Öppna kategorin

Nödvärn på egen gård

96 inlägg 14875 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641111
jannee skrev:Vi som bor i glesbygd är oftast helt utlämnade åt de kriminella.
När vi har "besök" av kriminelle (knarkare) men även östeuropeiska "gäster" står vi helt utan möjlighet att skydda vår egendom.
Ringa polisen som varken har tid eller intresse att stödja oss är bara absurt.
Däremot blir det fart på inkräktarna om man skjuter något/några skott med studsaren, helst ska det bli någon rikoschett i dess närhet.
Finns inget som är lika effektivt :!:
Är nämligen också helt lagligt att jaga (vild)svin nattetid :mrgreen:



Låter som om du inte har problem med att rikta vapen emot folk..
Jag bor på landsbygden och har verksamhet, i alla dessa år med maskiner ute och olåst, så har jag aldrig haft ovälkomna gäster på nätterna..
Visst har någon stulit hö.. men det är en annan sak.
Maskiner och verktyg, lagervaror mm för flera hundra tusen har alltid fått varit ifred.
Har en stor grov vakthund, och rörelsevakter som tänder lampor som lyser upp hela gården.

Men att handhava vapen för att känna mig trygg det gör jag inte.

Polisen i Sverige har inte pengar till lönen som poliserna egentligen förtjänar.
Att det är så få poliser på landsbygden kan vi tacka de konsulter som anlitades 1990 för att effektivisera polisen och deras arbete, det var egentligen ett sparförslag som lades fram, som sedan ledde fram till att polisen nu varken klarar av budgetar eller mål, utredningar kan ligga i flera år innan de sedan läggs ner..

Så ja effektiva är de ej, sköter sina jobb så gott det går gör de.
De som har makten att ändra, är vi folket.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641118 Lite skillnad på en inbrottstjuv och en knarkpåverkad angripare. Men ska man rikta vapen mot folk så ska man ha en väldigt bra anledning.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641119
Skogsola skrev:Lite skillnad på en inbrottstjuv och en knarkpåverkad angripare. Men ska man rikta vapen mot folk så ska man ha en väldigt bra anledning.


Visst är det det, hur många av oss har drogpåverkade individer som hotar eller förstör?

Jag har aldrig haft något större problem med varken drogpåverkade eller annat.
Någon enstaka stannar och pissar vid vägen och för ett jävla liv varje cruising, men går jag dit och säger till att ungarna sover så tystnar detta fort... :-bd

Så vad ska jag med vapen till? Skjuta ekkorrar?

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-01  
#641123 man behöver inte rikta vapen mot tjuvar å dylikt.
ring polis och säg att ni skjutit en varg,då kommer polisen fort

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Alvarsson  
#641126
jannee skrev:På den gamla goda tiden, och innan och en ann var liten grabb var det helt ok att ladda hagelbössan med grovt salt och avfyra mot inkräktare men även andra man ville hålla på avstånd.
För att försvara sig själv och ens egendom får man idag inte ens hota med ett oladdat vapen eller en attrapp, vart är Sverige på väg?


Det som gäller är att vi har rätt att bruka det nödvärn som krävs för skydda oss och vår egendom. Men det är som mina polisvänner säger du får inte skjuta ihjäl en som pallar äpplen.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#641129 En ytlig bekant till mig blev av med 2 fyrhjulingar, en crosscykel, motorsågar, röjsåg + lite smått och gott.
Inhandlade ny motorsåg och röjsåg, lade in beställning på en ny fyrhjuling. Innan han fick hem fyrhjulingen hade han fått ett nytt besök och då försvann de nyinköpta sågarna.
Garaget var väl låst, dock inga problem för dem som har en batteridriven vinkelslip tillgänglig.
Rörelsevakt med larm varnar titt som tätt för både rådjur och kaniner, blir i längden arbetsamt.
Öststatskyltade skåpbilar som ständigt åker runt i närområdet gör att folk är extra varsamma, dock försvinner det inventarier både här och där.
Sprids det att det finns en gammal gubbe som inte tvekar att nyttja bössan blir han också fredad.
Jag anser INTE att det är fel att ta lagen i egen hand när det gäller att freda det som är mitt.
Många svenskar har idag blivit flata hoppas och tror att storebror ska skydda och ställa upp vilket denne absolut inte har resurser till.
En bekant till mig hade inbrott i sin husvagn som stod på logen, TYDLIGA spår efter förövaren men inte minst dennes HUND. Alla i omgivningen kände till knarkaren och hans hund.
Polisen tillkallades, de var motsträviga hade inte tid, men efter flera dagars påminnelse kom de till slut ut.
Anmälaren påvisade brytskador, hundhåren och där det fanns tydliga fingeravtryck.
Allt slutade med att det inte fanns någon möjlighet att spåra förövaren trots att anmälaren gav dem namnet på den han misstänkte, m.a.o allt lades ned.
EXAKT så mycket bryr sig det svenska rättsväsendet :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641130 Nja det tror jag inte.
Att rättsväsendet bryr sig är en sak och att förmedla resurser inom en begränsad budget är en annan.
Åklagare lägger sällan energi och tid på detta, för även om man nu vet vem det är som gjort handlingarna, så ska det ju också styrkas i rätt...och vem kan göra det ?
Om vederbörande säger att han har alibi, och det helt enkelt är någon annan som lånat hans bil....det finns inget lagkrav på att tala om vem som lånat bilen, förutom vid grövre brott....

Så ännu en gång, det är inte polisen eller rättsväsendet som det är fel på utan att folk väljer fel politiker vid makten....vill man ha förändringar så måste man börja med att byta styre...

Sedan att just stänga gränserna för utländsk arbetskraft och den svans som följer med kanske inte är så dumt....

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641132
bork skrev:man behöver inte rikta vapen mot tjuvar å dylikt.
ring polis och säg att ni skjutit en varg,då kommer polisen fort


Så även en rapport till en miljöåklagare..
Där skulle jag vara väldigt försiktig, för de brukar beordra in alla vapen och lincenser direkt under tiden man funderar på att påbörja en förundersökning....

Så du kan stå utan bössa och licens när jakten börjar, vidare så är inte polisen snabba med att lämna tillbaka vapnen efter nedlagd förundersökning....

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#641134
bork skrev:man behöver inte rikta vapen mot tjuvar å dylikt.
ring polis och säg att ni skjutit en varg,då kommer polisen fort

Ja då skulle det bli fart, då finns det resurser.
Likaså att vara ute och stoppa mopedister och liknande.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641137 Ni är för roliga...
En utländsk människa ska bli beskjuten eller i värsta fall dödad för att denna kanske skulle be om lite vatten till bilen...

Mopedister som knappt kan sköta sig i trafiken ska lämnas i fred trots att statistik talar om att många av dessa förare är inblandade i olyckor och skadar sig svårt vid kollision....

Vidare så kan man även säga så här vilket inte är helt pk,,,, anledningen till att svensk polis bötfäller inhemska medborgare istället för att arrestera eller bötfälla utländska personer är att de sällan kan betala sina straff eller böter.
Ska det bli rättegång om ärendet så får staten stå för hela karusellen själv och även ärendet att avisa dem från landet...
Deras hemländer betalar inget....där ligger ett fel...

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-01  
#641139
vinterrojarn skrev:
bork skrev:man behöver inte rikta vapen mot tjuvar å dylikt.
ring polis och säg att ni skjutit en varg,då kommer polisen fort


Så även en rapport till en miljöåklagare..
Där skulle jag vara väldigt försiktig, för de brukar beordra in alla vapen och lincenser direkt under tiden man funderar på att påbörja en förundersökning....

Så du kan stå utan bössa och licens när jakten börjar, vidare så är inte polisen snabba med att lämna tillbaka vapnen efter nedlagd förundersökning....


visst är det så,men det är ju en ofelbar metod för den som inga vapen har...tror inte de kör koll i vapenregistret innan de åker ut :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641141 Då får du tänka om, de begär alltid ut information om vederbörande medans patrullen är på väg ut...

Då kan du riskera en anmälan om falsk angivelse och det är i sig även ogiltigt att anmäla brott anonymt... Nu tar polisen ofta emot detta som tips...

Varje år döms några personer till böter för falsklarmning. Man kan också dömas till fängelse för missbruk av larmanordning.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#641143
vinterrojarn skrev:Mopedister som knappt kan sköta sig i trafiken ska lämnas i fred trots att statistik talar om att många av dessa förare är inblandade i olyckor och skadar sig svårt vid kollision....

Det är möjligt att det är så i städerna, men knappast på landsbygden där trafik knappt existerar.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641145 Vad spelar det för roll? Det är nationellt som gäller, här i Hälsingland var det inte så länge sedan det skedde en olycka med moped inblandat...

Drogpåverkade som kör bil,cykel,moped, gräsklippare mm.
Det händer mycket skit som polisen måste lägga resurser på istället för att lösa brott.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#641149 Vad tycker du ska ha högsta prio.
Jaga mopedister som oftast sköter sej?
Eller ägna sej åt att ta fast kriminella?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).