Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80086 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#669184 Ja, i princip. Förutsatt att:

1. Vi fortsätter ätt bygga upp virkesförrådet. D v s att avverkning och avgång är mindre än tillväxten och att vi därmed binder allt mer koldioxid.

2. Att vi gör så mycket långlivade produkter som möjligt av det vi avverkar eller i alla fall produkter som ersätter mycket fossilt. Ju mer timmer och trävaror desto bättre.

Just nu är vi nog tyvärr på väg i fel riktning för båda dessa punkter.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#669186 Tyvärr är det ju så att avskogningen är ju enorm i många länder, speciellt i sydamerika och asien. Även dessa enorma skogsbränder ökar co2 utsläppen. Sveriges skog är en droppen i Vättern.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669192
Torbjörn Johnsen skrev:Förutsatt att:

1. Vi fortsätter ätt bygga upp virkesförrådet.
2. Att vi gör så mycket långlivade produkter som möjligt

Du glömmer den viktigaste faktorn: substitutionseffekten, dvs att produkter av fossilt kol ersätts av biobaserat förnybart kol.

Den mängd kol som årligen tillförs kretsloppet, i form av olja och stenkol, kan inte på kort sikt bindas av växande skog, utan vi måste sluta använda olja och stenkol. Men om vi ska kunna göra det så måste det som vi idag använder oja och stenkol till ersättas på något sätt. Elproduktion, fordonsbränsle (allt kan inte drivas med batterier), uppvärmning och plaster, etc. Allt det kan göras med biomassa och då har skog fördelen att vi kan ackumulera biomassa i många år på varje markfläck innan den behöver skördas. Det är ju mer energieffektivt att skörda en stor mängd på en liten yta med flera decenniers mellanrum, än att varje år skörda en liten mängd på en stor yta, som det blir om man använder jordbruksgrödor.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669217 Det är bra att vi är oense, för det är just detta som kan leda till något nytt, jag vill ha ett nytt skogsbruk, Lars vill ha det vi har, det skulle vara mycket värre om han sa, att vi borde ändra på det, och sen skulle vi som är oroliga då vänta på att industrin ändrade på något de inte vill ändra, och allt skulle få fortsätta till katastroferna sakta uppdagades.

Jag vill bara skynda på det oundvikliga, som jag sagt så är jag 10 år före min tid i det mesta, och min kristallkula sviker mig aldrig.

Jag kan hålla med att min skog, som nu ska bli en brukad urskog, har sina brister, men man måste börja någonstans, faktum är att min son börjar intressera sig för skogsbruk och sågverksamheten, så framtiden är räddad för min skog om jag har lite tur, (är ett övertygande föredöme).

Jag har ju gjort en avverkning efter eget huvud, som enligt skördarkillen blev "jävligt bra", så att plocka ut 250 kubik och göra sig 400 tusen netto, som jag redovisar vartefter, måste väl få några att fundera ett varv, (inga stora illusioner om er som häcklar mig, men några kan nog ha nytta av vad jag skriver).

Titta en gång till på min avverkning, och glöm Lars akademiska spetsfundigheter, skogen i bakgrunden är 65 år, självsådd och aldrig rörd på dessa år, framför bilden står en åkerlapp som planterades samtidigt med gran, dessa slutade växa för 35 år sen, ca 2cm tillväxt på dessa 35 år, givetvis hade de växt lite bättre med gallring men inte alls som granarna i den självsådda skogen bakom, snittdiametern i den självsådda skogen ligger på runt 40cm, snittet på planteringen var mindre än 20 många hade dött, och många var 10-15 cm och värdelösa för att de blivit murkna och snabbväxta de första åren.

Jag är givetvis medveten om att planteringen idag gått ifrån det som var vanligt på 50-60 talet med 1,5 avstånd, men ändå är det inga stora skillnader, plantering som plantering.

Lars pratar skogsbruksplan som det var något vetenskapligt och fakta, vilket skitsnack, större Kalle Anka planer får man leta efter, det finns inget som stämmer, 1500 kubik av mina 8000 ska vara +120 och 200 kubik under 50 år, alltså hur kan man kalla det seriöst, och hur kan Lars säga åt mig att jag har svaret i skogsbruksplanen, 6300 kubik mellan 50 och 89 år, lite komik är det över den "Svenska Modellen" för så här gör man med alla naturliga skogar, hur funkar det där glappet på 30 år då inget hände, inte ett enda träd började växa mellan 1920 och 1950, och de sista 50 åren från skogsbruksplanen gjordes 2012 tillbaka till 1962 har bara 7 kubik skapats per hektar ... på 50 år, 0,14 kubik ...
Kalle kvackar hysteriskt.

Nu kommer vi till det här med brukad urskog, jag tycker verkligen att vi människor har rätt att vara en art i skogen, vi är lite som barkborrarna, och har ungefär lika stort existensberättigande, så det är OK att vi tar ner lite träd, och lika smart som borrarna i en riktig skog (alltså lite här och där) jag har just gjort en barkborre härjning i min urskog, se bilderna, det som händer nu när jag dödat en hög med granar är att jag ger plats för de där träden som har haft svårt att komma de senaste 50 åren, ( men inte så illa som skogsbruksplanen säger) jag kom ju hit först för 7 år sen så det är inte mitt fel att inte skogen fått chans till förnyelse.

Förresten kolla de 7 cm som granen växt på dessa sju år (sen jag skulle tagit bort den enligt Kalle Anka), dessa sju centimeter gör att jag sågar ut 126, 3,3 meter långa läkter ur denna stock, för sju år sen hade den givit mig 90 st.
Om jag säljer dessa 100 meter läkt rakt av får jag 500 spänn, om jag gör viltstängsel så får jag 1200 spänn ... mer än för 7 år sen, vad fan är det för fel på skogsindustrin och deras jävla skogsbruksplaner. Ställ er den frågan, jag har svaret, och det borde Lars oxå ha för att bli trovärdig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#669219
ulf 1 skrev:Jag vill bara skynda på det oundvikliga, som jag sagt så är jag 10 år före min tid



Min farfar sågade med fossildrift på sitt sågverk för 100 år sen och var 110 år före sin tid 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

maltex  
#669221 Det är fint att du gör som Sveaskog och naturvårds gallrar. Vad är unikt med en normal granstock? Om några hundra år kanske dina återbeskogade "kalhyggen" börjar bli naturskogsliknande.Innan dom blir urskog lär det dröja väldigt länge.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669222 "Om jag säljer dessa 100 meter läkt rakt av får jag 500 spänn, om jag gör viltstängsel så får jag 1200 spänn ... mer än för 7 år sen, vad fan är det för fel på skogsindustrin och deras jävla skogsbruksplaner. Ställ er den frågan, jag har svaret, och det borde Lars oxå ha för att bli trovärdig."

Där anser jag att du har fel.
Du räknar inte med dina kostnader för att tillverka denna läkt.

Skogsindustrin vill ha råvara, de köper den av oss.
Så där får du oftast en summa efter alla kostnader är dragna.
Med dina redovisningar så är det inte mycket att följa, dina summor står bara vad du begär/får.
Inte vad du tjänar.

Den som säljer grantimmer får ca 600-725 kr/m3fub, och detta är ren vinst.
Så Ulf vilken är din?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

machonisti  
#669223 Ulf har tydligen helt rätt. Min ärthjärna ser inte nåt underverk, bara en märklig gallring.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#669225 Behövs uppenbart inte forskare för att förstå.
Använd sunt förnuft!
För desto effektivare vi privata små skogsägare utnyttjar fotosyntesen över tid desto mer blir kolinlagring.

Bara ulf 1 och Greta som inte går i skolan, utan lyssnar på falska profeter påstår annat.
Borde lära sig enkel matte i skolan..
😀

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669227
Skogsvaktaren skrev:Behövs uppenbart inte forskare för att förstå.
Använd sunt förnuft!
För desto effektivare vi privata små skogsägare utnyttjar fotosyntesen över tid desto mer blir kolinlagring.

Bara ulf 1 och Greta som inte går i skolan, utan lyssnar på falska profeter påstår annat.
Borde lära sig enkel matte i skolan..
😀


Miljö lobbyn är en mäktig makt i dagens samhälle att kunna förvirra folk..
Man har inga bevis eller forskning som stöder sin fundamentalism, men ändå så kör man på och hoppas att folk inte skrapar på ytan.
Greta är en profil av rang i detta sammanhang som jag väljer att lämna utanför allt vad diskussioner heter..
Att jag diskuterar Ulf, är för han äger tråden.. Och jag anser att han inte har rätt..

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669269 Koldioxidspåret går rakt ut i ett träsk av lögner, så sluta följa det, om jag sågar med bensin, el, batteri eller ångmaskinsmotor har ingen betydelse, bara vattenkraft hade gjort en liten förbättring, men helt ointressant, verkligheten beskriven av skogsindustrin är som en LSD tripp, så glöm den.

Ett exempel, jag sågar 2 kubik, 3 tums bordsskivor som kommer att hålla kolet inkapslat i kanske 100 år, (antagligen mer) då gör jag av med energi motsvarande ca 2 kilo koldioxid ( 1 liter bensin 2,4 kilo) dessa två kilo går alltså åt för att spara 2800 kilo koldioxid, ingen kan väl då bli arg på mig för mina 2 kilo.

Ni måste lära er att tänka hela varvet runt, förresten så släpper Sveriges skogar ut mer kol än de tar upp numera, det har varit annorlunda fram till för 200 hundra år sen började det gå utför med balansen, idag släpper tom sjöarna ut koldioxid, de är för bruna att klara att vara kolslukare, det har hänt bara de senaste 20 åren.

Men i stort är det inget att bråka om, som vanligt kör Lars åsiktskorridorens blaj med substi tiu tjho hej ..substitutionseffekten , vilket jävla skitord, som inte har nåt med verkligheten att göra, det betyder inget, det som betyder något är att 85% av vår trädmassa kokas eller eldas och släpper ut hela kolförrådet, och att masrken som träden stått på läcker ut enorma mängder kol när de exponeras för väder, vind och vatten, vilket är som vilken jävla olja som helst, så sluta tjata om det, försök bara få de 5 sjättedelar som finns i våra skogsmarker stanna där, och den återstående delen bli nåt som bevarar så mycket som möjligt eller får återgå till det stadie som byggt upp fibrerna, och då måste svamparna få behålla de gamla träden som utvecklat hundraåriga sammarbeten för att få vårt livsviktiga kretslopp att fungera, DET gör skillnad.

Varför är vi arga på barkborrar, vi dödar väl fler träd än dom gör, och vi tar ju bort dom så kretsloppet slutar fungera, fan ska det vara så svårt att förstå att vi inte har någon som helst rätt att bete oss som vi gör, det går att vara en en naturvän och tjäna lika mycket/litet som vi gör genom att skövla som vi gör nu, men då får man inte ha en ärthjärna, vi måste låta klyftigare människor tänka åt oss, kanske jag kan hjälpa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669272 Det här är svenskt skogsbruks sågavdelning, ska man skratta eller gråta.
" När information om stockarnas form hade samlats in gjordes ett ytterligare urval då tre dimensionsintervall av stockar (klen: 164-170 mm, medium: 244-251 mm och grov: 270-289 mm) valdes ut till simuleringarna i samråd med Iggesunds sågverk"
Många tänker nog inte på det, men vi gör slutavverkningar i en barnkammare, GROV 27-29 cm, vad det säger är att skulle kunna plocka ut ca 25 läkter ur de för Svenskt skogsbruk "grova" stockarna, med jag sågar inte stockar under 33 cm (toppen) till läkt, där går gränsen för vad jag ödslar tid på, det blir 62 läkter, sågar jag 47 i toppen får jag 126 st, industrins klentimmer 16-17 cm ger mig 12 läkter, det går 10 st såna stockar på EN 47 i toppen, det var någon som sa tid är pengar på SLU, som har gjort denna studien här ovan, jo det håller jag med om, men herre gud gör då nåt åt det, börja för fan i skogen, inte med en tidsstudie på sågverket, om det går att såga 210 eller 215 meter i minuten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#669276 Om du inte sågar under 33cm toppmätt säljet du det som massaved i så fall? Torde ju bli för stora mängder att göra ved sv.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669278
ulf 1 skrev:jag kom ju hit först för 7 år sen så
- - -
Förresten kolla de 7 cm som granen växt på dessa sju år

Du vet alltså inte vad som hänt på fastigheten före 2013?
ulf 1 skrev:framför bilden står en åkerlapp som planterades samtidigt med gran, dessa slutade växa för 35 år sen,

Hur vet du när granarna planterades?
Var har du fått idén om att granarna har slutat växa?

Inga av de bilder du visat av stockar och stubbar stödjer det du påstår.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669282 Ibland undrar jag varför jag jag svarar, vi får börja med halvproffs, jag skrev att jag sågar inte läkt under 33, det finns flera delar på stammen av ett träd och det finns många bra grejer att göra av de tunnare stockarna om de vuxit lagom långsamt och det brukar oftast bli ganska klart vad du ska göra av en stock om du inte sitter i en hytt under taket, utan står bredvid stocken, det är där man skapar ett tio gånger högre värde än personen under taket som tittar på en skärm.

Och Lars, vi borde göra "läsa årsringar" till ett eget ämne på skogsskolorna, och inte stöka undan det på några rader.
Det verkar vara något som även äldre skogsmänniskor har behov av.
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 27 sep 2020, 13:31, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort nedlåtande text om medlem.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).