Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162293 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#625100 Det är en tung och jobbig situation som folket i Kina har att genomgå just nu, det dagliga livet, att arbeta och prestera under en ytterligare press för att uppnå målen.
Att det nog är svårt för vilket annat land som helst som drabbas av en pandemiliknande situation, jag tänker bara på hur läget är för primärvården här, utan pandemi, gör det ju inte lättare för dem.

Att siffrorna för antalet inrapporterade drabbade av COVID-19 i Kina var lägre än det faktiska antalet står nu klart för alla. Hur ser då situationen ut för de som jobbar på krematorierna, kan ge en hint om mörkertalen, men vem bryr sig?

Alla kan inte få vård, och pressen på sjukhuspersonalen blir närmast outhärdlig, det är ledsamt att så många av dem som jobbar inom vården där även insjuknar.

Jag har de senaste åren årligen tagit vaccin mot influensa och nu senast även mot lunginflammation, men det skulle inte hjälpa om jag blev smittad av COVID-19. Och jag är på grund av att jag är man, har kroniskt förmaksflimmer, högt blodtryck och över 60 är bland de som skulle drabbas hårdast av en sådan infektion.

Jag läste liksom flera med mig för ca 50 år sedan flera böcker av Herman Hesse där en av böckerna, där skeendet utspelar sig under medeltiden och digerdöden har fastnat i mitt minne, så olika hur folk reagerar där är så åskådligt presenterat.

Jag är inte orolig av mig till naturen, men med den kunskap jag har och önskan att leva så bevakar jag nu detta område, och det är COVID-19 den här tråden handlar om.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#625148 Snabba kommunikationer sker alltjämt
https://www.flightradar24.com/45.19,16.53/4

   TS
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

snedsåg  
#625866 Bra om situationen tycker jag.
Regimkritiska sajten epochtimes i intervju med journalisten Laurie Garrett http://www.epochtimes.se/Exklusiv-intervju-Epidemi-expert-om-Kinas-tuffa-verklighet

ur framtiden kommer att bli går bara att spekulera om, men Garrett berättar i intervjun om olika scenarier. För att vi ska kunna göra bättre bedömningar om den vidare spridningen och sjukdomsbilden pekar Garrett på Singapore, Japan och Hongkong dit smittan börjat komma, om än i mindre antal.

För den närmsta tiden säger hon att om vi kommer att se en explosiv spridning i Singapore och Hongkong, som är avancerade platser med många invånare på liten yta, så ser hon stora svårigheter för hela världen. Singapore drabbades hårt av SARS och har sedan dess tagit lärdom, säger hon.

– Om Singapore inte kan hålla det under kontroll så kan vi ge upp allihop, för de har det bästa systemet i världen.

Nu får vi se hur det går https://sverigesradio.se/artikel/7410755
Viruset slår oväntat hårt mot Singapore
2:06 min

Publicerat tisdag 18 februari kl 15.54

Singapore är det land efter Kina som har rapporterat flest fall av insjuknade, 77 stycken, till följd av coronaviruset. Det har slagit oväntat hårt mot landets ekonomi, som räknas som en av Sydostasiens starkaste ekonomier.

Förutom turismen är tillverkningsindustrin och detaljhandeln de branscher som drabbats hårdast och om inget görs hotas mångas jobb.





Epochtimes uppfattas som kontroversiell (FalunGong kopplingar, ofta alternativ medicin) men Laurie Garrett verkar ok.
http://www.pulitzer.org/winners/laurie-garrett
Biography

Laurie Garrett hadn't interrupted her science career to pursue journalism, she probably would have been a professor at a top-rate university doing AIDS research in her lab, says Lee Herzenberg, geneticist at Stanford University and a longtime mentor for Garrett.

Garrett had advanced to a doctoral candidacy in immunology at University of California at Berkeley before deciding that "journalism would be more fun and interesting." She learned the craft at a California radio station, eventually joining National Public Radio as a science correspondent. After eight years at NPR, she joined Newsday in 1986. It was an unusual hiring for Newsday; Garrett had no newspaper experience.

But Garrett, whose flamboyant personality matches her spirit of adventure, already was experienced at traveling the world reporting on new diseases, especially the emergence of AIDS in East Africa. For Newsday, she returned to Africa for further reporting on AIDS and to India where she wrote about a plague outbreak. During the Persian Gulf war, when Jordan's borders were closed, Garrett managed to get in from Israel with a Paris-based doctors' group to report on refugees. She also toted back a bag of Saddam Hussein souvenir watches and SCUD missile earrings for her colleagues. In 10 years, her accordion-like passport has 45 visa stamps from different nations.

Her book, The Coming Plague: Newly Emerging Diseases in a World Out of Balance was a paperback best-seller in 1995. The Brooklyn resident is currently president of the National Association of Science Writers. When away from science and writing, Garrett enjoys rock and roll music and the visual arts, especially the avant garde. She is also part-owner of a boutique winery, Havens, in California's Napa Valley.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#626026
snedsåg skrev:Bra om situationen tycker jag.
Regimkritiska sajten epochtimes i intervju med journalisten Laurie Garrett http://www.epochtimes.se/Exklusiv-intervju-Epidemi-expert-om-Kinas-tuffa-verklighet

ur framtiden kommer att bli går bara att spekulera om, men Garrett berättar i intervjun om olika scenarier. För att vi ska kunna göra bättre bedömningar om den vidare spridningen och sjukdomsbilden pekar Garrett på Singapore, Japan och Hongkong dit smittan börjat komma, om än i mindre antal.

För den närmsta tiden säger hon att om vi kommer att se en explosiv spridning i Singapore och Hongkong, som är avancerade platser med många invånare på liten yta, så ser hon stora svårigheter för hela världen. Singapore drabbades hårt av SARS och har sedan dess tagit lärdom, säger hon.

– Om Singapore inte kan hålla det under kontroll så kan vi ge upp allihop, för de har det bästa systemet i världen.

Nu får vi se hur det går https://sverigesradio.se/artikel/7410755
Viruset slår oväntat hårt mot Singapore
2:06 min

Publicerat tisdag 18 februari kl 15.54

Singapore är det land efter Kina som har rapporterat flest fall av insjuknade, 77 stycken, till följd av coronaviruset. Det har slagit oväntat hårt mot landets ekonomi, som räknas som en av Sydostasiens starkaste ekonomier.

Förutom turismen är tillverkningsindustrin och detaljhandeln de branscher som drabbats hårdast och om inget görs hotas mångas jobb.





Epochtimes uppfattas som kontroversiell (FalunGong kopplingar, ofta alternativ medicin) men Laurie Garrett verkar ok.
http://www.pulitzer.org/winners/laurie-garrett
Biography

Laurie Garrett hadn't interrupted her science career to pursue journalism, she probably would have been a professor at a top-rate university doing AIDS research in her lab, says Lee Herzenberg, geneticist at Stanford University and a longtime mentor for Garrett.

Garrett had advanced to a doctoral candidacy in immunology at University of California at Berkeley before deciding that "journalism would be more fun and interesting." She learned the craft at a California radio station, eventually joining National Public Radio as a science correspondent. After eight years at NPR, she joined Newsday in 1986. It was an unusual hiring for Newsday; Garrett had no newspaper experience.

But Garrett, whose flamboyant personality matches her spirit of adventure, already was experienced at traveling the world reporting on new diseases, especially the emergence of AIDS in East Africa. For Newsday, she returned to Africa for further reporting on AIDS and to India where she wrote about a plague outbreak. During the Persian Gulf war, when Jordan's borders were closed, Garrett managed to get in from Israel with a Paris-based doctors' group to report on refugees. She also toted back a bag of Saddam Hussein souvenir watches and SCUD missile earrings for her colleagues. In 10 years, her accordion-like passport has 45 visa stamps from different nations.

Her book, The Coming Plague: Newly Emerging Diseases in a World Out of Balance was a paperback best-seller in 1995. The Brooklyn resident is currently president of the National Association of Science Writers. When away from science and writing, Garrett enjoys rock and roll music and the visual arts, especially the avant garde. She is also part-owner of a boutique winery, Havens, in California's Napa Valley.


Tack för dina intressanta länkningar, ja det var intressant det Garrett skrev, sen gillar jag hennes "When away from science and writing, Garrett enjoys rock and roll music and the visual arts, especially the avant garde."

Med den befarade spridningen som om inte förr kan bli en pandemi som når praktiskt taget hela värden inom 1,5 till 2 år så blir det svåra prövningar för alla drabbade länder och folk oavsett styrelseskick.
Enligt Event 201 som hölls i förberedande syfte inför en tänkt kommande Pandemi av en ny hittills okänd Coronaepedemi den 18/10 2019.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#626462 Jag råkade just läsa det här.

https://forbetterscience.com/2020/01/24 ... customers/

Mängden fusk i Kina är ofantligt. Fabriker som photoshoppar fram forskningsresultat och avhandlingar.
Kina har ett system som i princip tvingar alla att bli fuskare. Hur ska man då kunna tro på något som kommer ifrån Kina?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#626712 There may be no way to prevent a COVID-19 pandemic in this globalised time, but verified information is the most effective prevention against the disease of panic.

COVID-19: fighting panic with information
https://doi.org/10.1016/s0140-6736(20)30379-2
Published: 22 February 2020

   TS
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#626957 Vetenskapsradion; Viruset som hotar det kinesiska systemet
"I Vetenskapspodden diskuterar vi det kinesiska systemets roll i smittspridningen.
Vi får veta hur viruset fungerar och sprids, vilka åtgärder som satts in och vilken vetenskaplig grund som finns för att det fungerar.
Medverkande: Hanna Sahlberg, Annika Östman och Lena Nordlund
Producent: Björn Gunér "

https://sverigesradio.se/avsnitt/1450897
Det har ju varit mycket länkande här i tråden till sidor som är engelskspråkiga, så tänkte att denna på svenska kan väl balansera upp det språkliga lite, dessutom är programmet intressant och lättlyssnat som de flesta av vetenskapspoddens program brukar vara.
Programmet sändes första gången fredag den 21 februari, vad som väl har hänt sedan programmet spelades in är väl att Sydkorea har fått en snabb spridning av viruset och är väl nr 2 efter Kina, samt även Italien börjar sticka ut bland dem med flera fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#626967 Detta är ganska intressant, Italien har tydligen satt flera ” kommuner” i karantän och pratar om att sätta in militär för att få folk att följa detta.

Så som länder agerar så är jag rädd att detta är något hästväg.

I Iran så sprider det sig med & vi har ju tyvärr skytteltrafik med resenärer från och till Iran.

Södersjukhuset har gått upp i stabsläge pga mycket patienter, innan Covid19 ens har börjat sprida sig i Sverige.

Det som oroar mig mest är nog hur Sverige ska tackla det om det blir en spridning, regeringen vaknar alltid försent!

Dessutom skulle det nog inte gå att sätta områden i karantän här för då skulle folk bli kränkta.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#626975 Jag tänkte samma sak när det gäller Södersjukhuset, liksom sjukvården i övrigt i hela Sverige. Många frågetecken där, hur det skall gå till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Grålle52  
#626983
rokon skrev:Jag tänkte samma sak när det gäller Södersjukhuset, liksom sjukvården i övrigt i hela Sverige. Många frågetecken där, hur det skall gå till.


Ja det är väl som det brukar: minst 70% hör inte hemma på en akutmottagning.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#626991
Grålle52 skrev:
rokon skrev:Jag tänkte samma sak när det gäller Södersjukhuset, liksom sjukvården i övrigt i hela Sverige. Många frågetecken där, hur det skall gå till.


Ja det är väl som det brukar: minst 70% hör inte hemma på en akutmottagning.


Helt rätt, dock så är det ju ett systemfel, blir du sjuk framförallt kvällar och helger så blir du slussad genom akuten för att det är det enda som är öppet.

Har hänt flera gånger att jag fått sitta på rätta akuten med mina barn för att barnakuten varit stängd pga för lite personal.

Personalbristen inom sjukvården är helt galen, bli anställd av sjukhuset som sjuksyrra 25-30k bli anställd genom hyrbolag 35-40k vad väljer sköterskorna tror ni?? Mer lön mindre ansvar.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Grålle52  
#627013 35-40 det är ett snålt bolag. Blivit erbjuden 70’ i månaden...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#627284 Spanish Flu: a warning from history

   TS
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#627913 Chinese factories struggle to resume operations as fight against the coronavirus continues

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).