vinterrojarn skrev:Statens kostnader har bara ökat sedan 1970 och framåt
Vedproducent skrev:Dom här lånen är 2 åriga och ska betalas tillbaka. Som jag förstår så är det bankerna som vanligt som tar kreditrisken. Är väl i så fall om banken i sig skulle gå omkull som det skulle kunna bli en kostnad för staten. Det har hänt förr att staten fått rädda bankerna. Men jag ser inte den risken nu. Men vi vet ju inte vart detta slutar än för det här är ju inte över än på länge. Så osvuret är nog säkrast.
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.
Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:
http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf
vinterrojarn skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.
Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:
Möjligt, men det visar sig ju eller hur?
Jag läser all information jag får.
Diskuterar gärna vidare.
tallen100 skrev:vinterrojarn skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.
Diskuterar gärna vidare.
I slutändan är det samma pengar ändå?
JörgenO skrev:Inte riktigt samma... det är faktiskt så att man kan "fly" från kommuner som gjort riktigt klantiga investeringar (tänker jag kanske på stackars Ö-vik där hon som bestämde skulle bli världens talletanoldrottning?) och därmed slippa framtida högre skatter för att betala tillbaka lånen. Inte för att hänga ut den kommunen mer men de äger/borgar antagligen även för lyxarenor till hockeylag i de lägre divisionerna och andra intressanta affärer som deras medborgare eventuellt prioriterat framför lägre kommunalskatt eller bättre service.
Regioner/Landsting, samma sak där, man kan flytta. Sen när det gäller staten... ja där kan vi också flytta men statsfinansiellt hör vi ändå till de bättre/mindre dåliga så där kan det nog bli en fråga om ur askan/i elden om vi väljer Italien eller nästan vilket valfritt näraland som helst
axwell skrev:JörgenO skrev:Inte riktigt samma... det är faktiskt så att man kan "fly" från kommuner som gjort riktigt klantiga investeringar (tänker jag kanske på stackars Ö-vik där hon som bestämde skulle bli världens talletanoldrottning?) och därmed slippa framtida högre skatter för att betala tillbaka lånen. Inte för att hänga ut den kommunen mer men de äger/borgar antagligen även för lyxarenor till hockeylag i de lägre divisionerna och andra intressanta affärer som deras medborgare eventuellt prioriterat framför lägre kommunalskatt eller bättre service.
Regioner/Landsting, samma sak där, man kan flytta. Sen när det gäller staten... ja där kan vi också flytta men statsfinansiellt hör vi ändå till de bättre/mindre dåliga så där kan det nog bli en fråga om ur askan/i elden om vi väljer Italien eller nästan vilket valfritt näraland som helst
Så för att återgå till Sveriges statsfinanser 0ch statsskuld så bör det då räcka med: Maud Olofsson (C). 😉
JörgenO skrev:Axwell o Halvproffs... jag tänkte på Elvy Söderström. Maud går nog lika bra i allmänna termer och hon bor ev i Övik nu men i min minnesbild tänkter jag på storfräsarElvy som nog var tänkt som kommunalråd på livstid ända tills Uppdrag Granskning intervjuade henne 2014 på temat SEKAB
tallen100 skrev:vinterrojarn skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.
Diskuterar gärna vidare.
I slutändan är det samma pengar ändå?