Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81689 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#680480 Ser lovande ut för den Svenska Skogen. Klart att man nere i det övriga EU undrar hur ett land som har endast 0,5 % eller 1/200 del av världens skogsmarksareal, kan stå för 1/10 av handeln med skogsprodukter 😎

Skogen måste helt enkelt ta slut tycker mupparna och även andra inom EU. Då förklarar vi som förstår oss på skogsbruk, att vi har en helt överlägsen brukningsmetod i Sverige som kallas trakthyggesbruk. Man kan säga att du kan hela tiden äta kakan men ändå ha den kvar.

SVERIGE HAR HISTORISKT ALDRIG HAFT MER SKOG ÄN IDAG. 👍

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#680493 Jag blir ju klokare för var dag som går Älgfoderodlaren, i dag förklarade jag för en kille, att det gick mycket bra att bara plocka ut enskilda träd med en skördare och låta självsådda lövträd ta över i luckorna, han blev jätteglad, han som nyligen blivit hånad av en skördarförare för att han inte ville göra kalhygge av sin skog, han hade fått ärva hundra hektar med mest granplanteringar i olika stadier och var bedrövad för att det inte kändes som en skog, han hade bestämt sig för att bara glesa ut granodlingarna, men de var ju mogna att ta ner sa industrin åt honom, nu fick han upp hoppet bara för att någon sa det var möjligt.

Det finns så mycket som är självklart för oss människor som tänker själva och inte lyssnar på de som är fångar i sina egna lögner, läs här om hur fria människor utan egna agendor, alltid hittar fram till sanningen.

"Att låta skog få växa fram på egen hand är en väldigt underskattad metod för att lagra kol, det menar ett forskarteam, som gått igenom 250 studier i ämnet. Det är dessutom väldigt mycket billigare och bättre för den biologiska mångfalden, jämfört med att till exempel plantera två träd i täta rader för varje träd som avverkas"

Här är hela artikeln, men den kanske är oläsbar för de flesta här, (det är ju en natursida som refererar till forskarna)
verkligen en torftig värld som skapas av alla i skyttegravarna, och utan en fungerande natur hade ingen av oss levat idag, en del av vaccinet mot covid görs troligtvis av hajleverolja tex.

https://www.natursidan.se/nyheter/manga ... lantering/

https://www.natursidan.se/nyheter/flera ... leverolja/

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#680496 Klart det går att låta skördaren avverka försiktigt, frågan är inte det...
Det är vad kommer det att kosta i slutändan..
Det är knappast föraren som säger åt skogsägaren om detta utan virkesköparen..

Är man rik nog att hålla på med gallring på det sättet med skördare och skotare, 2 förare...
Gör gärna så.. Andra måste tyvärr säga nej..
Eller betala det de kostar... Under ja om du nämnde det.... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#680506 Det mesta på natursidan är ganska vinklat och allt som har med ett någorlunda lönsamt skogsbruk att göra är egentligen av ondo. Man vänder sig till en ganska smal läsekrets och det speglar då också innehållet.

Lite synd är det om våra naturmuppar då det står helt klart att det är den brukade skogen med alla sina kalhyggen som är bäst för klimatet. Aldrig någonsin har det lagrats så mycket kol i våra skogen. Aldrig någonsin har så mycket co2 tagits upp av våra produktionsskogar. 😎

Skyddade eller obrukade skogar avger på sikt lika mycket co2 som de tar upp. :((

Vad innebär ett förändrat klimat för den biologiska mångfalden. Ökar eller minskar den. Helt klart kommer vissa arter helt försvinna, oavsett vad rödlistan säger :surp:

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#680513
ulf 1 skrev:Jag blir ju klokare för var dag som går Älgfoderodlaren, i dag förklarade jag för en kille, att det gick mycket bra att bara plocka ut enskilda träd med en skördare och låta självsådda lövträd ta över i luckorna,

Ja, det kallas gallring.
Men jag hoppas att du också berättade att risken för skador på det som står kvar ökar när skogen blir högre. Det är därför man normalt avråder från gallring i äldre granskog. Och ju hårdare man gallrar, desto större är risken för skador.
Vilka lövträd tror du ska självså sig och växa upp i den gallrade gamla granskogen? Är det nåt du har erfarenhet av?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

machonisti  
#681050 Har uffe blåst omkull då det är så tyst?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#681051
machonisti skrev:Har uffe blåst omkull då det är så tyst?


Väck inte en björn som sover!

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

LarsBj  
#684965 Samma skit överallt, det är bara att ignorera och inte lägga så mycket energi på detta jävla elände. Vänta ni bara tills vindkraftverk står i skogen rostiga och jävliga, då ska ni få se på miljöskandal.
Vem får betala det tror ni? Jo vi!
Civilingejör,

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

leifa.k  
#714305
ulf 1 skrev:Kanske ska skicka videon oxå.


Du hoppades att ek-inhängningen skulle hålla i tio år, då skulle ekplantorna vara stora nog att klara sig utan hägnet. Hoppas att du tar bort alla skruvar o spik från naturen sedan. Samma gäller skogsforums inhägnad. Har ni någon åtgärdsplan för skruvar, spik, märlor, nät osv som ni har använt? Tänker bara som så när man är i skogen, så ser man gamla taggtrådsstängsel som ligger i backen och djur, husdjur/vilda djur kan skada sig på. Kommer era stängsel pga erat test kanske skada djur/ husdjur framåt i tiden när era försök/tester är avslutade för länge sedan?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Tralsmo  
#714328 Det här påminner mej om att ja är på väg att plocka ner mitt vilthägn på 2,7 ha.

Att sätta opp det va inget större problem.
Att ta ner det känns rätt mycket jobbigare.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#714392 leifa.k ...det här är sånt som får oss som har hjärnan i behåll, intakt och fungerande, att ruttna.
Lite skruvar och spikar upp till 50 mm långa och 4 mm tjocka, blir till slut (max 20 år) lite rost i marken och återgår till naturens kretsloppet, givetvis ska taggtråd (använder man sånt längre) och stängsel som djur kan skada sig på tas bort .
Jag tror du kan lida av järnbrist, för då kan man få blodbrist, det innebär att man blir blek, trött och får nedsatt immunförsvar, och väldigt svårt att tänka klart.
Vi måste, allvarligt talat, lägga vår energi på de stora viktiga sakerna, som att ödelägga skogsekosystemet med granplantager, där finns de verkliga problemen, när vi går från hundratals kärlväxter i en blandskog till runt 20 som brukar vara det normala i en 60årig granplantering.
Med stängslen skapar vi möjligheter för lövträden att etablera sig och bilda fungerande skogar igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Tralsmo  
#714414 Ja som anser att ja har hjärnan i behåll är på väg att plocka ner mitt viltstängsel.
Har inte för avsikt att sätta upp nåra mer. Hellre planterar ja det trädslag som passar ( efter kalhuggning). För det mesta tall eller gran. Björk kommer det ju där det passar alldeles av sig själv å det blir alltid tillräckligt kvar av det ändå.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

leifa.k  
#714420
ulf 1 skrev:leifa.k ...det här är sånt som får oss som har hjärnan i behåll, intakt och fungerande, att ruttna.
Lite skruvar och spikar upp till 50 mm långa och 4 mm tjocka, blir till slut (max 20 år) lite rost i marken och återgår till naturens kretsloppet, givetvis ska taggtråd (använder man sånt längre) och stängsel som djur kan skada sig på tas bort .
Jag tror du kan lida av järnbrist, för då kan man få blodbrist, det innebär att man blir blek, trött och får nedsatt immunförsvar, och väldigt svårt att tänka klart.
Vi måste, allvarligt talat, lägga vår energi på de stora viktiga sakerna, som att ödelägga skogsekosystemet med granplantager, där finns de verkliga problemen, när vi går från hundratals kärlväxter i en blandskog till runt 20 som brukar vara det normala i en 60årig granplantering.
Med stängslen skapar vi möjligheter för lövträden att etablera sig och bilda fungerande skogar igen.


Som jag tolkar det från ditt svar så ruttnar din hjärna, första raden. Ytbehandlade skruvar o spikar för att motstå korrosion finns kvar längre än 20 år i naturen. Läs på om oxidationshastigheten gällande olika material, ytbehandlingar, miljö osv..

Nu kommer du med ett personligt påhoppDu har skrivit såå många inlägg och fått mothugg, aldrig svarat, jag skriver ett i mitt tycke ett sakligt svar på ditt inlägg och blir personligt påhoppad.. ? Fantastiskt, men här hugger du i sten. "Jag tror du kan lida av järnbrist, för då kan man få blodbrist, det innebär att man blir blek, trött och får nedsatt immunförsvar, och väldigt svårt att tänka klart".

Som blodgivare sedan 40 år så har jag bra koll på mitt blodvärde. Jag får sluta som blodgivare eftersom jag börjar bli för gammal.. Jag ligger naturligt över det normala Hb-värdet, Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120 till 155 gram per liter (g/L) för kvinnor och 130 till 170 g/L för män. Jag har alltid legat 170 g/l uppåt naturligt, lite till så är man dopad..
Jag tror faktiskt att du har multipla diagnoser som du inte har en aning om själv..

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Vedproducent  
#714425 Spikar och skruv är nog det som gör att det aldrig blir trästängsel i min skog. Ser ju på dom här pallarna jag hanterar i vedhanteringen. Spikarna trillar ur när trät börjar ruttna och sen ligger dom där. Nu har jag kört med punkteringsfria däck på lastaren men bildäck har jag lagat ett antal. Spiken försvinner definitivt inte på 20 år. Men en massa spik och skruv i skogen som man ska laga däck till skogsmaskinerna blir det inte här i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

morco  
#714428 Men herregud Ulf, Leif tog upp en fullständigt relevant fråga om kvarvarande spik i skogen efter trästängslen slås ner.

Jag fattar inte hur du kan vara så fullständigt gränslöst otrevlig, försök gå tillbaks och läs vad andra skrivit och du svarat!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).