Öppna kategorin

Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

16 inlägg 4140 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632257 Kanske fler än jag så jag gör en ny tråd.
Mitt senaste uppdrag pausades i 2 (minst) månader idag. Med hänvisning till viruset förstås. Visst förstår jag resonemanget men konsekvensen för mig är totalt utebliven intäkt, Tyvärr har de valt att inte betala någon "konsultpermitteringsersättning" vilket gör det svårt att stå på "stand by" till senare.
Hoppas folk fortfarande vill få jobb utförda i skog och på gård. :???:

Kan bli tungt det här för enmansföretagen, inte bara i turism och nöje utan i många "konsultbranscher".



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

svampbob  
#632263 Jag skulle ha startmöte idag för ett lite projekt och det blev stoppat i morse. Mina övriga projekt snurrar men vem vet för hur länge till?
Jag fattar inte hur någon ska kunna klara sig i längden i det här läget. Ska staten betala allas löner och sänka räntan till minus fyra procent?

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632270 För företagen hade det varit bättre att låta viruset spridas fritt, effekterna av det skulle dra över snabbare och förmodligen mycket mildare för näringslivet än vad det blir nu med alla restriktioner, reseförbud osv, som dessutom gör att det tar längre tid att bli kvitt viruset. Rent hypotetiskt alltså.

Avatar Fallback

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Alvarsson  
#632272 Med katastrofala mänskligt lidande!

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

svampbob  
#632275
Mettämies skrev:För företagen hade det varit bättre att låta viruset spridas fritt, effekterna av det skulle dra över snabbare och förmodligen mycket mildare för näringslivet än vad det blir nu med alla restriktioner, reseförbud osv, som dessutom gör att det tar längre tid att bli kvitt viruset. Rent hypotetiskt alltså.


Frågan är väl hur Sverige skulle reagera om vi som Kina inte ens skulle hinna köra bort dom döda utan de blir liggande i säckar utanför sjukhusen.

Hur blir det då någon medlem från storstädernas beväpnade gäng blir riktigt risig men inte blir insläppt på sjukhuset för att det redan är överfullt.

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Seb macahan  
#632276 Jag hoppas och tror att allt tar en vändning snarast. Antingen mörkas sanningen om viruset (dvs det är "farligare" än vad som antyds i media för o dämpa hysterin). Man pratar om en "övergångsperiod" på 5mån till ett år. Ursäkta mitt dåliga sätt att uttrycka mig diplomatiskt på men, dagens samhälle är alldeles för egoistiskt för att offra hela sin livsstil för o rädda äldre.
Ska"karantänen" göra nytta fullt ut betyder det ca 1år av frånvaro. Inte en chans att världen klarar detta.
Jag tror, snart har alla visat prov på agerande och kan klappa sig på axeln. Om några veckor nån månad börjar allt rulla igång igen.
Nu för tiden ska allt bli så himla dramatiskt. Många av de äldre som varit med om en del, verkar betydligt lugnare än den yngre generationen.
För egen del så ser det ljust ut i byggbranschen än så länge. Men fortskrider hysterin så faller ju allt till slut.
Jag lider verkligen med alla utsatta, för frågan jag ställer mig (och lär väl inte få svar) är alla dessa åtgärder till nytta? Och vilken nytta, vad får vi för följdproblem med att pausa hela världen?
För de flesta av oss hade det nog räckt med lite sunt förnuft, tex skippa onödiga resor och stora församlingar i största mån.
Om vi tror att vi lyckas lura naturens skyddssystem så biter vi oss bara i svansen. Nästa pandemi blir bara sju resor värre.
Jag kanske är naiv och nocharlant....vi får se. Är det någon som har lite o göra i östra Blekinge/södra Småland och kan hantera en hammare och är sugen på en annan eller en helt ny karriär (typ vuxenlärling) så hör av er. Kan ev ha mindre ströjobb också, om det kan hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Bosse1  
#632279 500 miljarder skapas idetta nu.
Riksbanken erbjuder bankerna upp till 500 miljarder svenska kronor mot säkerhet för vidareutlåning till icke-finansiella företag verksamma i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632282
Alvarsson skrev:Med katastrofala mänskligt lidande!


Ja, men jag skrev ju för företagen/näringslivet. Och hypotetiskt. Ingen mänsklig värdering i det, det kommer nedan:

svampbob skrev:
Mettämies skrev:För företagen hade det varit bättre att låta viruset spridas fritt, effekterna av det skulle dra över snabbare och förmodligen mycket mildare för näringslivet än vad det blir nu med alla restriktioner, reseförbud osv, som dessutom gör att det tar längre tid att bli kvitt viruset. Rent hypotetiskt alltså.


Frågan är väl hur Sverige skulle reagera om vi som Kina inte ens skulle hinna köra bort dom döda utan de blir liggande i säckar utanför sjukhusen.

Hur blir det då någon medlem från storstädernas beväpnade gäng blir riktigt risig men inte blir insläppt på sjukhuset för att det redan är överfullt.


Skulle bli lite svåra avvägningar i såna lägen helt klart.

Min poäng är att vi kan antingen hålla ner farten som smittan sprider sig med till våra äldre och svårt sjuka, eller så underlättar man för företag/samhälle att fungera normalt. Det går inte att göra både och i det här läget och då är ju valet givet, man gör vad man kan för att skydda människornas hälsa i första hand så företagen får försöka överleva tills det vänder. Jag har tur som jobbar i skogen till största del och kan jobba hemifrån i övrigt, och har en buffert så jag klarar mig ekonomiskt men det kommer att bli otroligt tufft för många småföretagare, stora med för den delen.

Avatar Fallback

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Alvarsson  
#632285 För min del så har jag inte råd med allt för hypotetiska utflykter.

Avatar Fallback

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632323 "– Det är till exempel gurksäsong nu, sen handlar det om brist på sallad, tomater och färska varor, säger Anders Holmstig, vice vd på LRF.

– Det i kombination med den utländska arbetskraft som inte längre kan komma hit, de här är frågor vi arbetar mycket med just nu, säger han."

Kan bli tufft att sköta skörden i södra Sverige utan säsoingsarbetare från utlandet? Har fått för mig att de är rätt mycket utländska plockare på fälten.

https://www.svd.se/kott-kan-bli-en-bris ... tanger-ner

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632326 Min känsla är att vår utskällde statsepidemiolog har ganska så bra koll på vilka åtgärder som behöver göras och när, med förutsättningen att målet är att minska toppen för att klara sjukvårdens maxkapacitet och därmed minska det mänskliga lidandet. Att det sedan får lite ekonomiska konsekvenser får man väl ta. Börshandlarna är ju ändå lika knäppa som de som som hamstrar toapapper, index sjunker ju i huvudsak för att folk tappar all förmåga att tänka och vill sälja till nästan vilket pris som helst. Hade investerarna haft lite mer is i magen och insett att företagen i Sverige klarar sig hyfsat bra så hade problemet inte funnits.

Avatar Fallback

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632334 Än har jag inte märkt av någon nedgång, men jag håller nu på att snickra med det jag fick in i maj förra året så det tar nog ett tag innan jag märker något.

Men själv försöker jag att inte dra ner på min konsumtion nämnvärt, vilket inte är helt lätt när man dagligen hör om neddragningar.
Hade för ett tag sedan bestämt mig för att äntligen ta tag i att säga upp mitt ena tv abonnemang, skulle ha gjort det för över 2 år sedan då jag bytte för att få 2 månader gratis.

Har bestämt mig för att fortsätta iallafall ett tag till, så att där inte är en som sitter och tar emot avbeställningar på löpande band och själv blir rädd för att förlora jobbet och avbeställer sin badrums renovering.
I och för sig är väl inte risken så stor för en massiv avbeställning av tv abonnemang, nu när så många sitter isolerade hemma men kanske kan det bidra lite ändå.

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

svampbob  
#632343 Det blir nog även minskning på byggandet. Det jag fick inställt igår var en ombyggnation som Peab skulle utföra. Anledningen till att bygget ställdes in är att det är besöksförbud på anläggningen.

Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632344
jl skrev:
Men själv försöker jag att inte dra ner på min konsumtion nämnvärt, vilket inte är helt lätt när man dagligen hör om neddragningar.
.


Försöker tänka så jag med. Både privat och i företaget, har investeringar framför mig. Samtidigt så påverkas man bär man ser likviditetflödet försvinna och bufferten ska tas i anspråk.
Finns ju liksom inget skydd för oss egenföretagare som hjälper till överbrygga krisen. Större företag kan förstås låna av bankerna. Men man ska komma ihåg att de där 500 miljarderna är till bankerna. Sen får du som företagare låna på vanliga villkor. Så något "bidrag" från staten är det inte. Allt ska betalas tillbaka på vanligt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsmässiga konsekvenser av Coronaviruset

Kse  
#632380 Nja, helt på vanliga villor är det väl inte.
Normalt sett är det svårt att gå till banken och låna pengar för att man inte har jobb, iaf. som småföretagare.
Nu var det ju tydligt från staten att pengarna inte får gå till aktieutdelning eller liknande utan ska gå till att hjälpa företag i kris.
Men det är ju som du säger ett lån man i bästa fall får.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).