Öppna kategorin

Nödvärn på egen gård

96 inlägg 14867 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640857 Besvärligt, men ändå ganska klart att mannen höjde aggressionen när han tog vapnet med sig, samtidigt som den avlidne tog ett eget beslut om att gå till anfall..

En totalt felaktig dom, må jag säga.
Det borde stå klart för alla att narkotika påverkade personer inte går att resonera med, och agerar ofta impulsivt..
Därmed är det ytterst svårt att anse att man skulle vara säker trots skjutvapen...
Är dessutom angriparen beväpnad själv så är det ännu sämre...

Så nä, det var ett misstag, men inget mer att vapnet avlossades...

Tragiskt för alla inblandade...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Hema  
#640867 Kanske om han hade ringt, 112. Men i situationens hetta, så tänker man instinktivt inte rationellt. Hade mannen bara varit hotfull första gången så, men nu hade han misshandlat fru/sambon och så kommer han igen? Rädda människor är farliga människor.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640869 Det blir lite krångligt med nämndemän som röstar för att fria eller fälla trots att det är klart att detta ingår inom ramen av nödvärn..
Det som kan ställa till det lite är den delen att den avlidne inte direkt riktat hotet emot den åtalade utan åt den inneboende..
Sedan har scenariot ändrat karaktär och då även riktat sig emot den åtalade, men dock efter att vederbörande hotat den avlidne med vapen...och därmed höjt på eget initiativ om än dock omedvetet aggressiviteten emot den avlidne, och i tumultet som uppstår...

Rädda människor fattar oftast snabba beslut, dock sällan helt korrekta.
De som lyckas behålla lugnet löser detta bättre..

Men ännu en tragiskt händelse för alla inblandade.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 27 apr 2020, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Hema  
#640871 Jupp.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård arbetslöshet/matbrist kan bli vad s

Halia  
#640881 Fi nns stor risk att detta ((CORONA))) kan orsaka ett kriminellt samhälle arbetslöshet/matbrist. Oljebrist på längre sikt ..även om oljan billig på bestående nu kan bli distributionsvårogheter.. först är stan i farosonen ..sen kmr de ej ut på landsbyggden.. ingen behöver svälta nu under odlingssässongen tur vi har gramskott..inte alla som tänker vegetariskt. Får/ getter ligger i farosonen tjuv/ slaktas redan mycket av dem ..blir de så illa kanske inte långt borta använda vapen

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

fendt311  
#640904 Tycker det är lite brutalt att använda vapen i nödvärn. Kan förstå att vissa kan bli så rädda att dom tappar fattningen i en situation. Tyvärr kan det sluta så illa att man blir dömd till fängelse, skadestånd själv. Än fast det är solklart nödvärn om man blir attackerad.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640921 Det kan vara för att försöka avskräcka, men NÄR man tar till vapen,så höjer man oftast nivån inom aggressivitet och det är inte säkert att man klarar att hantera eller agera inom situationen som uppstår efter detta.

Det gäller att ha koll på sin motståndare och dess rörelser... tyvärr är det svårt speciellt när vederbörande är påverkad av alkohol eller droger, de blir ofta oberäkneliga och impulsiva.

Det som skulle vara ett försök slutar snart i full konfrontation och att någon mister livet...

I Sverige är vi förskonade på den fronten om vi ser till USA med sina vapenlagar.
Där dör det personer varje dag i vapen relaterade olyckor/dåd.

Minst 136 poliser dog i USA år 2016.
I Storbritannien är det sällsynt att poliser skadas allvarligt i tjänsten, detta kan bero på att man inte bär tjänstevapen konstant utan vapenburen polis tillkallas när den behövs.

Sverige har en historik att poliser skjuter i nödvärn i onödan och för att man förlorat kontrollen över situationen.
Efter Malexander morden så har den svenska polisen blivit mer benägna att använda sina tjänstevapen.
Man skjuter först och agerar efter att hotet är neutraliserat...
Detta skapar dock mer jobb för internutredarna och kostar skattebetalarna stora summor varje år...

Samtidigt som våldet emot polismän i tjänst har blivit grövre...

Att då den vägen USA valt med rätten att bära vapen på allmän plats säkerställt i konstitutionen är inte rätt väg att gå och inget vi ska anamma, men vi måste kunna få freda det som är vårat,både liv och egendom.
Därför är äganderätten så viktig att skydda och stärka, en enskilda individens rättigheter får inte bli kränkta, vare sig av myndigheter eller media,vilket händer dagligen.

Jag personligen vet hur det känns när media ger en felaktig bild av verkligheten, och man blir dömd på förhand av allmänheten.
Detta är det farligaste vapen som ett samhälle kan använda emot en individ...
Det frestar ett psyke hårt..

Därför är att bjuda in till medial bevakning och att media skulle få mandat otänkbart att förmedla vart folk bor eller vilket domslag de valde i en rättegång.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

svampbob  
#640976 Det här tycker jag är en väldigt bra reflexion Fredrik Kärrholm

"Personligen tycker jag att det känns minst sagt olustigt att hovrätten i fråga om rätten till nödvärn resonerar om möjligheten att fly från angrepp av en inkräktare i det egna hemmet."

https://twitter.com/FredrikKarrholm/sta ... 5624668166

   TS
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#640982 Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger och Inte mer våld än nöden kräver får användas.

Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

M.a.o. kan du aldrig bli frikänd om du dödar någon INNAN angriparen DÖDAT dig :!:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

tallen100  
#640988 Härliga sverige :ymparty:
Klart att den oskyldige ska sätta livet till, den kriminella får inte komma till skada.

Nej vi ska hjälpa alla banditer och missbrukare, är det halt ute så måste det sandas, för om den stackars tjuven ramlar och slår sej så blir den elaka husägaren/brottsoffret ditsatt.
Undrar om man egentligen får ha ordentliga lås på hus och garage tro, det finns ju viss risk att en ev tjuv kan skada sej om han måste bäna och bryta för mycket, för att komma in.
Kanske borde även tjuven få garanti på grejerna han stulit....

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640991 Nja riktigt så illa är det ändå inte..

En skylt med texten: ishalka, intrång sker på egen risk...så är det inget man kan bli stämd för....

Vad det gäller nöd/nödvärn så visst kan man bli frikänd, även om våldet man blivit tvungen att utöva har varit grovt eller dödande.

Men det gäller att man inte har bidragit från början med att eskalera situationen.
Utan hela tiden haft ett defensivt och ansvarstagande beteende..

Det som oftast ställer till det i rättsalen, är att vissa anser att den som varit påverkad under själva händelsen, är att betrakta som ansvarsbefriad för sina handlingar, då droger gör att folk inte är vid sina sinnes fulla lag.....

Nödvärn sträcker sig så långt att man får använda våld så långt som situationen kräver men ej mer...
Om man hotar med vapen emot en obeväpnad angripare så har man redan förlorat i stort...

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Palakangas  
#640995 Avvakta vad folk tycker och sedan lägga sig i mitten och låtsas vara rolig är inte bra. Utan fakta ska man ligga lågt.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Davidibackarne  
#640996 Det är fullkomligt vedervärdigt att rätten till nödvärn inte utökas, speciellt med tanke på samhällsutvecklingen med massavhopp inom polisen, aggressiva rånarligor och deprimerande brottsstatistik.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Suneland  
#641000 SGT 😈

Skämt åsido så ska man väl aldrig peka vapen mot någon.. Även om inte jag heller kan garantera att jag behåller lugnet i vissa situationer.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#641001
Palakangas skrev:Avvakta vad folk tycker och sedan lägga sig i mitten och låtsas vara rolig är inte bra. Utan fakta ska man ligga lågt.


Hur tänkte du nu?

Faktan jag förmedlar kommer ur svensk lagbok och den lärdom jag fått läst mig till under åren...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).