Öppna kategorin

YKB

53 inlägg 6678 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: YKB

Brorsan  
#655820 35 timmars ykb kurs för 8500:- är det nog bara Norden och möjligtvis Tyskland som har.
Övriga länder kan nog ordna kortet på ett smidigare och billigare sätt.
Har det från säker källa, Litauen. Kostade 100 Euro och inte satt han på skolbänken många timmar.
Att det sen är bra med vidareutbildning är ju rätt men att hitta vettiga repetitioner och nyheter för att
fylla upp 35 timmar är orimligt, både kostnads och tidsmässigt.
Av böckerna jag fick första gången slängde jag alla utom den med lastsäkring och en till omgående
när kursen var slut.

Däremot tycker jag att dom med lägre behörighet också borde gå en dagskurs vid körkortsbyte.

Elmia
Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655823 I Polen var det samma pris för både YKB och ADR, i alla fall för några år sedan.
Kurstiden är för mig okänd.

   TS
Avatar Fallback

Re: YKB

Danskar´n  
#655858 Ju högre grad av såkallad civilisation - dess mera och dyrare byråkrati - för att av samma orsak tror man på nödvändigheten av flera anställda för att sköta samma växande mängd av "penpushers" å små "påvar"...en skruv utan slut.

Avatar Fallback

Re: YKB

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: YKB

Danskar´n  
#655875 Ganska roligt att läsa denna blogg...jag minns hur detta var på -70 - 80 - och 90 talet när facket var som starkast...jag vet såklart att detta ska tas med stor humor å ett nype salt, thy i dagens samhälle går detta bara inom t.x transportstyrelsen o liknande semi-offentliga instanser. Tidigare var skatteverket br på att sylta saker, men nu har dom fullt ågöre med att jaga småfolk. Men rolig läsning...

Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655904 Den eller de som ansvarar för chaufförernas arbetstider och vilka kort som behövs har lyckats med det som efterfrågas.
Vad är det som efterfrågas då, kan man undra.
JO, billig arbetskraft.
I.o.m. att utländska chaufförer lätt och billigt kan skaffa sig de behörigheter som behövs, dessutom knappast behöver uppfylla svensk lagstiftning har det växt fram en gråzon av billig arbetskraft.
Precis just detta som svensk näringsverksamhet är i behov av.
EX.
En chaufför från öststaterna som ertappas för någon personlig olaglighet kanske åläggs böter.
Poängen är den att de svenska myndigheterna INTE kan driva in böterna, detta åläggs chaufförens hemland genomföra, dessutom stannar eventuella böter i chaufförens hemland.
Allt detta genomförs icke då det innebär kostnader och tidsspillan för de svenska myndigheterna.
Olagligt (felaktigt) cabotage och liknade förseelser avgiftsbeläggs dock, oftast betalar speditören.

   TS
Avatar Fallback

Re: YKB

BM-röd  
#656044 Då jag för några år sedan fick för mig på "äldre" dagar 30+ att det kunde vara bra att ha tyngre behörigheter C och CE. Jobbade skift så kör lektioner kunde jag ta utan att ta ledigt osv, men med körkortet i näven under budget, så var det väl lika bra att fortsätta med att ta YKB medan jag var på gång. När kursen väl börjat så visade det sig att det var ju en ren och skär nybörjarkurs. Vi var nog 4 av 20 som hade tungkort. Så det var ganska frustrerande att lägga 4veckors semester på att sitta där att lyssna på vikter, tider osv totalt i från grunden! Så inte undra på att det ska behövas 140 timmar om man inte har nån förkunskap! Så nog hade nog 35 timmar känns lagom med både svenska kunskap och ha ett körkort innan!

Avatar Fallback

Re: YKB

tallen100  
#656056 Det vore rimligare med en kursdag vart femte år för dom som inte är nybörjare.

Och 35 timmar för dom nya som tar trafikkort, det är väl såpass mycket i teorin om vikter, kör och vilotider, vägklassningar, lastsäkring m.m. så att sitta i 140 timmar till, tar nog bort ivern hos dom flesta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).