Öppna kategorin

Nödvärn på egen gård

96 inlägg 14869 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Palakangas  
#641003 Var inte dig jag menade, röjarn. Du är den siste som ligger mitt i och låtsas vara rolig.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641005 Ok jag ville bara kolla och klargöra...
Tack.

Rolig är det sista jag är... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#641007 Hur låtsas man vara rolig :wink: :???:
Senast redigerad av tallen100 tis 28 apr 2020, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641009 Kolla in inlägget ovanför ditt... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641011 Dessa är väldigt duktiga på förklara de olika stegen som innefattar nödvärn.

https://www.sjalvforsvarskurs.se/nodvarnslagen/

Vidare så fick jag lära mig av en polisman en gång att ska man ens överväga att agera emot en angripare eller hotelse så ska man försöka styra så att man får en skada eller blir skadad först, efter detta är det få domstolar som dömer emot.

Samma princip ser vi idag med poliser som är nyexaminerade och nyss trätt i tjänst.
Dessa agerar efter att något hänt eller att hot/beskjutning skett, då avger de verkans eld och i 5 fall av 10 så dör den som de beskjuter.
Eftersom de agerat i "Nödvärn" så dömer domstolar sällan ut något straff...däremot kan det bli en intern bestraffning.

Det som skrämmer mig idagens rättssamhälle är hur nämndemän ser på offret, läste en dom som det varit rabalder om i media, och jag må säga att jag blir förvånad över hur man behandlar denna kvinna... Att det inte skulle vara nog med att bli våldtagen utan man ska hånas i rätten dessutom...och förövaren går fri...

För att" offret inte såg på den åtalade, hon skrattade ibland och grät ibland, därför anser rätten att ingen sanning ligger bakom"...de gjorde alltså en bedömning om offret inte trovärdigheten över försvaret eller trovärdigheten i allmänt...

Känns lite si så där med rättsäkerheten...

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641030
1588097137_april2020skyttedal.jpg

Nåt sånt här ligger nära till hands att man kan tycka

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641035 Vi ska inte börja med amerikanska metoder..
Det blir blir inte bättre av SGT metoder eller att man börjar ha vapen dragna så fort skymningen kommer..

Det är för jävligt att vi inte har tillräckligt med poliser som gör jobbet, men det är politikerna som måste ta tag i detta och ändra på riktningarna.

Att man är bakbunden med lagar och paragrafer som hindrar polisen i tjänst att göra sitt jobb,eller att bli begraven av admin för minsta småsak...
Rapporter är en sak men måste det vara 5 A4 sidor om allt..
Åklagare som varken har tid eller pengar att driva ärenden..

Ja sakerna är många, något nytt under solen? Nä inte sedan 1990...

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#641047 På den gamla goda tiden, och innan och en ann var liten grabb var det helt ok att ladda hagelbössan med grovt salt och avfyra mot inkräktare men även andra man ville hålla på avstånd.
För att försvara sig själv och ens egendom får man idag inte ens hota med ett oladdat vapen eller en attrapp, vart är Sverige på väg?

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641050 Ja vill man bli åtalad för olaga hot så är det väl bara att köra.
Annars så är det polisens jobb att rikta vapen emot de som uppträder hotfullt.

Ingen lösning att börja rikta vapen eller inneha vapen bara för att tro sig vara säker.
Falsk trygghet är en osäker väg.

Ännu en gång kastar man tärningen till de som hotar eller dödar... Sveriges lagar är inte skrivna för att enbart skydda den enskilde utan även kollektivet.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641060
jannee skrev:På den gamla goda tiden, och innan och en ann var liten grabb var det helt ok att ladda hagelbössan med grovt salt och avfyra mot inkräktare men även andra man ville hålla på avstånd.
För att försvara sig själv och ens egendom får man idag inte ens hota med ett oladdat vapen eller en attrapp, vart är Sverige på väg?


Säg mig varför är vapen lösningen?
Vad är det som löser allt med vapen?
Att hota att skada/döda, vad ska det lösa?

Varför riskera hem och allt bara för att rikta vapen emot en människa?
Usa är ingen förebild..möjligen Storbritannien, hur många döda är det som blivit dödade i Storbritannien i inbrott eller aggressiv konfrontation?.....

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Davidibackarne  
#641086
vinterrojarn skrev:Ja vill man bli åtalad för olaga hot så är det väl bara att köra.
Annars så är det polisens jobb att rikta vapen emot de som uppträder hotfullt.

Ingen lösning att börja rikta vapen eller inneha vapen bara för att tro sig vara säker.
Falsk trygghet är en osäker väg.

Ännu en gång kastar man tärningen till de som hotar eller dödar... Sveriges lagar är inte skrivna för att enbart skydda den enskilde utan även kollektivet.


Polisen gör ju INGENTING. Är du så naiv på riktigt?
Dom kommer och täcker över ditt lik efter inkräktarna lekt klart med dig om du har tur.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#641087 Vi som bor i glesbygd är oftast helt utlämnade åt de kriminella.
När vi har "besök" av kriminelle (knarkare) men även östeuropeiska "gäster" står vi helt utan möjlighet att skydda vår egendom.
Ringa polisen som varken har tid eller intresse att stödja oss är bara absurt.
Däremot blir det fart på inkräktarna om man skjuter något/några skott med studsaren, helst ska det bli någon rikoschett i dess närhet.
Finns inget som är lika effektivt :!:
Är nämligen också helt lagligt att jaga (vild)svin nattetid :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Halia  
#641101 Ja vapen ..är effektivt rätt använt. & I kombination m .levande vakter hund& elr(( gäss sägs vara mycket effektivt alltså de My vaksamma)..de varnar ju & ger tid är väl de bästa av allt.. . Tror väl ofta tjuven uppsöker en tystare lugn plats

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641105
Davidibackarne skrev:
vinterrojarn skrev:Ja vill man bli åtalad för olaga hot så är det väl bara att köra.
Annars så är det polisens jobb att rikta vapen emot de som uppträder hotfullt.

Ingen lösning att börja rikta vapen eller inneha vapen bara för att tro sig vara säker.
Falsk trygghet är en osäker väg.

Ännu en gång kastar man tärningen till de som hotar eller dödar... Sveriges lagar är inte skrivna för att enbart skydda den enskilde utan även kollektivet.


Polisen gör ju INGENTING. Är du så naiv på riktigt?
Dom kommer och täcker över ditt lik efter inkräktarna lekt klart med dig om du har tur.


Undrar vem av oss som är naiv?...
Den som konstant röstar för förändring eller den som tror att polisen inte gör något. Polisen är underbemannade, men försöker göra sitt jobb.
Det är inte polisernas fel att man 1990/91 antog nya direktiv om effektivisering...
Admin ökade och fält arbete minskade...
Jour med radiobil ökade istället, patrollerande polis minskade, till förmån av att minska civilanställda.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641106
Halia skrev:Ja vapen ..är effektivt rätt använt. & I kombination m .levande vakter hund& elr(( gäss sägs vara mycket effektivt alltså de My vaksamma)..de varnar ju & ger tid är väl de bästa av allt.. . Tror väl ofta tjuven uppsöker en tystare lugn plats


En vanlig vakthund är att föredra...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).