Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81673 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#665916 Vem kommer med korkade påståenden här, "Att jag hänvisade till kursmaterial för grundskolan beror på ditt påstående att olja bildas av kol som sipprar ner genom marken. Det var ett ovanligt korkat påstående. Hur skulle kolföreningar sippra ner genom berggrunden menar du?"
Så du menar att torv inte kan bli olja, hur tror du all olja har bildats då.

Kol och olja är växtrester hoppressade utan syre, tror det står i läroböcker för 8 åringar.

Om Skogsnäringen förstod att en dikning av denna mark släpper ut 10 ton koldioxid per hektar så tror jag inte dom skulle skryta om grön näring, eller hemska tanke dom släpper ut det fast dom vet det, det är syret som släpper lös kolet och det är syret som gör att rötter kan överleva, och träd kan överleva, men det är här som vi vet så lite, ändå kör vi idiotskogsbruket med pelle i botten.
Tragiskt.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#665917
ulf 1 skrev:Så du menar att torv inte kan bli olja, hur tror du all olja har bildats då.

Nej, torv kan inte bli olja.

Du kanske skulle ha läst texten i länken som berättade hur olja bildades?

"Detta skedde främst under två perioder i jordens historia för 145 och för 90 miljoner år sedan. Klimatet var varmare pga. en extrem växthuseffekt, det fanns inga isar och hav täckte stora delar av det som nu är kontinenter och andra landmassor. I det havet dog plankton som hamnade på havsbottnar på runt 2 000 meters djup i en syrefri miljö där förruttnelse förhindrades. Istället var det bakterier som bröt ner planktonen och grunden för olja bildades. När sedan sediment, lera, sand och slam täckte planktonresterna och pressade ner dem i jordens yta kom de sista två ingredienserna för att bilda olja: tryck och värme. När alla de omständigheterna samverkar:

- Mycket plankton
- Djupa, varma hav
- Syrefattig botten
- Bakterier som överlever i syrefattig bottenmiljö
- Tryck
- Värme

då skapas olja naturligt. Problemet i dagens läge är att det inte ser likadant ut på jorden längre så ny olja bildas inte mer
"

Och dikning av tidigare odikad torvmark förekommer knappt längre. Det är tillståndspliktigt och omgärdat av restriktioner.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

massa-ved  
#665920
ulf 1 skrev:




Ovanför Härjedalen ligger Jämtland, där jag vistades under min uppväxt 7-15 år, på 60 talet var fisket enormt bra, minsta lilla bäck kryllade av öringar, sjöarna var glasklara, jag gick aldrig 8an och nian i skolan utan hade viktigare saker för mig, lite grymtande från rektorn och kompromisser med nån dag i veckan och så vidare,. men till slut var jag en fri man


Fick en varning för personangrepp när jag påpekade detta om Ulfs utbildning som han själv har skrivit. Men givetvis är det fritt fram för Ulf att kalla en högutbildad person som Lars för allt möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Fredrik Reuter  
#665923
massa-ved skrev:
ulf 1 skrev:Ovanför Härjedalen ligger Jämtland, där jag vistades under min uppväxt 7-15 år, på 60 talet var fisket enormt bra, minsta lilla bäck kryllade av öringar, sjöarna var glasklara, jag gick aldrig 8an och nian i skolan utan hade viktigare saker för mig, lite grymtande från rektorn och kompromisser med nån dag i veckan och så vidare,. men till slut var jag en fri man


Fick en varning för personangrepp när jag påpekade detta om Ulfs utbildning som han själv har skrivit. Men givetvis är det fritt fram för Ulf att kalla en högutbildad person som Lars för allt möjligt.


Ja, det stämmer ang varningen. Men du är inte ensam om att fått varningar nyligen. Alla som får varningar postar dock inte om det i tråden.
Du fick varningen för att det per automatik inte är ok att använda andra medlemmars information i negativt syfte, dessutom i ett läge där du själv inte varit aktiv i debatten det senaste. Då anser vi att det var ett personangrepp som dessutom tillförde debatten nada. Därför togs också meddelandet bort.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#665926
Fredrik Reuter skrev:
massa-ved skrev:
ulf 1 skrev:Ovanför Härjedalen ligger Jämtland, där jag vistades under min uppväxt 7-15 år, på 60 talet var fisket enormt bra, minsta lilla bäck kryllade av öringar, sjöarna var glasklara, jag gick aldrig 8an och nian i skolan utan hade viktigare saker för mig, lite grymtande från rektorn och kompromisser med nån dag i veckan och så vidare,. men till slut var jag en fri man


Fick en varning för personangrepp när jag påpekade detta om Ulfs utbildning som han själv har skrivit. Men givetvis är det fritt fram för Ulf att kalla en högutbildad person som Lars för allt möjligt.


Ja, det stämmer ang varningen. Men du är inte ensam om att fått varningar nyligen. Alla som får varningar postar dock inte om det i tråden.
Du fick varningen för att det per automatik inte är ok att använda andra medlemmars information i negativt syfte, dessutom i ett läge där du själv inte varit aktiv i debatten det senaste. Då anser vi att det var ett personangrepp som dessutom tillförde debatten nada. Därför togs också meddelandet bort.


Underligt!
Dubbla måttstockar?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Fredrik Reuter  
#665927
Skogsvaktaren skrev:
Underligt!
Dubbla måttstockar?


Inte för fem jävla öre!

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

massa-ved  
#665931
Fredrik Reuter skrev:
massa-ved skrev:
ulf 1 skrev:Ovanför Härjedalen ligger Jämtland, där jag vistades under min uppväxt 7-15 år, på 60 talet var fisket enormt bra, minsta lilla bäck kryllade av öringar, sjöarna var glasklara, jag gick aldrig 8an och nian i skolan utan hade viktigare saker för mig, lite grymtande från rektorn och kompromisser med nån dag i veckan och så vidare,. men till slut var jag en fri man


Fick en varning för personangrepp när jag påpekade detta om Ulfs utbildning som han själv har skrivit. Men givetvis är det fritt fram för Ulf att kalla en högutbildad person som Lars för allt möjligt.


Ja, det stämmer ang varningen. Men du är inte ensam om att fått varningar nyligen. Alla som får varningar postar dock inte om det i tråden.
Du fick varningen för att det per automatik inte är ok att använda andra medlemmars information i negativt syfte, dessutom i ett läge där du själv inte varit aktiv i debatten det senaste. Då anser vi att det var ett personangrepp som dessutom tillförde debatten nada. Därför togs också meddelandet bort.


Nej men nu gjorde jag det. Dessutom var det fakta jag skrev. Men givetvis hade det varit bättre om jag hade letat reda på citatet och postat utan utan kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#665932
Fredrik Reuter skrev:
Skogsvaktaren skrev:
Underligt!
Dubbla måttstockar?


Inte för fem jävla öre!


Jag tycker att det hör till allmänbildning att hålla en god ton på forum.
Att vissa som "ulf 1" ständigt går på pesonangrepp och dumgör alla och tar sig friheter som ingan anna kan göra .
Det stör mig och hör inte hemma bland vett och etikett.
😀

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

massa-ved  
#665934 Att jag skrev i tråden om varningen var att jag tyckte det kanske fanns ett intresse. Jag höll mig till fakta som Ulf redan skrivit i ett tidigare inlägg, och det var det som varningen gällde.
,

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#665935
massa-ved skrev:Men givetvis är det fritt fram för Ulf att kalla en högutbildad person som Lars för allt möjligt

Tack för omtanken men jag uppfattar inte Ulfs "påhopp" som speciellt allvarliga. Jag har varit med om betydligt grövre. :)

För väldigt många år sen blev jag exempelvis offentligt utskälld inför några hundra åhörare vid en samnordisk exkursion för att jag forskade om blädning. Den äldre mannen, som var f.d hög statlig skogstjänsteman, ansåg att det var en skam för SLU att jag fick hålla på med sånt. Åhörarna blev förmodligen lika förvånade som jag, speciellt de nordiska gäster som efteråt frågade och fick veta vem den äldre mannen var.
Jag har dessutom en gammal f.d kollega som återkommande under de senaste 20 åren har skällt ut mig, anmält mig till alla möjliga instanser, mailat diverse myndigheter och regeringen med krav på att de ska ta mig i örat, baktalat mig inför kollegor, osv. Fast naturligtvis utan resultat.

Man måste kunna skilja på sånt som är viktigt och oviktigt i livet. Sånt som är roande och sånt som är trist.
Du kanske kan räkna ut var jag placerar Ulf på de skalorna? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#665936 Det är viktigt att alla förstår att det sker och har skett en hel del modereringar med både varningar och avstängningar i framför allt de här trådarna där diskussionerna kan hetta till. Som t ex i den här tråden eller i trådar som avhandlar uppenbart värdeladdade frågor som t ex om sexism i skogsbruket. Vi vill ha högt i tak för ÅSIKTER. D v s att man får tycka och framhäva saker som man tror eller tycker. Om någon annan tycker att dessa åsikter är fel så har man all frihet att bemöta detta. Kan man dessutom försöka hitta fakta som stöder ens åsikter så är det givetvis ännu bättre och på det sättet lär vi oss alla mer. Det finns otaliga exempel på mycket bra fakta som kommer upp i trådar där åsikter bryts och bemöts med fakta.

Att däremot ge sig på personangrepp på en individ är inte ok (hur fel man än anser att denne individ har i sin argumentation). Man kan säga "Jag tycker/vet att du har fel" men inte "Du är en idiot". Däremot har vi som ni ser avsevärt högre i tak när det gäller att ge sig på kollektiva företeelser, grupper eller organisationen. Vi varnar t ex inte någon för att denne skriver att "virkesköparna är riktiga bilhandlare" men det gör vi om någon skulle hänga ut" Kalle X på skogsägarföreningen Y" met motsvarande ordval.

Det finns också, ska vi säga, en något högre toleransnivå för ett "högre tonläge" mellan två eller flera medlemmar som är inne i en intensiv sakdiskussion. Än vad det gör för en medlem som bara skjuter in ett personangrepp för att misskreditera men som inte själv tillfört något i själva sakfrågan.

Som ni märker så river det här upp en del damm men det är som sagt inte så att vi bara varnat de som själva beklagar sig över att blivit varnade utan vi har tillämpat samma måttstock och även varnat och stängt av personer som inte skriver ut det här på forumet. Sen finns det även andra skäl till att personer blir avstängda men som inte märks direkt i några trådar. Det kan t ex vara att en användare startar upp flera konton och börjar "trolla" runt och t o m adressera sina egna konton med kommentarer. Detta accepteras inte då det förvillar situationen och ger en felaktig upplevelse för övriga på forumet.

Med detta hoppas jag vi kan återgå till att på ett sakligt sätt diskutera trådens ämne.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Fredrik Reuter  
#665938
Skogsvaktaren skrev:
Jag tycker att det hör till allmänbildning att hålla en god ton på forum.
Att vissa som "ulf 1" ständigt går på pesonangrepp och dumgör alla och tar sig friheter som ingan anna kan göra .
Det stör mig och hör inte hemma bland vett och etikett.
😀


Här håller jag givetvis med, man ska inte svära i onödan! 👍

Anledningen, men ej försvaret, till min dipp i allmänutbildningen är det faktum att vi jobbar stenhårt för en givande diskussion för alla som är intresserade av skogen och bruket av den samma. En del i detta är att vi inte använder olika måttstockar precis som Torbjörn skriver här ovan. Frågan om dubbla måttstockar är alltså långt från vår dagliga verklighet.

Men nog om detta, åter till att mäta bredden på åsiktskorridoren.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#665939 Ulf 1 bara fortsätter, och alla som varit med här ett tag, vet att så är fallet. Dock kommer nya läsare in med skilda bakgrunder och många saknar i stort sett skoglig kunskap och dessa kan lätt förfasas av Ulf 1 beskrivning av vårt skogsbruk, skogsindustri och vårt skogliga lärosäte SLU.



Kom ihåg Ulf 1 att det är den brukade skogen som tar upp co2 och den obrukade/skyddade skogen som avger co2 😎
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 10 sep 2020, 15:32, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat personangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Fredrik Reuter  
#665953 Jag delade jannees inlägg och efterföljande diskussion till en egen tråd. Det var ett speciellt ämne som kan vara betjänt av en egen tråd: Högintensivt skogsbruk är bästa kolfällan?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#665962 Vi måste i forum kunna stå på en värdegrund utan idiotiska och förnedrande på hopp när vi bemöter varandras att som "ulf 1" ständigt dumförklara, idiotförklara alla enligt sitt egna påhittade syn sätt är ett tydligt bevis på en typisk rättshaverist med enögd åsiktskorridor.

För oss små privata skogsbrukare ser jag det som viktigt att vi står upp för kärnvärden som bör vila på jämställdhet, glädje transparens, öppenhet innovationskraft och lönsam hållbarhet nu och i framtiden då finns det värdeskapande för vi skogsägare och hela samhälle som ökar lönsamheten.

Enligt forskare så kommer råvarubehovet att öka från dagens 90miljoner kubikmeter till ca 150 miljoner kubikmeter 2050 eftersom skogens råvaror skall användas till allt mer produkter för att vi ska uppnå klimatmålet.
Skogen kommer inte att räcka till i framtiden.
"ulf 1 " raljerar friskt Och utan verklighetsförankring, men "ulf 1"har inget svar på hur vi ska klara klimatmålen och vill tydligen inte ge svar

Vi saknar idag näringspolitiska strategier och framtidsplaner idag för våra näringsfastigheter med skog för att öka produktionen och nå dessa klimatmål.
Som intresserad och engagerad skogsbrukare och klimat räddare, börjar jag bli oroad för hur vi ska nå målen då dessutom naturskyddsföreningen & skogsstyrelsen vill ta av oss med tvång och utan ersättning rätten att bruka och avverka skog..

Skog som brukas som vi gör i Sverige är ett av de mest miljö-och klimatvänliga sätt vi kan hjälpa vår planet på .

Vi brukar skogen med omtanke, miljövänligt och långsiktigt. Och är en tillgång både för planeten och alla vi människor

Vi forskar hur vi kan ersätta olja, bensin , diesel, betong textilier plast mm med skogsråvaror
Om vi slutar avverka och återbeskoga då är det godnatt för klimatmålen och klimatet. det är min syn på saken.


Tack för ordet
Hoppas man inte blir avstängd.
Finns andra skogs forum på sociala medier idag också.
😀
Senast redigerad av Skogsvaktaren tor 10 sep 2020, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).