Öppna kategorin

Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

31 inlägg 3574 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653891
busholle skrev:Det är en helsikes massa text att bemöta så jag fokuserar på några punkter som jag har insyn i.
Skillnad mellan mjölk och kött: Mjölk blir livsmedel när det hamnar i mjölktanken och omfattas från och med då av livsmedelsverkets regler. Kött blir livsmedel på slakteriet d.v.s. när det lämnat gården vilket betyder att en köttbonde har en lättare resa då denne inte på samma vis producerar livsmedel.
När det gäller tillsynsavgifter så är standardmodellen att verksamheten bedöms efter risk och omfattning och därmed får en bedömd mängd tillsyn som verksamheten ska ha och därmed betala. Är verksamheten liten så är det inte säker man får tillsyn varje år men man betalar ändå varje år för den andelen av tillsynen som faller på det året. T.ex. tillsyn 3h var tredje år men man betalar för en timme om året. Fler och fler kommuner ansluter sig till det som kallas rättviksmodellen och då betalar man i anslutning till att tillsynen blir utförd, blir den inte det så blir det ingen faktura. Men det vanligaste är att man fakturerar allt på en gång i början på året.

Rohdin pratar om miljöfarlig verksamhet och det är precis samma oavsett om det rör sig om tillsyn enligt miljöbalken, livsmedelslagen, strålskyddslagen, lagen om tillsyn av brandfarlig vara eller någon annan lag som kräver tillsyn från myndighet, kommun eller länsstyrelse. Att du vantolkar det han skriver till miljöfarligt avfall är ditt problem.

Ta några djupa andetag och kyl av dig något så blir det lättare att diskutera detta mer konkret.


Tack för svar, jag har dock enbart problem med att svenska myndigheter höjer avgifter och att man fakturerar summor trots att inget besök blivit utfört, ska man komplettera något så kan avgiften sänkas och bara ta ut en del av summan för att man behövt komplettering...
Detta är vansinnigt...

Jag behöver dock ej kyla av mig...för jag har redan talat om för de satarna på Livsmedelsverket vad jag tycker om deras verksamhet och deras metoder emot svenska bönder...och nä jag tog det inte med någon i växeln jag ringde upp han som är med i artikeln...
Kan inte säga att några svar jag fick förutom mer trams...typiskt myndigheter...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

halvproffs  
#653893 Ginet behöver enbär, potatisen går bra att odla på hyggen! se där ulf1! och sen göra brännvin av den 👍 maten kommer ifrån skogen tex viltkött, bär, svamp mm. 😀 var det någe mer the tall one? 🙂

Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653894
halvproffs skrev:
tallen100 skrev:
halvproffs skrev:I skogsforum regler står det att inlägg ska ha koppling till skogen och det får inte vara hatiskt eller politiskt. Uppfyller denna tråd detta?

Nog känns det här viktigare än t.e.x "vad har du i glaset" tråden, och en hel del annat.. mat behöver väl både hel och halvproffs? 😉


Absolut och ofta alldeles för mycket😊.
Det jag vänder mig emot att det ska blandas in politik, hat och annat trams i trådar. Röjan ska ju alltid hacka på S-politiker. Jag röstar inte på dom men att alltid använda det som mantra då går det för långt.
Att vara så bitter är inte bra för knopp o kropp i längden för röjarn har ju även en suveränt bra sida också.@vinterrojan.



Ja det kan hända att vissa S beslut får stå i skottgluggen...det är dock inte så konstigt.
De har lett landet längst och därmed varit med och fattat en hel del både bra och dåliga beslut...
I min politiska övertygelse så står de lite högre än MP och V men det är dock hårfint...

Jag gillar inte L eller C politiken heller som man släppt lös i samhället...
Inte heller SD eller Moderaterna, KD...
Jag tycker politiker idag är för tramsiga och letar bara vägar efter att få leda landet istället för att verkligen leda landet framåt...

Så med det sagt så ska jag tystna om det politiska läget.


Bra sidor vete tusan om jag har, men jag tål inte dumheter från varken folk eller verksamheter...
I min värld så är detta trams, att höja avgifterna så folk inte kan leva på sitt jord eller skogsbruk...

Det är illa, och visar för mig vart vi är på väg...
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 06 jul 2020, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

röjar kalle  
#653895 Vinterröjarn@ Du är biandning av dårskap och genialitet. 👍

Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653896
halvproffs skrev:Ginet behöver enbär, potatisen går bra att odla på hyggen! se där ulf1! och sen göra brännvin av den 👍 maten kommer ifrån skogen tex viltkött, bär, svamp mm. 😀 var det någe mer the tall one? 🙂


Men tänk dig detta då proffet..

Att denna myndighet beslutar att du även ska ha avgifter för den potatis du odlar, eller det älg/viltkött du skjuter..för det är ju trots allt livsmedel, vad gör du då?

Nu är du en trevlig och kunnig, lugn person, men jag skulle aldrig tåla detta för det strider emot allt jag tror på.

Brännvin kan vi glömma för att det blir för dyrt efter detta...så vad ska vi då göra? Bränna hemma?

Detta är en olycklig utveckling som bara drabbar de som bedriver verksamhet, ska det verkligen vara så?

Det tycker inte jag...
Jag tycker inte om att se annat kött, mejeriprodukter mm i affärerna än svenskt.
Jag köper enbart svenskt. Varför?
Jag tror och hoppas på förändringar inom myndigheter och regler, hoppas på att jordbruket ska få en chans att resa sig inte tryckas ner av tjänstemän med galenskap och oförståelse i blicken när de möter bönderna..

Den övertygelsen är inte politiskt skriven till någon,men hoppas att det parti som verkligen vill oss väl börjar visa det...
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 06 jul 2020, 12:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653898
röjar kalle skrev:Vinterröjarn@ Du är biandning av dårskap och genialitet. 👍


Tackar...du beskriver mig nog ganska bra där...
Mest dårskap dock 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

halvproffs  
#653903
vinterrojarn skrev:
halvproffs skrev:Ginet behöver enbär, potatisen går bra att odla på hyggen! se där ulf1! och sen göra brännvin av den 👍 maten kommer ifrån skogen tex viltkött, bär, svamp mm. 😀 var det någe mer the tall one? 🙂


Men tänk dig detta då proffet..

Att denna myndighet beslutar att du även ska ha avgifter för den potatis du odlar, eller det älg/viltkött du skjuter..för det är ju trots allt livsmedel, vad gör du då?

Betalar statligt jaktkort och däri ingår bla forskning på vilt! Av slu? Grimsö?

Nu är du en trevlig och kunnig, lugn person.

Skenet bedrar😊



Brännvin kan vi glömma för att det blir för dyrt efter detta...så vad ska vi då göra? Bränna hemma?

Alkohol av alla sorter är billigt motför på 70talet då fick du jobba betydligt längra för en sjuttis.


Jag tycker inte om att se annat kött, mejeriprodukter mm i affärerna än svenskt.
Jag köper enbart svenskt. .



Samma här, köper inte ens danskt griskött!
Förutom kom jag på Valios laktosfria naturella yoghurt. I en klass för sig.

Användarvisningsbild

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

halvproffs  
#653905 Vad konstigt inlägget blev. Öppna även den grå rutan.

Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653907 Danskt griskött skulle jag aldrig köpa.,
Säga vad man vill om Eu regler och att de flesta länder följer den djurhållningen, men jag tycker inte om det jag får se från vår granne i söder...

En gris som mår bra är en glad gris...de äter inte varandras svansar för att de är stressade eller mår dåligt utan de rullar sig i dyn och mår gott av att bli kliade...
En roterande kliborste är en gris bästa vän...
Han som slaktade åt mig förr, var väldigt mån om att djur inte skulle ha en aning om vad som pågick...då var de lugna och trygga.

Ett kött fullt av adrenalin är bara sorgligt...
Stressen fyller muskelmassan med blod och köttet blir dränkt...
Tar en enorm tid att få mört..
Sedan kokar det i pannan.... Man ska inte koka kottletter...

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653909
halvproffs skrev:Vad konstigt inlägget blev. Öppna även den grå rutan.


Ödmjuk är du iallafall.. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

halvproffs  
#653910 .[/quote]Ödmjuk är du iallafall.. 👍[/quote]

Det vet du väl att bedragare är trevliga och ödmjuka😂

Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653923 Den svenska staten subventionerar i år för småskaliga slakteri med ca 107 miljoner kr för att hålla nere kostnaderna för dessa producenter...
Det har varit på detta sättet nu i ca 10 år..

Är det rimligt?
Är det ens försvarbart att vi har ett system som kostar så enormt med pengar?

För min del känns det som om dessa summor kunde lagts på annat..

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653935 Livsmedelskontrollen på slakteri innebär att vartenda djur kollas före och efter avlivning. Det rör sig om rätt många veterinärtjänster som slakterierna ska betala för. Veterinärerna har även uppgift liknande virkesmätare och sköter oberoende klassning av djuren som är betalningsgrundande.

Avatar Fallback

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Avslutat-02  
#653938 Jo den biten förstår jag, men inte varför man inte bryter ur mjölkproduktion ur dessa krav..

Veterinärsbesiktningar är det ju även på mjölkproduktion så där är det ingen skillnad förutom att den ena parten är subventionerad..

Det är fortfarande ologiskt.... åtminstone för min del...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oseriös verksamhet kommer påverka våra bönder negativt.

Pannben  
#653940 Besiktningsveterinären har inget med klassningen av slaktkroppen att göra. Besiktning av levande djur före slakt och kropp och organ efter slakt för att säkerställa att livsmedlen inte innebär hälsofara att äta. Även viss koll av djurskyddet på slakteriet har besiktningsveterinärerna ansvar över trots att djurskydd ligger under länsstyrelsen och inte livsmedelsverket. Mitt minne är lite oklart då det är 8 år sedan jag gick slakterikursen på veterinärutbildningen.

Att staten står för en stor del av kostnaderna för slakterierna är en möjlighet för småskalig slakt. Att tillsyn från myndigheter kostar mycket är tyvärr inget nytt. Detsamma gäller för lantmäteriet som också har monopol på sådant som måste utföras.

Jag tycker att staten ska stå för större del av kostnaderna för myndigheters kontrollutövning. Det skulle möjliggöra för fler att starta upp och hålla igång småskalig verksamhet. Det är viktigt även ur ett beredskapsperspektiv. Med så få anläggningar vi nu har i landet så kan effekten bli stor om en måste stängas av vilken anledning det än må vara.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).