Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80119 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Erre  
#667096 Skärp dig @ulf 1
Nu!
Håll dig till ämnet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#667102 Åsiktskorridoren handlar ju som alla förstår om hur överlägset vårt skogsbruk är och då underförstått Kalhyggesbruket, de som inte gör ett kalhygge när skogen slutavverkas är mycket sällsynt skogsägare, i det sammanhanget är det märkligt vad tyst det är om Kinas "Green Wall projekt."
I de flesta länder följer man detta projekt med spänning, hittills har 46 miljoner hektar planterats sen 1978, slutdatum är 2050, då ska 100 miljarder träd ha planterats, skulle det inte vara en bra grej för SLU forskarna att åka dit och kolla lite, nu 43 år efter starten.


Det är ju faktiskt som en gigantisk Svenska Modellen, skitspännande helt enkelt, 25% av träden har dött men det är väl ungefär som här, så det verkar vara den vanliga visan med monotona skogsplanteringar, för ett tag sen dog 1 miljard 20 åriga popplar, nån liten jävla insekt fick för sig att popplarna var goda, och då kan det gå så, när alla träd är same same but different.

Men allvarligt det kan finnas nåt därborta att lära, det finns vissa framgångar också, så det går nog att få till något positivt även för en Svensk delegation Jägmästare.

Den här lägesrapporten skrev Bloombergs för ett par dagar sen https://www.bloomberg.com/news/articles ... srnd=green
Förresten Bloomberg Green borde ligga på fikabordet i åsiktskorridoren, vi har ju inga riktigt bra journalister i Sverige längre, så ska man få veta något så är det utländsk press som gäller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667105
ulf 1 skrev:Men allvarligt det kan finnas nåt därborta att lära, det finns vissa framgångar också, så det går nog att få till något positivt även för en Svensk delegation Jägmästare.

Kul att du gillar det du läst.
Vilka tror du lärt kineserna hur man planterar skog? Du får en gissning? ;)

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

tallen100  
#667169
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Men allvarligt det kan finnas nåt därborta att lära, det finns vissa framgångar också, så det går nog att få till något positivt även för en Svensk delegation Jägmästare.

Kul att du gillar det du läst.
Vilka tror du lärt kineserna hur man planterar skog? Du får en gissning? ;)

Skog? Är det inte mest ris dom vill ha 😉

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#667206 Läs en debattartikel skriven för en vecka sedan, som sammanfattar läget väldigt bra, att den Svenska Skogsforskningen och Produktionsforskarna i åsiktskorridoren har en så annorlunda syn än många andra Svenska forskare inom olika områden, borde nog tas på större allvar, och kom ihåg att jag alltid får rätt, men det väger kanske mindre.

Men så här skriver Docenten i Fysik Kjell Prytz
"Sverige står inför en ekologisk kollaps, om den nu inte redan har inträffat. Den så kallade ”tipping point”, det vill säga det läge då det blir omöjligt att återvända till ekologisk balans, är förmodligen redan här. Alltmedan svenskarna gråter över Amazonas pågår också en miljökatastrof i vårt eget land. Hur kunde det gå så illa? "
Hela debattartikeln här: https://www.vlt.se/artikel/kulturdebatt ... m-sin-skog

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667237
ulf 1 skrev:Läs en debattartikel skriven för en vecka sedan, som sammanfattar läget väldigt bra,
- - -
Men så här skriver Docenten i Fysik Kjell Prytz
"Sverige står inför en ekologisk kollaps..."


Att du hittat någon som har samma åsikt som du förändrar inte kunskapsläget.
Att någon är docent i fysik gör inte denne till expert på ekologi och skogsbruk.

Han fick senare svar från Skogforsk:
https://www.salaallehanda.com/artikel/k ... kogsfragan


(Kjell Prytz äe lektor vid Mälardagens högskola, "Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Avdelningen för fysik och matematikens/naturvetenskapens didaktik". Enligt hans publicering så har han under de senaste 20 åren i huvudsak sysslat med hur man undervisar om framförallt fysik.)

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#667246 Granskog får skador av granbarkborre vid hyggesfritt, av plockhuggning enligt samlad erfarenhet
Tallskog passar ej hyggesfritt, får svårt med nya plantor i skugga.
Hyggesfritt ger lägre tillväxt i skogen, vilket minskar den ekonomiska lönsamheten.
Vi skogsägare är skyldiga att anlägga ny skog enligt skogsvårdslagen.
😀

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667252
Skogsvaktaren skrev:Granskog får skador av granbarkborre vid hyggesfritt, av plockhuggning enligt samlad erfarenhet

Var finns den erfarenheten dokumenterad?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#667272 Den snabba repliken på Prytz högst relevanta beskrivning av Svenskt skogsbruk, visar på att åsiktskorridoren har enormt vakna vakthundar, men varför då tänker man, finns det något att vakta, vad är man så rädd för.

Som alla ser så kan inte jag heller skriva någon kretik utan att omedelbart få mitt inlägg utdömt av Lars, både jag och Doscent Prytz vet inte vad vi talar om, enligt honom. "Att någon är docent i fysik gör inte denne till expert på ekologi och skogsbruk."

Nej kanske inte det, men han gör som alla läskunniga kloka människor, han tar till sig vad världens forskare och experter skriver och säger.

Lars verkar tro sig ha monopol på att förstå vad som är bra för naturen, och ryggdunkningarna på detta forum får honom att tro det är OK att döma ut de kloka människorna, de med andra fakta och åsikter än de som finns i åsiktskorridoren.
Att kritiken bygger på fakta från världens vetenskapselit, verkar inte bekymra åsiktskorridoren det minsta, och bara det gör en mörkrädd, vad håller man på med, som bemöter kritiker på detta slappa vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667278
ulf 1 skrev:Att kritiken bygger på fakta från världens vetenskapselit, verkar inte bekymra åsiktskorridoren det minsta,

Fast du presenterar nästan aldrig fakta. Du hänvisar till någon som tycker som du.

Vad finns det för fakta i den debattartikel du länkade till?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#667306
ulf 1 skrev:Läs en debattartikel skriven för en vecka sedan, som sammanfattar läget väldigt bra, att den Svenska Skogsforskningen och Produktionsforskarna i åsiktskorridoren har en så annorlunda syn än många andra Svenska forskare inom olika områden, borde nog tas på större allvar, och kom ihåg att jag alltid får rätt, men det väger kanske mindre.

Men så här skriver Docenten i Fysik Kjell Prytz
"Sverige står inför en ekologisk kollaps, om den nu inte redan har inträffat. Den så kallade ”tipping point”, det vill säga det läge då det blir omöjligt att återvända till ekologisk balans, är förmodligen redan här. Alltmedan svenskarna gråter över Amazonas pågår också en miljökatastrof i vårt eget land. Hur kunde det gå så illa? "
Hela debattartikeln här: https://www.vlt.se/artikel/kulturdebatt ... m-sin-skog


Jag måste säga att jag blir liste skeptisk när jag läser stycken som detta: "...kalhyggena breder ut sig i skogsskövlingens spår, hur folk fördrivs från sina marker när monstermaskinerna tar över och lämnar ett dött månlandskap efter sig." Detta känns snarare som en bild taget ur en dokumentär om atombomber istället för att beskriva verkligheten som den är. Har han sett hur det spirar redan samma år på det här döda månlandskapet. Känner han samma sak när bonden skördar och plöjer sin åker?

Och att prata om en kollaps och tipping point utan att faktiskt nämna något mer om vad den består av skapar bara rädsla istället för utökad kunskap och förståelse av läget. Blir diskussionen bättre av det?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#667310 En annan reflektion av hans inlägg som beskriver att hyggesfritt och lägre produktion är vägen framåt. Tänker han då att priserna kommer gå upp pga att samma regler införs världen över? Eller skall vi i sverige skapa hårda regler som ökar produktionskostnaden och fortsätta försöka konkurrera globalt? Vi kan ju ser på hur det gått för det svenska jordbruket de sista 50 åren. Trots att konsumenterna säger att man vill ha svenskt lokalproducerat av hög kvalitet så köps det till 90% lågprisprodukter. Är den stora massan konsumenter beredda på att betala mer för virke som är producerat på ett mer hållbart sätt? Eller är det en väg till att göra skogsbruket än mer olönsamt med ännu färre jobb på landsbygden?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667315 Ulf, ingen av länkarna är studier som visar att kalhuggning skulle vara så dåligt som du tycker.

Nature-artikeln handlar om hur stora arealer som slutavverkats men den har fått svidande kritik eftersom författarna har använt data på ett sätt som de inte ska användas. Deras siffror är nästan en tiopotens fel.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#667328 Ibland så är det bara att ge upp Lars, forskare får sällan rätt om dom tror sig ha en bättre kunskaper.

Okunskap är inte det stora problemet idag, för kunskap kan alla få som vill skaffa den, det svåra är att ta till vara den kunskap vi samlat in, och där ligger du i lä Lars, och vi som kritiserar vårt skogsbruk har en ocean att ösa ur, i åsiktskorridoren finns bara en vattenautomat.

Jag har talat med säkert 1000 forskare de senaste 15 åren och jag vet mer om forskare än dom vet om sig själva, det är lite komiskt när man talar med en forskare om jätteviktiga forskningar man upptäcker att de har gjort, och de svarar " du det där var länge sedan 7-8 år va? vad var det jag hade kommit på" ungefär så där kan det låta, eller, "jag håller inte på med Mykorrihza nu, jag jobbar med jordbruk, så du får prata med någon annan".

Det är väl inget att bli upprörd över egentligen, utan det visar bara att ofta är forskning allvarligare för den vanliga "amatörforskaren" än för forskarna själva.

Så tänk på det ibland när Lars lyckas få er att tro att skillnaden i kunskapsnivå mellan kritiker utanför åsiktskorridoren och i den är stora, det är dom inte, allt dom vet har dom redan delgett oss andra, och allt dom inte vet, har dom också delgett oss, fråga inte mig varför, för DET förstår jag inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).