Öppna kategorin

Tåndemålas svampodlings tråd.

36 inlägg 12244 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Stampep  
#734118 Hur gick det här?
Tänkte låna tråden lite, hoppas det är okej.
Hittade dessa på en björk som blåst av och börjat ruttna, på den delen som står kvar.
Kan man ta egna "frön" och föröka själv?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734128 Det går
Bra att ta sporer. Lägg några svampar i en låda med hela vetekärnor. Efter en vecka tar du bort svamparna sätter på loch slakar och sedan fuktar du upp vetekärnorna och har de mörkt och runt 15-20 grader en tid. Vill man går det bra med halmpelets med. Viktigt att det är fuktigt hela tiden och att det finns lufthål så svampen kan andas. Det är klart att ympa in när vitt mycel finns över substratet.
Ja mina stockar har lite mer tid innan de är klara.Jag plockade dessa idag. 4l Ostronmussling. 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#769109 Hur har det gått med odlingen?

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769177 Det har varit torr i sommar men nu börjar stockarna fuktas upp så det är lite spännande. Det bör vara i år som de första svamparna bör hitta ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769655 Idag hittade jag de första svamparna på mina stockar!
Det var skitake på en ekstock som var först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773205 Idag kunde jag plocka 5 kg shiitake som verkar vara det som funkar bäst.
Helt otroligt fin svamp som smakar svamp men har samma konsistens som kött. Detta var tredje skörden på ekstockarna hemma och första på de i skogen. Nu är det bara att vänta på de andra stockarna att börja producera.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).