Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162134 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

bgl  
#634104 Nja, en typisk politikerpudling, hon sa att det var korkat att säga så men hävdade aldrig att påståendet var falskt i sak.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#634106 Klart inte, man ska ducka inte stå till svars..
Ta ansvar för sina handlingar är sällsynt i dagens samhälle, speciellt bland politiker och tjänstemän.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

axwell  
#634139 Om texten i den stockholmstidningen stämmer så kom hon på tok för lindrigt undan.

Bor hon kvar coronavirusets huvudstad ?
Mitt minne för kändisar är inte så skarpt att jag vill belasta hjärnan med alla uppdateringar. :oops: :???:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

ÅsaNisse  
#634141 Jag funderar över varför det redovisas i absoluta tal antal smittade och döda utan att ta hänsyn till folkmängden i respektive land/region. Är det bara för att skapa sensationer att det är stora siffror eller finns det annan aspekt? Italien är väldigt hårt drabbat men Schweiz med flera länder är också illa ute om inte värre om man tar hänsyn till folkmängden, men det hörs det inget om. I Sverige snackas det om Stockholm, Västra Götaland och Skåne , men att Östergötland och Jämtland har lika många smittade per 100.000 invånare nämns inte.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Brorsan  
#634155
ÅsaNisse skrev:Jag funderar över varför det redovisas i absoluta tal antal smittade och döda utan att ta hänsyn till folkmängden i respektive land/region. Är det bara för att skapa sensationer att det är stora siffror eller finns det annan aspekt? Italien är väldigt hårt drabbat men Schweiz med flera länder är också illa ute om inte värre om man tar hänsyn till folkmängden, men det hörs det inget om. I Sverige snackas det om Stockholm, Västra Götaland och Skåne , men att Östergötland och Jämtland har lika många smittade per 100.000 invånare nämns inte.


https://www.svt.se/datajournalistik/har ... naviruset/
Scrollar du ner ser du andel per inevånare om klickar i den rutan.
Det hade du nog redan sett.
Media har väl som affärside att redovisa sensationer.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

stegmaster  
#634163 Ja det brukar stå i oversikter här i Norge med.
San Marino t.eks ligger illa til med 660pr . 100K innvåer. :mrgreen:
Och even Vatikanet med 400 pr. 100k innvåner.(Finns inte på bilden.)

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/? ... tent=row-1

1585419947_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#634198
ÅsaNisse skrev:Jag funderar över varför det redovisas i absoluta tal antal smittade och döda utan att ta hänsyn till folkmängden i respektive land/region. Är det bara för att skapa sensationer att det är stora siffror eller finns det annan aspekt?

Det skulle skapa lika mycket sensation om man skrev att det bara är en tusendel som dött av corona jämfört med det antal som dör av "naturliga" orsaker. Det dör årligen i runda slängar nästan 40 miljoner människor i Kina och indien. I Italien har det dött ca 10000 på en månad, där det dör drygt 50000 av naturliga orsaker under samma tid eller runt 700000 per år. Det absoluta siffrorna blir höga under en längre tid om trenderna står sig.
Problemet är risken att många fler kommer att då om spridningen ´fortsätter" att fördubblas med med den politiskt accepterade "samhällssmittan", varje vecka här i Sverige. x2, x4, x8, x16 osv. på 8 veckor kan vi ha 256x3447=882432 insjuknade. Och då har vi inte vårdplatser för mer än en bråkdel och om vi får bara hälften av italiens dödstals-andel som är ca 10% så blir det 44000 döda med 5% dödsandel...
Dubbling varje vecka från idag
Vecko#
#14 x2
#15 x4
#16 x8
#17 x16
#18 x32
#19 x64
#20 x128
#21 x256 (i slutet av maj)

I Sverige som helhet har spridningen dubblats, ca x2, på en vecka/7dagar
I Stockholm är det ca x2.5 på samma tid...
Och nu ska man ut på påsklov och sprida detta ytterligare i samhället
Jag förstår att de som inte har symptom i helgen före påskhelgen tycker att det är fritt fram att sticka till fjälls. Men då kan det ju vara för sent, eftersom inkubationstiden fördröjer symptomen 1-2 veckor. Och jag tror knappast att Stockholmarna sitter i karantän 2 veckor innan de reser till fjäll. Deras säkerhetsbeslut tas dagen före avresa om ens de bryr sig...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Blackebo  
#634218 C19.se uppdaterar i realtid siffror från hela världen.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#634223 Ingen vet hur stort mörkertalet är för Coronasmittade, nu görs dessutom ej heller (i många fall) några tester på misstänkt smittade.
Är DU smittad eller är det bara en förkylning?
Det är många som på våren vanligtvis får problem med andning (snuva), lite muskelvärk men även allmän vårtrötthet.
En del misstänker smitta medan andra tror att det är som "vanligt".
Misstänk för säkerhets skull att du är smittad, håll dig undan från andra och försök ta väl hand om dig själv minimerar du spridning men kryar själv på dig snabbare.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#634234 Uppdateras dagligen
https://c19.se/

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Umea  
#634237 Jag känner mig bekymrad över hur sjukdomsutvecklingen av Corona viruset har utvecklats och

hur lättvindlit man verkar ta på situationen inför Påsk framför allt på Svenska skidorter.

Många försvara sig med att man åker ju i skidspår och i slalombacken och där är det lite smitta.

Men har man då tänkt på att man någon gång behöver gå på toaletten, handla, tanka m.m och då utsätts man för risk

att smittas av Corona viruset samt att sprida viruset vidare.

När man hamnar i en stuga där förra hyresgästen legat sjuk i Corona viruset är det inte säkert att den tidigare

hyresgästen har tvättat kudde och täcke och infektions städat stugan innan hemfärd.

Ta till exempel Åre som ligger ca 10 mil från Östersund. Östersunds Intensivvårds avdelning har få intensivvårds

platser och dessa är tänkt att beläggas av patienter från trafikolyckor, skoter olyckor, hjärnblödningar, blodförgiftning,

stora blödningar vid tex. kejsarsnitt eller svårt sjuka barn samt den egna befolkningens Corona sjuka.

Hur har man då tänkt när många åker upp från Stockholm och tror att en liten stad i norra Sverige ska ha sjukhus

kapacitet att ta hand om en när man håller på att kvävas av Corona viruset och inte förmår att ta sig hem ?

Va rädd om er och ha det så bra !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

JensSkoog  
#634255 Overklassens hytte-lidelser/Överklassens stuglidande

För dom som orkar läsa lite på norska, så är det här en mycket bra ironisk sak
om hur illa det måste vara att ha lyxstyga på fjället och inte få använda den :mrgreen:

https://www.nettavisen.no/nyheter/overk ... 45461.html

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#634256 Kan ge en beskrivning på folks idioti...

Igår fick jag besök av svärfar med sin flickvän...

Så lugnt allt bra, men hon jobbar i äldreomsorgen, de var iväg och handlade och passade då på att fika ute bland folk...
Sedan så åkte de till oss, där ville hon inte vara bland mina och frugans ungar, för de kunde smitta...

Till saken hör, att frugan är hemma med ungarna och vi har nästan aldrig besök.
Barnen är hemma, just för att inte sprida skiten om det vill sig illa.

Jag träffar inte kunderna som kommer hit utan allt sker på telefonen och elektroniska hjälpmedel för betalning.

Deras maskiner/bilar tvättas med rengöringsmedel och trasa, sedan lägger jag skyddklädsel på sätet.

Använder gummihandskar mm.
Iallafall, svärfars flickvän hade jobbat med personal som blev tvungna att jobba trots att de hostade och hade feber, nu var den personalen hemma i 2 veckor...

Men hon oroade sig över att bli smittade av mina barn....

Jävla pucko...
Så man åker väl på något skit därifrån möjligtvis... Svärfar äter ute varje dag på lunchen mm...
Och träffar mycket folk inom jobbet...

Så det är en ganska bra beskrivning att folk inte tänker, fortfarande....

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#634259 "
Hur har man då tänkt när många åker upp från Stockholm och tror att en liten stad i norra Sverige ska ha sjukhus"

Du har en bra koll, men vad får dig att tro att dessa människor tänkt alls?

Måste själv till Hudiksvall sjukhus imorgon med äldsta dottern, men inte släpar jag familjen in på nöjen bara för det..
Det blir att stanna i bilen medans frugan och dottern får gå in.. medans vi sitter kvar och väntar. Ska inte riskera att behöva gå i offentliga miljöer i onödan.. toaletter mm.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

stegmaster  
#634290 Om ni vil ha slut på mycket av hyttfolkets aktivitet, er vel att stoppa alla hissar, inte preppa backer, inte köra upp spår til långskidåkning, inte röja snö på vägar fram til hytten, så gjer nog dom flesta upp.
Dette har man gjort vid flera kommuner här i Norge.
Några even fysisk stengt vegen fram til hytten med fordon, så ingen kommer vare sig inn eller ut.
Att det ska vara så jälv..,.. svårt för folk att begripa att dom ska va HEMMA, mange folk er som trassiga 3 åringar. (som det stod i en tidning)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).