Öppna kategorin

Tall i Thailand

3 inlägg 1456 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tall i Thailand

Peter_Nalle  
#656291 Hej alla,

Nedan kommer ett par kanske udda frågor som jag gärna hade fått svar på, tackar naturligtvis på förhand till er som vill ta er tid att svara.

Min böjelse är att jag verkligen gillar tallen. Juh mer vindpinad, desto vackrare. Skulle det vara möjligt att plantera 3 tallar på min tomt?

Den första och mest avgörande frågan är om det går att få en tall att växa i NÖ Thailand med sitt subtropiska klimat? I januari sjunker temperaturen till under 20 grader, men det kan innan regnperioden nå upp till 40 grader.

OM tallen skulle klara det, vilket avstånd ska jag ha på 3 plantor som planteras i en trekant? Har stooor tomt, så avståndet ska inte vara ngt problem.

Var kan jag köpa små plantor av den art som eventuellt klarar den temperaturzoonen? Med små så menar jag små som får plats i en resväska😀.

Jag har haft mer konstiga saker med mig än så😎, så vänligen bespara mig från kommentarer så som ”du får inte”, ”så kan man inte göra” osv 🤪



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tall i Thailand

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656304 Radiata tall funkar bra i subtropiskt klimat. Men de slutar inte växa som här i Sverige. Utan sätter toppskott lite som den vill. Blir inte heller några riktiga årsringar. Annars skulle jag rekommendera araucania som med borde funka.är dock ingen tall utan en egen grupp.

Användarvisningsbild

Re: Tall i Thailand

Peter_Nalle  
#656306 Tack snälla för ditt svar.
Då finns det alltså hopp att få lite Sverige på tomten:)

Ska kolla upp arterna du uppgav, då jag är novis i ämnet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).