Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 161347 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Arvid0  
#743984
Grålle52 skrev:Ja i princip vet jag det. Resonemanget går ju applicera på många företeelser för övrigt. Jag hade naturligtvis accepterat vård, även om jag varit ovaccinerad.


Så då gissar jag att du är vaccinerad, blir ju svårt att applicera då.
Man väljer att inte vaccinera sig (ofta pga man inte "gillar" vaccinet) men tycker det man får på IVA är bättre eller värt risken?
Försöker bara förstå hur man resonerar och tror de flesta (till skillnad från dig grålle) inte vet vad de trycker i en på IVA för att rädda ens liv.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#743985 För det första behöver man inte vara varken antivaxxer eller vaccinmotståndare bara för att man inte vill ta dom där sprutorna.

För det andra,
När man ligger på sjukan är man sjuk.
När man är fullt frisk är man frisk.

Förstår du inte skillnaden?

Har folk tröttnat på att svara dej i eltrådarna, så du måste leta efter andra ställen att starta gräl och läxa upp folk?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Grålle52  
#743986 Ingen tror ju dom ska hamna på iva såklart. Röker du tror du ju heller inte att du ska kvävas till döds i KOL om vi kör vidare på det exemplet.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#743987
Arvid0 skrev:
Grålle52 skrev:Ja i princip vet jag det. Resonemanget går ju applicera på många företeelser för övrigt. Jag hade naturligtvis accepterat vård, även om jag varit ovaccinerad.


Så då gissar jag att du är vaccinerad, blir ju svårt att applicera då.
Man väljer att inte vaccinera sig (ofta pga man inte "gillar" vaccinet) men tycker det man får på IVA är bättre eller värt risken?
Försöker bara förstå hur man resonerar och tror de flesta (till skillnad från dig grålle) inte vet vad de trycker i en på IVA för att rädda ens liv.


Beslutet att vara ovaccinerad bygger på rädsla, och att fatta sina beslut utifrån rädsla är inte rationellt. Det finns alltså ingen logik i att vara ovaccinerad. Du kommer därför inte få några logiska förklaringar från de ovaccinerade.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#743988
Arvid0 skrev: Om man kommer in på sjukhuset för något annat som ovaccinerad tycker man då det är ok med ovaccinerad personal?

Det är väl klart att det är helt okej så länge inte personen snorar eller hostar, gäller både vaccinerade och ovaccinerade.

För övrigt kanske du missat att vaccinerade sprider smittan lika bra de oxå 😮

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Grålle52  
#743989 Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#743991
Grålle52 skrev:Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?

Nej, det är en solidarisk handling grundat på vetenskap.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Grålle52  
#743994
Badbollen skrev:
Grålle52 skrev:Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?

Nej, det är en solidarisk handling grundat på vetenskap.


Eller hur. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Arvid0  
#743997
Grålle52 skrev:Ingen tror ju dom ska hamna på iva såklart. Röker du tror du ju heller inte att du ska kvävas till döds i KOL om vi kör vidare på det exemplet.


Jag tycker rökning är ett dåligt exempel och där gör man ett aktivt val. Kan väl idag inte finnas särskilt många som tror rökning är ofarligt?

Men nog måste väl folk tro att de kan få covid? Majoriteten av befolkningen har ju ändå vaccinerat sig. Om man inte tror på covid borde man väl ha stolthet att avsäga sig behandling för det? Är mest nyfiken hur man resonerar men är det som du säger så är det väl så.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Arvid0  
#743998
Grålle52 skrev:Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?


På sätt och vis är det väl det. Rädslan att dö. Jag vill tro att alla som ovaccinerad hamnar på IVA gladeligen hade vaccinerat sig om de vetat vad det innebar. Sedan tycker jag mig inte vara mer värd än andra, varför ska "alla" andra vaccinera sig så jag kan slippa. Solidaritetstänk kanske man kan kalla det. Sedan vet jag hur belastningen på vården har varit och är så kan det hjälpa att jag vaccinerar mig gör jag det.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#743999
Grålle52 skrev:
Badbollen skrev:
Grålle52 skrev:Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?

Nej, det är en solidarisk handling grundat på vetenskap.


Eller hur. 🤣


Japp, ett logiskt beslut, rationellt med andra ord.

"De vanligaste orsakerna till tvekan eller vägran handlar om rädslan för inbillade negativa effekter". https://unric.org/sv/vaccinmotstand-lik ... sjukdomen/

"vaccinering är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att förebygga sjukdom."
https://www.lakemedelsvarlden.se/who-va ... -bekampas/

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#744000
Grålle52 skrev:
Badbollen skrev:
Grålle52 skrev:Är det inte rädslan som gör att du vaccinerar dig?

Nej, det är en solidarisk handling grundat på vetenskap.


Eller hur. 🤣

Många vill nog intala sej det.. 🤣 🤓

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#744017 Jag blev vaccinerad relativt tidigt, Astra.

Då jag haft allergisk reaktion mot kanin i yngre dagar, (detta är borta sedan länge) så fick jag sitta i samtal med läkare på plats, (hade även en liten reaktion på svininfluensan).

Efter samtalet fick jag sprutan, sedan satt jag under övervakning i 15 minuter.

Kort efter stoppades Astra för yngre, vilket inte kändes bra.

När det var dags för dos två fick vi välja, Astra, moderna eller Pfizer, jag och några till på jobbet ville prata med en läkare vad som rekommenderades, ingen läkare ville ge några rekommendationer, utan ”det var mitt val”.

Noterbart är att februari 2021 var det absolut otänkbart att blanda vaccinen enligt experterna.

I April samma år skulle jag ta det beslutet, utan någon som helst medicinsk utbildning.

Då blev jag antivaxxer, jag blev förbannad på hur det sköttes, så jag tog ingen spruta.

Tiden gick och det öppnades ”drop in” i höst, tror det var november på sjukhuset för alla som ville, då kände jag att det gör nog nytta med en spruta nu för spridningen tog fart så jag gick dit.

Då var jag inte antivaxxer.

Väl där han jag knappt säga mitt personnummer, sedan hade jag fått en Pfizer.
”Så nu kan du gå”

Ingen fråga om tidigare reaktioner, mediciner eller annat, pang i armen innan jag knappt hann sätta mig, dock effektivt och snabbt!

Nu så börjar det eventuellt bli dags för en tredje spruta, isåfall kommer jag kräva moderna, så jag har fått en av varje! 😜

Det verkar ju som att covid inte försvinner, så vi måste nog lära oss leva med detta, bygga rena covidavdelningar precis som vi har avdelningar för cancer, förlossning, ortoped etc, för som det är nu kan det inte fortsätta, det går inte att stänga ner samhället så fort det blir influensasäsong, de styrande har inte gjort ett jota senaste året för att tillsätta resurser till vården!

Vi är ett av världens mest vaccinerade länder, jättebra! Men då ska vi väl inte behöva stänga ner varje vinter!

Det enda som händer är att vårdköerna ökar för övriga sjukdomar.

Vi kan ju inte införa vaccintvång och stänga ner, det är helt orimligt!

Nu börjar jag bli antivaxxer igen tror jag.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#744041 Sådär!

Nu kom positivt provsvar på yngsta dottern, lätt feber till och från i helgen, lätt huvudvärk till och från, sambo huvudvärk.

Ett prov fick jag tag på, så imorgon har jag mobiliserat folk att fixa test till oss alla.

Hur eller hur kommer vi sitta karantän i minst 7 dygn….

Jag vill inte negligera dom som blir svårt sjuka, för dom finns! Men för tre år sedan hade ingen av oss betraktat oss som sjuka, och vi hade gått till jobb och skola som vanligt.

Blir mycket spännande att se om jag själv har virus, är totalt symptomfri!

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Bosse1  
#744231

Tjöter vidare om det här. Aspirera sker inte överallt, det här fick jag veta idag...en liten konversation mellan personal och vårdtagare.

"Sitter här och har just vaccinerat mig nu och tänkte nämna ett litet utbyte mellan mig och hon som vaccinerade mig.
Jag: hej
Hon: hej
Jag: jag undrar - brukar ni aspirera?
Hon: Alltid. Det är viktigt att det inte hamnar i något blodkärl.
Jag: ja det är ju en onödig risk annars.
Hon: ja, tydligen gör man inte det på vissa ställen
Jag: nä, jag har tyvärr läst det.
Hon: sådär då var det klart.

Så där har du lite kuriosa i alla fall från xxxxx län 😀 "

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).