Öppna kategorin

Nödvärn på egen gård

96 inlägg 14859 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641153 Polisen ska prioritera det som de anser sig kunna hantera. Akutfall eller våldsbrott ska prioriteras före.

Jag lägger ingen värdering i deras prioritering...de har för dåliga resurser och är jagade över att uppvisa resultat ändå.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#641154 Det är såklart enklare att jaga mopeder...
Och har en varg hittats död så finns det oxå tid att snabbt vara på plats.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641155 Nej det kan jag aldrig tänka mig..
En moped tar sig fram även i skogliga partier medans en patrull bil måste ha tillgång till ca 2-2.5 m vägbredd.
Så nä...

Men det är också så här.

En mopedist är oftast av svensk härkomst, då finns också chans till bötfällning och skulle vederbörande inte kunna betala böterna så kan man antingen driva detta i domstol eller gå till fogden, beroende på om den bötfällde är myndig eller ej...

Är denna omyndig så får målsman betala.
Om man inte vill att denna ska få en prick i registret...

Alltså det hela handlar om att staten ska få in medel.
Enkelt eller hur.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641156
tallen100 skrev:Det är såklart enklare att jaga mopeder...
Och har en varg hittats död så finns det oxå tid att snabbt vara på plats.


Det är en fråga för utredande befäl att avgöra inte poliskonstapelarna själva, de åker till platsen för att säkra den, inte för att själva driva utredningen.

Alltså det befäl som är på stationen får sedan instruktioner från åklagarmyndigheten vad som ska göras, då det är en åklagare som har det övergripande ansvaret för utredningen.
Sedan har vi utredningsledare som leder utredningen åt åklagaren, så att denna i slutändan ska kunna fatta beslut om åtal eller nedläggning.

Att man anser att vargfrågor får prioritering högre är för att detta är en miljöfråga för staten, Dvs att en miljöåklagare får detta på sitt bord.

Miljöfrågor prioriteras alltid högre inom staten än mord, och pengar före det.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641159 Bara för förtydliga, vi är utanför tråden...

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

t4bb3  
#641262
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Det är såklart enklare att jaga mopeder...
Och har en varg hittats död så finns det oxå tid att snabbt vara på plats.


Det är en fråga för utredande befäl att avgöra inte poliskonstapelarna själva, de åker till platsen för att säkra den, inte för att själva driva utredningen.

Alltså det befäl som är på stationen får sedan instruktioner från åklagarmyndigheten vad som ska göras, då det är en åklagare som har det övergripande ansvaret för utredningen.
Sedan har vi utredningsledare som leder utredningen åt åklagaren, så att denna i slutändan ska kunna fatta beslut om åtal eller nedläggning.

Att man anser att vargfrågor får prioritering högre är för att detta är en miljöfråga för staten, Dvs att en miljöåklagare får detta på sitt bord.

Miljöfrågor prioriteras alltid högre inom staten än mord, och pengar före det.


En fröjd att läsa dina svar. Du har en bra insikt i polisväsendet :)

Till er andra som är kritiska mot polisen. Ni förstår inte att det är väldigt mycket politik över hur polisen fördelas ska jobba? Jag jobbar som polis, jag blir beordrad till de jobb som jag åker på. Vissa jobb kan jag initiera själv. Det finns INGEN (okej någon finns det säkert) polis i yttre tjänst som inte vill åka på ett pågående brott där det finns möjlighet till att gripa någon. Men som sagt, vi väljer inte själva vad ledningscentralen skickar oss på. Ledningscentralen som förövrigt måste sålla bland alla samtal för att prioritera vad vi ska åka på. Det blir inte så lätt för dem att prioritera när folk ljuger om vad som verkligen händer. Så då får vi åka till någon som ljuger upp ett mindre brott till något stort för de tycker att polisen ska komma dit. Medans någon som kanske säger sanningen blir bortprioriterat pga det. Fast det antagligen är den som hade haft störst behov av polis till platsen.

Grunden till problemet är såklart bemanningen. Det bästa vore väl om det fanns fler poliser så vi kunde åka på fler jobb. Men lösningen på det problemet är politik.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641264 Tackar, efter många år med att läsa lagboken och lära mig om ditt yrke, så sitter väl något i skallen. :mrgreen:

Du ska ha tack för dina insatser och för kommande.
Du och dina kolleger gör ett stort och viktigt jobb för oss andra varje dag.
Ni åker på jobb, och tyvärr så kommer en del av er aldrig hem till familjen...

När vi behöver er som mest, så är ni där.
🤗

Håller med om att frågorna om fler poliser är politisk... Det är ytterst provocerande att man struntat i detta i så många år..
Ungefär som när man köpte in skyddsvästar, som inte passade med ert hölster för tjänstevapnet,,,men vad gjorde det,,,de var ju billigare.... ^#(^ ..

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#641292 Polismännen försöker säkert fullgöra det de blir beordrade till men ibland kan man undra över prioriteringarna.
Förneka inte att det föregår någon typ av pinnjakt, just detta att göra en massa kontroller för att fylla på statistiken.
Sedan kan man fundera över åklagarens prioriteringar.
En lastbilschaufför blev på kommen på rastplats Kalmar dämme med att kört 19 minuter för länge.
Nu ska åklagaren ta upp detta. Vad kostar den cirkusen?
NEJ rättsmyndigheterna silar mygg men sväljer kameler.
Annat ex.
Jag körde bakom en Finlandsregistrerad lastbil genom Norrköping, polisen smög in emellan oss för att senare dirigera MIG till kontorsplatsen.
Där var det kk och diagramblad som kontrollerades.
Frågade varför han tog in just mig
Svaret blev, - " för statistikerns skull är det bara svenska fordon som ska kontrolleras".
Min replik blev, - " men en Söndagskväll är väl alla svenska lastbilar gröna"
Polismannens svar, "är oftast så men det tar statistiken ingen hänsyn till"
Min replik. "men finnen som kom från Europa då?"
Polismannen besvarade inte min fråga.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

anersimyra  
#641296 Mopedister är oftast av svensk härkomst och kan därför bötfällas.. :lol: den var kul.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641299 Roligt, dock ej för vederbörande men sant.
Det är bara att fråga vilken jurist som helst och svaret blir detsamma..

Det är ingen idé att bötfälla en person som inte är skriven i Sverige, då böterna ej kommer bli betalda, iallafall från vissa öststater så är detta vanligt.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641305
jannee skrev:Polismännen försöker säkert fullgöra det de blir beordrade till men ibland kan man undra över prioriteringarna.
Förneka inte att det föregår någon typ av pinnjakt, just detta att göra en massa kontroller för att fylla på statistiken.
Sedan kan man fundera över åklagarens prioriteringar.
En lastbilschaufför blev på kommen på rastplats Kalmar dämme med att kört 19 minuter för länge.
Nu ska åklagaren ta upp detta. Vad kostar den cirkusen?
NEJ rättsmyndigheterna silar mygg men sväljer kameler.
Annat ex.
Jag körde bakom en Finlandsregistrerad lastbil genom Norrköping, polisen smög in emellan oss för att senare dirigera MIG till kontorsplatsen.
Där var det kk och diagramblad som kontrollerades.
Frågade varför han tog in just mig
Svaret blev, - " för statistikerns skull är det bara svenska fordon som ska kontrolleras".
Min replik blev, - " men en Söndagskväll är väl alla svenska lastbilar gröna"
Polismannens svar, "är oftast så men det tar statistiken ingen hänsyn till"
Min replik. "men finnen som kom från Europa då?"
Polismannen besvarade inte min fråga.


Jannee, det du skriver om är trafikpolisens uppgifter, vanliga konstaplar kan bli beordrade att utföra dessa uppdrag men annars så är det just de som jobbar inom den förgreningen hos polisen.
De som jobbar med detta, jobbar främst med tungtrafik idag..

Trafikpoliserna har minskat drastiskt genom åren och är idag en liten grupp inom rättsväsendet.

När man blir utkommenderad för att utföra dessa uppgifter så är det oftast just för att inför högtider, eller när instatsledare vill visa på resultat. Att polisen skulle få extra betalt eller kred för att bötfälla bilister är ett rykte som har cirkulerat länge..

Det tror jag inte ett dugg på.
Däremot så har jag träffat en del trafikpoliser och de har alla varit väldigt trevliga och tillmötesgående.

Skrämde halvt ihjäl en polis en gång,när jag hade hunden med mig,hade en gardin nere på ena bakfönstret, och polismannen stod och kollade in...helt plötsligt så for hunden upp och skällde,spottade slem på rutan så polisen backade i all hast..
Hans kollega skrattade brevid mig vid förardörren... :lol:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

t4bb3  
#641310
jannee skrev:Polismännen försöker säkert fullgöra det de blir beordrade till men ibland kan man undra över prioriteringarna.
Förneka inte att det föregår någon typ av pinnjakt, just detta att göra en massa kontroller för att fylla på statistiken.
Sedan kan man fundera över åklagarens prioriteringar.
En lastbilschaufför blev på kommen på rastplats Kalmar dämme med att kört 19 minuter för länge.
Nu ska åklagaren ta upp detta. Vad kostar den cirkusen?
NEJ rättsmyndigheterna silar mygg men sväljer kameler.
Annat ex.
Jag körde bakom en Finlandsregistrerad lastbil genom Norrköping, polisen smög in emellan oss för att senare dirigera MIG till kontorsplatsen.
Där var det kk och diagramblad som kontrollerades.
Frågade varför han tog in just mig
Svaret blev, - " för statistikerns skull är det bara svenska fordon som ska kontrolleras".
Min replik blev, - " men en Söndagskväll är väl alla svenska lastbilar gröna"
Polismannens svar, "är oftast så men det tar statistiken ingen hänsyn till"
Min replik. "men finnen som kom från Europa då?"
Polismannen besvarade inte min fråga.


Pinnjakten finns inte längre. Förr fanns det ju mål på att x antal kontroller skulle göras. Det finns inte längre. Sen är det klart att det alltid kollas statistik över vad personalen/poliserna gör.

Det görs väl på alla arbetsplatser. Eller struntar dina chefer i helt vad du sysslar med på jobbet? Du kan sitta och rulla tummarna 8 timmar dag ut och dag in? Du får lön utan att producera något värde för arbetsgivaren?

Trafikpolisens jobb är ju just att kontrollera trafiken. Sen låter jag det vara osagt hur man väljer vilka som kontrolleras. Men de har ju direktiv hur de ska jobba likt alla andra.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#641315 För ett antal år sedan, kanske närmare 20 körde jag kemi något år.
ALLTID säger alltid när man kom åt Kalmarhållet blev man kontrollerad.
Jag ställde då frågan;
- Varför kontrollerar ni mig VARJE gång jag kommer in i Kalmardistriktet?
Svaret var;
- Kör så sällan några kemibilar här och vi MÅSTE göra ett visst antal kontroller av sådana fordon.
Menar du t4bb3 att det numera fungerar annorlunda?
För övrigt var det bara runt Kalmar jag blev kontrollerad under hela tiden (ca 1 år)

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

t4bb3  
#641322 Som sagt, "pinnjakten" i sin gamla form är borta. Sen finns såklart arbetsuppgiften kvar att man ska kontrollera alla typer av tung trafik. Då inkl. kem antar jag. Kommer det då sällan sådana bilar så finns väl risken att samma bil/förare blir kontrollerad flera gånger. Men jag jobbar inte på trafiken så kan inte svara för hur det ser ut exakt.

Men nu är ju den här diskussionen långt från trådämnet.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

anersimyra  
#641328 Gode gud, vad kul.. =)) utländska mopedister som kan härja fritt då de inte riskerar påföljd p.g.a medellöshet och att utvisnings och domstolsprocessen blir för dyr.. =))

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).