Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 163112 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#632929
Forestboy skrev:För mycket pengar,fritid,semester skapar turister. Det är största osaken till coronaspridningen!

Coronavirus sprider sig bara om människor förflyttar sig till osmittade miljöer, lokal, regional, nationellt och internationellt. Så är det bara. Om inkubationstiden var 1-2 dagar som längst så hade spridningen kunnat stävjas mycket snabbare. Nu hinner en "Iransk" affärsman både besöka kina och nästa vecka alperna på skidsemester för att sedan visa symptom i Iran efter att ha varit hemma 2-5 dagar....det är min personliga hypotes om hur viruset hamnad i Italien, finns säkert kanske Kineser frå Wuhan som åkt med viruset direkt till Italien. eller varför inte en Amerikansk affärsman....
Kanske någon har koll på hur Iran resp Alspländerna inkl Italien fick in viruset? Resande är i alla fall svaret...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632930 Det finns en "berömd" OK-mack vid älvarnas förening i Dalarna (Djurås - Gagnef). Där passerar väldigt mycket av biltrafiken från Mälardalen på väg till Sälen. Jag är inte så lite bekymrad med tanke på det annalkande påsklovet. Macken brukar alltid bli ett stopp på vägen för tankning av både mat och bränsle samt toabesök. Bredvid ligger dessutom systembolaget och livsmedelsaffärer.
Är det här det nya epicentrum för smittan snart eller kan man hoppas på någon form av restriktioner?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632936
AKKAMAAN skrev:
Forestboy skrev:För mycket pengar,fritid,semester skapar turister. Det är största osaken till coronaspridningen!

Coronavirus sprider sig bara om människor förflyttar sig till osmittade miljöer, lokal, regional, nationellt och internationellt. Så är det bara. Om inkubationstiden var 1-2 dagar som längst så hade spridningen kunnat stävjas mycket snabbare. Nu hinner en "Iransk" affärsman både besöka kina och nästa vecka alperna på skidsemester för att sedan visa symptom i Iran efter att ha varit hemma 2-5 dagar....det är min personliga hypotes om hur viruset hamnad i Italien, finns säkert kanske Kineser frå Wuhan som åkt med viruset direkt till Italien. eller varför inte en Amerikansk affärsman....
Kanske någon har koll på hur Iran resp Alspländerna inkl Italien fick in viruset? Resande är i alla fall svaret...

Tror att förberedelserna inför skidskytte vm i Italien kan ha en inverkan på detta. Många länder åkte dit redan runt jul för att reka.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#632943 Jag läste någonstans en teori att det var alla kineser som jobbar i av maffian styrda fabriker i Lombardiet. Att det är ett samarbete med den kinesiska maffian.

När jag googlar hittar jag lite belägg för att maffian är stark i Lombardiet.
https://www.wantedinmilan.com/news/mafi ... bardy.html

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrtälje  
#632984 Det finns starka kopplingar mellan Kina och Italien och på senare år har kineserna gått in för att kapa och profitera på Italienska varumärken och Made in Italy med mängder av kinesiska fabriker med kinesiska fabriksarbetare på Italiensk mark.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Bruksarn74  
#632996
Vedproducent skrev:Vilken mardrömsutveckling det är i Italien. Nu 793 avlidna senaste dygnet och högst hittills. Måtte dom få stängt alla skidanläggningar nu i svenska fjällen. Annars har man inte lärt sig någonting.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#632999
Bruksarn74 skrev:
Vedproducent skrev:Vilken mardrömsutveckling det är i Italien. Nu 793 avlidna senaste dygnet och högst hittills. Måtte dom få stängt alla skidanläggningar nu i svenska fjällen. Annars har man inte lärt sig någonting.

Alla dödsfall med Coronasmitta räknas ja. Även dom med underliggande sjukdom som är en absolut majoritet. Det räknas på samma sätt i dom flesta länder om jag förstått rätt.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#633027
Vedproducent skrev:Även dom med underliggande sjukdom som är en absolut majoritet.
Problemet vore så klart inte på långa vägar så stort om vi inte hade "underliggande sjukdom". Men underliggande sjukdom är på en väldigt flytande skala. Demografiskt så täcker den allt från nyfödda till åldringar. Ålderdom är i sig en "underliggande sjukdom". Enda skillnaden mellan åldrar är hur många underliggande symptom smugit sig på utan att vi är medvetna om dem. För ju äldre vi blir desto flera underliggande symptom samlar vi på oss även om de flesta symptomen inte gör sig synliga förrän vi blir smittade av viruset. Det är därför vissa yngre människor drabbas hårdare än de flesta andra i samma ålder. Det är faktiskt en andel av t ex medelålders människor som dör av coronavirus även om de inte har varit medvetna om någon underliggande sjukdom. Jag skulle säga att ALLA som dör oavsett demografi dör pga underliggande sjukdom eller "svaghet". Alla som dör är därför "i majoritet". Därför kommer det alltid att finnas smittade som dör, eller kommer att behöva intensivvård även om de inte varit i den officiella "riskgruppen".
Så att ha filosofin att skydda de äldre och svaga, för att sedan släppa spridningen fritt ut i samhället kan vara en mycket riskabel väg att gå, speciellt riskabelt för de som tror att de är "Tålmannen" men i grund och botten har underliggande svagheter som de inte är medvetna om.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#633028
AKKAMAAN skrev:
Vedproducent skrev:Även dom med underliggande sjukdom som är en absolut majoritet.
Problemet vore så klart inte på långa vägar så stort om vi inte hade "underliggande sjukdom". Men underliggande sjukdom är på en väldigt flytande skala. Demografiskt så täcker den allt från nyfödda till åldringar. Ålderdom är i sig en "underliggande sjukdom". Enda skillnaden mellan åldrar är hur många underliggande symptom smugit sig på utan att vi är medvetna om dem. För ju äldre vi blir desto flera underliggande symptom samlar vi på oss även om de flesta symptomen inte gör sig synliga förrän vi blir smittade av viruset. Det är därför vissa yngre människor drabbas hårdare än de flesta andra i samma ålder. Det är faktiskt en andel av t ex medelålders människor som dör av coronavirus även om de inte har varit medvetna om någon underliggande sjukdom. Jag skulle säga att ALLA som dör oavsett demografi dör pga underliggande sjukdom eller "svaghet". Alla som dör är därför "i majoritet". Därför kommer det alltid att finnas smittade som dör, eller kommer att behöva intensivvård även om de inte varit i den officiella "riskgruppen".
Så att ha filosofin att skydda de äldre och svaga, för att sedan släppa spridningen fritt ut i samhället kan vara en mycket riskabel väg att gå, speciellt riskabelt för de som tror att de är "Tålmannen" men i grund och botten har underliggande svagheter som de inte är medvetna om.

Nu tror jag att det är behandlat underliggande sjukdom. Ska vara skillnad på hur virusets möjligheter är att ta sig in då. Vid behandlad sjukdom så finns fler av typ sugkoppar att fästa vid. Så tydligen gör behandlingen i sig för underliggande sjukdom att risken ökar.
Tex Högt blodtryck är ju närmast en folksjukdom och ändå går många obehandlade. Men just i detta fallet om det jag läst stämmer så är det ändå den behandlade patienten som har större risk att få viruset.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#633053 Inre sällan är en lunginflammation som får "bägaren" att rinna över ( "förtidig" död).
Nu är det väl detsamma med coronainfluensan, skillnaden är väl den att den är betydligt allvarligare/slår hårdare.
Såg lite statistik från Italien och där var över 80 % i ålder över 70 år som avlidit.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#633067
jannee skrev:Såg lite statistik från Italien och där var över 80 % i ålder över 70 år som avlidit.

Mycket beroende på att dessa äldre prioriterats att ligga i "korridorerna" pga av brist på intesivvårdsplatser. De yngre har helt krasst prioriterats att få överleva

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#633076 Oavsett underliggande sjukdomar så är det människor och människoliv vi pratar om. Är det inte för att ta hand om de svaga i samhället som vi har ett välfärdssystem?
Det höjs röster både här och där om att vi inte kan stanna hela ekonomin för ett virus är det inte att indirekt säga att vi låter de svaga dö för att vi ska rädda ekonomin och vårt välfärdssamhälle.

Är nästa steg att börja knuffa nyblivna pensionärer över ättestupan för att rädda pensionerna?

Jag är rädd för att vi har ett system som inte fungerar i kristider utan är dimensionerat ständigt goda tider.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#633077
svampbob skrev:Oavsett underliggande sjukdomar så är det människor och människoliv vi pratar om. Är det inte för att ta hand om de svaga i samhället som vi har ett välfärdssystem?
Det höjs röster både här och där om att vi inte kan stanna hela ekonomin för ett virus är det inte att indirekt säga att vi låter de svaga dö för att vi ska rädda ekonomin och vårt välfärdssamhälle.

Är nästa steg att börja knuffa nyblivna pensionärer över ättestupan för att rädda pensionerna?

Jag är rädd för att vi har ett system som inte fungerar i kristider utan är dimensionerat ständigt för goda tider.


Edit kompletterat med borttappad preposition.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

stegmaster  
#633092 Er helt på linja med "svampbob" i denne frågan, det er ju för tusan dom gamla som bygd dom fina länder vi har/haft,
Här i Norge fick mange av dessa nu gamla sin barndom ödelagt på grunn av ww2, och vi var ett av Europas fattigaste land efter kriget, sen har mange satt livet och helsan til vid starten av oljeålderen på 60-talet, som gjordt oss til ett av dom rikaste.
Ska vi nu bara hälsa på och säga klara er själva alla gamla och skröpliga? :-o
Hvilken menniskosyn er det några har. 😈

En annan sak jag såg på nyheterena nu ikväll på Nrk1 (tror det et reportage med dom 15000 smittade i New York), att det er korrekt att flertallet av dom som dör er eldre eller yngre som har underliggande skjudomar, men det mange unge inte tänkte på var att månge av dessa friska unge har stor risk att få kraftig redusert lungfunksjon för resten av livet, even om dom fint klarer av smittan i detta varv.
Så vär smart, forsök gå klar av detta, vare sig ung eller gammal, så bra ni kan.
Ha det bra där ute. ('öops, inne menar jag så klart) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

fendt311  
#633106 Håller med föregående talare att vi har haft en välsignelse att dom gamla har byggt upp det vi har i dag. Därför bör vi vårda dom gamla med respekt, ödmjukhet. Kan kännas lite svårt i dag. Man känner sig otillräcklig när man inte hälsar på sina föräldrar och gamla. Men man gör det för att vårda och skydda dom gamla. Försöker att ringa oftare men det känns ändå som man inte räcker till. Vi får se till att stötta och finnas till för varandra. Så gott vi kan i dessa tider.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).