesta noviser med en nyärvd skog utan en regel.

När jag skulle flytta mina lån från min grisbank som höjt räntorna för att jag blev fattig förra året, så frågade jag först på landshypotek som gjorde en hjärndöd värdering av min skogsfastighet på 1,5 miljoner, där man tittade i skogsbruksplanen och trodde jag avverkat de där 3500 kubiken, jag skällde givetvis ut dom efter noter och tog en kontakt med en annan bank som lånar ut på skogsfastigheter, de kom upp gick runt ett par timmar, och värderade till 4 miljoner, helt OK sa jag, nu är alla lån flyttade från grisbanken (ska berätta vilken framöver) och räntan halverad, tänk hur man måste hålla på med alla inkompetenta idioter.

Men slutsatsen måste ju vara "ett kalhygge på din fastighet gör dig till en fattig stackare" se nu till att inte bli fattiga kära skogsägare, och hur skulle det gått med uthyrningen av stugan på ett kalhygge, och alla mina 266 arter av kärlväxter och ... nä törs inte ens tänka på det, blir nog snart ett par stugor till, ett trädhus måste jag bara bygga, nu när jag har pengar igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669754 "Skogsstyrelsens bruttoavverkningsstatistik visar på en total årlig avverkning på över 90 miljoner m3sk per år samtidigt som den årliga naturliga avgången (att träd dör av andra orsaker än avverkning, exempelvis stormar) enligt Riksskogstaxeringen har bidragit med ytterligare knappt 14 miljoner m3sk per år. Undantaget effekterna av stormen Gudrun så har den totala avgången i Sverige aldrig varit högre under en enskild femårsperiod."

Ja vaaad kan det bero på, vi får tillsätta en utredning, eller så kan jag bara ringa upp mina nya vänner i riksdagen och och berätta, så sparar dom in lite pengar åt denna utfattiga nation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669762
ulf 1 skrev:"Enligt officiell statistik är den totala årliga tillväxten i Sverige 123 miljoner m3sk per år jämfört med nästan 130 miljoner m3sk, för fem år sedan.
– Orsakerna till trenden av minskad årlig tillväxt behöver analyseras närmare." Jo men visst, kan det vara nåt me kalhygge tro.

Nej.
Det finns flera saker som kan sänka den löpande tillväxten.
Den totala hyggesarealen har inte ökat så det har inte direkt med slutavverkning att göra. Men det finns två enkla förklaringar. Dels har det blåst mindre de senaste fem åren i de flesta områden i Sverige och mindre blåst ger smalare årsringar och därmed mindre volymtillväxt. Sen har man avsatt mer äldre skog för naturvård, vilket gör att man istället slutavverkat något yngre skog, som ju har högre tillväxt. Sen skulle man behöva titta på hur höjdtillväxten varierat.

Att hitta orsaker till variationer i total nationell tillväxt är inte så komplicerat. Förändringar i åldersfördelning brukar vara det första man ska titta på.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669775 Lars jag tycker du visar på ett tråkigt syndrom hos forskare i största allmänhet och kanske produktionsforskare i synnerhet .
Nämligen att man börjar inte forskningen där man slutat (det man vet), utan man börjar om, och då med en ambition att bevisa något, tex att kalhygge är bra.

Det är dax att ni nu tar med det våra ekologer kommit fram till och utgå därifrån, testa det nån gång så kommer du att komma fram till något jag visste för 10 år sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669779
ulf 1 skrev:Lars jag tycker du visar på ett tråkigt syndrom hos forskare i största allmänhet och kanske produktionsforskare i synnerhet .
Nämligen att man börjar inte forskningen där man slutat (det man vet), utan man börjar om,

Tvärtom!
Jag förklarade precis vad vi vet och att de nya observationerna kan förklaras med det vi vet. Då finns det ingen anledning att börja söka nya alternativa förklaringar.

Att du inte gillar att det finns enkla förklaringar som inte stödjer din åsikt är helt irrelevant i sammanhanget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).