mån 13 jul 2020, 17:46#655904
Den eller de som ansvarar för chaufförernas arbetstider och vilka kort som behövs har lyckats med det som efterfrågas.
Vad är det som efterfrågas då, kan man undra.
JO, billig arbetskraft.
I.o.m. att utländska chaufförer lätt och billigt kan skaffa sig de behörigheter som behövs, dessutom knappast behöver uppfylla svensk lagstiftning har det växt fram en gråzon av billig arbetskraft.
Precis just detta som svensk näringsverksamhet är i behov av.
EX.
En chaufför från öststaterna som ertappas för någon personlig olaglighet kanske åläggs böter.
Poängen är den att de svenska myndigheterna INTE kan driva in böterna, detta åläggs chaufförens hemland genomföra, dessutom stannar eventuella böter i chaufförens hemland.
Allt detta genomförs icke då det innebär kostnader och tidsspillan för de svenska myndigheterna.
Olagligt (felaktigt) cabotage och liknade förseelser avgiftsbeläggs dock, oftast betalar speditören.