Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 163522 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

halvproffs  
#646934
jannee skrev:Nu svamlar politikerna åter igen.
Det var en MÅLSÄTTNING att göra 100 000 tester/vecka.
Lena Hallengren skyller ifrån sig, men vilka politiker gör inte det.
Nu har det gått så långt att antalet tester MINSKAT med över 10% till ca 30 000/vecka
Har DU fortfarande något förtroende för svenska politiker och deras målsättningar?
Jag i alla fall anser att vi har de politiker vi förtjänat eftersom vi väljer ur bottenskiktet, snacksaliga men ineffektiva.
Svensk sjukvård är ineffektiv men väldigt byråkratiserad.
Tyskarna säger: Die dummen sweden
Och det äger all sin riktighet. :!:


Jamen hur ska Lena både ORKA och HINNA med alla tester när hon också SKA vara med på TV?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#646939 Det gäller att kunna DELEGERA, men det finns tydligen inte några ansvarsfulla/kompetenta personer att göra detta till.
Vi kan börja med att jämföra oss med våra grannländer, vad är det för speciellt med just Sverige?
Vi gräsrötter borde vakna upp ur vår koma och inse att den politik Sverige bedriver är systematiskt rent åt helvete.
Ett av väldens mest skattetyngda land bedriver en rent ut sagt miserabel sjukvårdspolitik.
Vad får vi för vår skatt?
Hur fungerar sjukhusvården?
Hur fungerar äldrevården?
Hur fungerar ungdomarnas skolutbildning, när många går ur 9:an utan att varken kunna läsa eller skriva?
Hur ser vår brottsstatistik ut?
Hur många av brotten bli utredda?
Finns det något land i Västvärlden som har lika många eller fler dödsskjutningar/capita?
Gjordes det överhuvud taget någon förberedelse i Sverige när Corona startade i Kina?
Svenska myndigheter verkade bli totalt tagna på sängen?
Antalet avlidna p.g.a. Corona/capita är t.o.m högre i Sverige än USA, det land som vi inte sällan klandrar.
Inse att sanningen är den att svenska myndigheter/politiker totalt har misslyckats - även denna gång.
Vi har en SVAG och handlingsförlamad regering :!:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#646944 Har du kommit på det nu? Jannee....

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#646956 Dagens sanning.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#646957 Bara dessa förordningar/begränsningar för oss som är 70 +
Det är inte VI som är de farliga eller smittospridarna utan de som är runt 20 upp till 40.
Isolera den gruppen + kontrollera ALLA som på något sätt handskas/omhändertar de äldre.
Vilka har smittat gamlingarna på äldreboendena?
Visserligen hade lika många äldre avlidit p.g.a. en "vanlig" influensa som de inte får p.g.a. vaccinationer men nu visar statistiken klart och tydligen hur oproffsigt vårdpersonalen uppfört sig, visserligen omedvetet men ändå.
M.a.o. ett systemfel som ansvariga borde få repressalier för.
Sitta på ett kontor, uppbära en hög lön, kommendera timanställda hit och dit utan tanke på konsekvenserna är vad som skett.
Vi gamlingar 70 +, vi låter affären plocka ihop våra matlådor a 49 kr/tillfälle, håller avstånd i affärerna, umgås minimalt med andra. Hur gör ungdomarna och de i yngre medelåldern?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

fendt311  
#646960
jannee skrev:Bara dessa förordningar/begränsningar för oss som är 70 +
Det är inte VI som är de farliga eller smittospridarna utan de som är runt 20 upp till 40.
Isolera den gruppen + kontrollera ALLA som på något sätt handskas/omhändertar de äldre.
Vilka har smittat gamlingarna på äldreboendena?
Visserligen hade lika många äldre avlidit p.g.a. en "vanlig" influensa som de inte får p.g.a. vaccinationer men nu visar statistiken klart och tydligen hur oproffsigt vårdpersonalen uppfört sig, visserligen omedvetet men ändå.
M.a.o. ett systemfel som ansvariga borde få repressalier för.
Sitta på ett kontor, uppbära en hög lön, kommendera timanställda hit och dit utan tanke på konsekvenserna är vad som skett.
Vi gamlingar 70 +, vi låter affären plocka ihop våra matlådor a 49 kr/tillfälle, håller avstånd i affärerna, umgås minimalt med andra. Hur gör ungdomarna och de i yngre medelåldern?

Du har helt rätt. Håller med dig i allt du skriver. Ungdomen i dag saknar lite självinsikt.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#646962 "Hur gör ungdomarna och de i yngre medelåldern?"

Jag som är 33 snart 34 år, håller mig borta ifrån folk till 99%.
Jag träffar sällan kunderna.
Bara en av oss som är i butiken och handlar, resten av familjen sitter i bilen.

Jag träffar inga äldre personer eller nära anhöriga som är i äldre skaran..

Så nog tycker jag att jag tar mitt ansvar.
Det enda som vi enligt lag blivit tvingade till var att äldsta dottern, skulle på inskolning för förskola....men då blev det mycket rengöring efter detta och inget besök på flera dagar hos anhöriga.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#646966 Det kommer nog bli grejer till midsommar,
Är nog många då som inte orkar hålla sej i skinnet
Och likaså resten av sommaren...

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#646975 Så är det, vet många som kommer skita fullständigt i allt vad rekommendationer heter i sommar, både gamla som unga ska sägas.

Vår öppna strategi gör att vi tycker Sverige står och stampar..... det händer inget!

När länderna runt om öppnar upp så ser ju folk det som positiva nyheter!

Folkhälsomyndigheten måste hata sport!
Pojken ska spela fotbollsmatch i helgen och det får inte närvara en enda förälder på plats, utomhus, vid en stor fotbollsplan!!!

Många klubbar har stängt ner totalt.

Men samtidigt så är Ullared öppet?

Kolmården är öppet? (Tror jag)

Ölands djurpark ska öppna.

Men sport, det är förbjudet!!

Det känns som att allt är öppet utom biografer och sportanläggningar???

Fyll gärna på med mer sådant ni vet är stängt.

”Smittskyddschefen” för region kalmar sa på radion häromdagen att vi kan inte räkna med att det blir några lättnader på hela det här året, utan ”vi måste hålla ut”

I kalmar så vårdas ingen på IVA och inlagda patienter minskar....

Folk kommer att bli galna i sommar........

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#646978 Samtidigt vet vi ju inte vad som kommer att ske i de länder som nu börjar att öppna igen..

Det kan slå galet även där...och då är det igång igen...

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#647010 Absolut, men då skruvar man upp restriktionerna igen, och känslan är att det händer något.

Problemet i Sverige är att det är otroligt odugligt uppstyrt!

Min åsikt är att folket har gjort sitt medans de bestämmande inte skött sina åtaganden!

100’000 tester i veckan? Någon som hört detta!

Själv så jobbar jag på sjukhus, vet ingen personal som blivit testad om man inte varit svårt sjuk.

Jag känner folk som har varit hemma i sex veckor, inga test utförs!
Hela familjen i karantän, tveksamma symptom, beskedet från sjukvården: vi utgår från att du har covid 19 så du får vara hemma!

Hade man testat personal inom äldrevården hade detta aldrig hänt, vilka smittar, vilka smittar inte..

NU ska dom börja testa personal, bara tre månader för sent.

Det alla sa från början testa testa testa det struntade sverige i av oklar anledning, när man frågar cheferna så är det alltid en chef ovanför som hänvisar till chefen ovanför.

Något skumt är det.... kapaciteten finns, men den används inte.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#647014 Kan ju tillägga att anledningen till att vi blir portade i land efter land har ingenting med dödligheten att göra, utan det är att världen inte anser att Sverige har smittan under kontroll.

Sedan ekonomin, vi kör en öppen linje för att rädda ekonomin, nu ska ju EU tvinga oss att betala till länderna som inte skött sin ekonomi, även innan pandemin, tackar tackar.... hade varit bättre att köra allt i botten och låtit andra betala!

Glöm aldrig aldrig att Frankrike beslagtog svensk skyddsutrustning!!!

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

fendt311  
#647039 Var ut på kiosken bredvid jobbet köpte glass nu kl 2000. Där satt 10-15 ungdomar i moppe 16-17 ålder på bänkarna. Flera av dom satt i knäet på varann. Man undrar hur dom tänker? Som vi när vi var unga kanske?

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#647053 Ja, det blir restriktioner...men det är då redan försent igen...
Såg idag att Sydostasien inte hade lärt sig någonting av detta...
Allt kan bli värre utan att vi hinner reagera igen..

Vad det gäller EU så kan de sitta där och gnägga, detta stålbad har vissa av oss sett komma under många år nu..
Men ögonlapparna har suttit hårt på och hörselskydd med....

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

stegmaster  
#647077
vinterrojarn skrev:Samtidigt vet vi ju inte vad som kommer att ske i de länder som nu börjar att öppna igen..


Nja, lite mer vet man nu, skolan har varit öppen drygt 1 mnd. numera och endå går siffran bara neråt här i Norge.
(har vel knappt vore några döda sista dagerna och bara nån enstaka fall smittade.)
Och en hel del annat har ochså öppnat, men det er vel bara nån vecka sen, så där återstår att se.
Sport er even det på gång nu med full kontakt fotboll, och kamper ska börja spelas i juni, dock utan folk på lektaren.
Men det börjar röra på sig nu.
Man har så lite spridning nu, att det er ganska lett att kunna spora upp det, om det kommer nån nya fall.(altså hvem som vore i kontakt med den smittade och var denna blev smittad)
Lagen om maks 50stk och 1m avstand gjelder fortfarandet (förutom skolan som er fritagen detta), så det blir inga stora arrangement detta året, men man kan resa hur man vil, even om det rekomanderas göra det så lite som möjligt.
Semester vil man att man gör innomlands.
Det som er lite tråkit er att inte Norden (och då fremst er i Sverige) gjorde samma sak från början, för då kunne vi åtminstone öppnat helt innom Norden nu.
Nu tvekar naturlig nog Finland, Danmark, Norge med detta, då ni inte verkar ha samma koll på smittan.
Dock verkar siffran gå ner even i Sverige, och det ju bra, men det er ju tråkit med så mange döda, och siffran generelt er ju höga, fast dom er på väg neråt.
Hoppas att universum er återställd til nästa år vid denna tid, så hoppas en vaksin dyker upp snarast möjligt.
För här i Norge kommer man inte släppa kontrollen över coronaen före en vaksin finns, spesielt med tanke på att man nu anser sig ha fått full koll på läget.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).