Öppna kategorin

Surfällning

35 inlägg 9091 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Rossignol  
#764721
jannee skrev:Du kan syrfälla när som helst under (för)sommaren.
När bladen verkligen har torkat och är mer eller mindre bara ett minne blott är det lämpligt att upparbeta virket.
Perfekt arbete i Juli till September tillsammans med de getingar som inte sällan också brukar hålla till där :twisted:
Veden är omedelbart eldningsbar, enda nackdelen är att allt blir hårt. Kvistarna är hårda, veden är hård när du klyver den, men björkveden blir vit och väldigt fin, barken släpper ej heller.


Hela Juli går det bra också. Hur långt in i Augusti det fungerar vet jag inte. Men det kanske finns någon annan som vet?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Brozzlaren  
#764735 Glädjande att det finns fler som tar hand om ved på detta sätt. Syrafälld björk, jag har bara goda erfarenheter. Välj en dag vid midsommar när det är vintertemperatur, (brukar alltid bli nån) låt det ligga tills löven är helt bruna, normalt början på augusti. I år körde jag två tankar i ett 22 årigt bestånd på 1ha. Ser ut som det blir en del.
Fördelar: Lätt att avgöra björkens status.
Virket blir lätt att hantera, lämpar sig för bestånd utan stickvägar,(Brozzla)
Du kan elda det direkt.
Du behöver inta va så noga med att täcka det, nävern funkar som presenning.
Dina björkbestånd blir gallrade. Vilket kanske kan va det viktigaste.
Får du inte tagit reda på alla så är det inte hela världen. Har inte kunnat förstå att beståndet tar skada av det.

Nackdelar: Varmt och insekter. Det gäller att välja rätt dagar. ( blåsigt)
Klyvningen blir värre, räkna med det, speciellt om där är mycket vårtbjörk.
Är det säljbart som massaved. Det kan inte jag svara på kanske någon annan här på forumet som vet.
MVH Börje.

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Rossignol  
#764736
Brozzlaren skrev:Glädjande att det finns fler som tar hand om ved på detta sätt. Syrafälld björk, jag har bara goda erfarenheter. Välj en dag vid midsommar när det är vintertemperatur, (brukar alltid bli nån) låt det ligga tills löven är helt bruna, normalt början på augusti. I år körde jag två tankar i ett 22 årigt bestånd på 1ha. Ser ut som det blir en del.
Fördelar: Lätt att avgöra björkens status.
Virket blir lätt att hantera, lämpar sig för bestånd utan stickvägar,(Brozzla)
Du kan elda det direkt.
Du behöver inta va så noga med att täcka det, nävern funkar som presenning.
Dina björkbestånd blir gallrade. Vilket kanske kan va det viktigaste.
Får du inte tagit reda på alla så är det inte hela världen. Har inte kunnat förstå att beståndet tar skada av det.

Nackdelar: Varmt och insekter. Det gäller att välja rätt dagar. ( blåsigt)
Klyvningen blir värre, räkna med det, speciellt om där är mycket vårtbjörk.
Är det säljbart som massaved. Det kan inte jag svara på kanske någon annan här på forumet som vet.
MVH Börje.


När det legat och torkat så här så duger det inte till massaved.

Det är svårare att klyva. Men det behöver inte klyvas för att torka för det är ju redan torrt. Det är ju en av fördelarna att slippa det momentet. De grövre bitarna kanske måste klyvas för att passa pannan.

En svensk sommar har många bra dagar för gallring. Ljust både på morgnar och kvällar.

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

JörgenO  
#764745 Jag fällde sex björkar i mitten av maj när löven var små musöron. Nu var det mörkgröna o bruna skrumpna blad kvar. Hälften klövs igår o andra halvan ger jag mig på idag, ser ut att bli tre fulla korgar😁.
En del är riktigt svårkluvet o nävret är segt o skalas ofta av men träet är vitt o fint o torrt

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Brozzlaren  
#764801 En härlig bild!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).