Öppna kategorin

Automatisk ramstyrning skogsvagn

29 inlägg 11141 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

svampbob  
#649238 Det är mycket jobb och mycket pengar i patent och tar lång tid innan allt är klart. Jag höll på ett par år innan det var klart. Sedan dök en av de stora drakarna och drog mig till domstol och försökte få inskränkningar i mitt patent.
Det var en upplevelse att sitta där i domstolen och sedan i slutändan gå segrande ur processen. Det gick rätt mycket pengar till jurister även där.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649248 Ja det är just det som gör att jag tvekar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

molnia  
#649251 Något jag fantiserar om är att ha flytläge på ramstyrningen, ha hydralcylindrar från traktorns bakaxel till dramstången. Då borde vagnen spåra vid körning rakt fram utan någon automatik. Sen vid backning vet jag inte hur svårt det blir att styra med leden så långt bak. Minsta sväng på traktorn kastar vagnen i sidled men då kan man styra med cylindrarna på dragstången eller " ställa om " styrningen med 6/2ventil så det blir mer normalt. Vet inte hur denna ide funkar i verkligheten men vore intressant att prova...

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

källefall8  
#649267 Såg ngt sådant i Utnäs (eller vad dom heter numera, tror dom bytte namn efter konkurs )monter på elmia, kanske var 2017. Men tror det var ett länkage mot traktorn med givare som påverkade en ventil för ramstyrning. Svårt att se på bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649268
Fredrik Reuter skrev:Om funktion vore enkel att koppla ur så tror jag på din idé. Till majoriteten av tiden skulle automatik fungera tror jag.

Fixar du automatisk upp och ner av stödbenen vid drift också? 🙂


Jag kör med automatiken hela tiden "off road ". Körning på väg ställer jag den i neutralt läge, allt under drift i traktorn.
Automatik på stödbenen har jag inte tänk på. Där i mot så har jag tänk att det inte ska gå köra kranen innan stödbenen är nere.
Kör bomlift i jobbet ibland, där måste stödbenen vara nere innan man kör korgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

hugge  
#658791 Skaffa en vagn med boggistyrning istället. Har en Ljungbyvagn, tillverkas inte längre men jag tror Trejon har en, och skulle aldrig skaffa någon annan. Följer traktorn perfekt framåt och backa är suveränt lätt

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#659428 Boggistyrning är en bra lösning, men hur löser du det med automatiken så den följer traktorn automatiskt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

550  
#695039 Hur gick det?

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Engman2  
#756320
olli skrev:Har en form av automatisk ramstyrning på min lilla timmerkärra kopplad till Buster. Funkar alldeles utmärkt!




Detta är kanske en dum fråga, men borde inte trepunkten klara av att stabilisera upp vagnen och trsktor, det gula staget borde vara överflödigt?

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756323 Den gula kolven trycksätts så kan inte traktorn lyft på framänden vid lastning, 3 punktens lyftarmar kan bara lyfta upp inte hålla emot

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756535 Verkar vara automatiskt
https://www.landskogsbruk.se/skog/premi ... kogselmia/

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

olli  
#756545 Alldeles rätt Gnisten. Oljan "vandrar" mellan två kamrar i den gula kolven och flödet låses med en liten spak på kolven. Detta hindrar traktorn att stegra vid lastning.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#756649
Lars Ta skrev:Automatisk ramstyrning, vagnen följer traktorn som en skotare
Ingen av alla tillverkare har denna funktion, varken som original eller som tillbehör
Skulle behovet av en sån funktion finnas ?

Kolla You Tube sök på Lars Takman automatisk ramstyrning

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

donky-kong  
#763754 Det har gjorts en prototyp på automatisk ramstyrning på Lunds Universitet.

https://www.lu.se/lup/publication/8923277

Mycket givande läsning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).