Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162280 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#742570 Som rökare blir du inte alls lika lätt förkyld eller får snuva, finns vetenskaplig bevisning på detta - inget snack om den saken.
Rökning medför nämligen att immunförsvaret manipuleras, vilket i sin tur innebär att kroppen inte försvar sig som den gör på icke rökare.
Å andra sidan när en rökare blir sjuk blir denne ordentligt sjuk, en icke rökare hade kanske klarat sig med en "enkel" halsfluss medans rökare kanske istället får en allvarlig lunginflammation.
Det är ej heller bra att nyttja alkohol, dock finns det bevisat, framförallt när det gäller äldre individer, att en snaps/kaffejök till frukosten befrämjar kroppens hälsa.
Kokain har även sina fördelar, men då i extremt svaga doser som det blir om eller när du tuggar på kokablad, du blir mer pigg + syreupptagningsförmågan ökar.
Kroppen kan då prestera bättre utan att skadas.
Koffein i måttliga mängder, även denna drog kan vara till stor nytta.
Om nu rökare har lättare eller svårare att få Covid lär ingen forskare våga studera, för i fall att???????????
Men när en rökare väl får Covid lär denne bli betydligt sjukare än en icke.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#742578
jannee skrev:Som rökare blir du inte alls lika lätt förkyld eller får snuva, finns vetenskaplig bevisning på detta - inget snack om den saken.
Rökning medför nämligen att immunförsvaret manipuleras, vilket i sin tur innebär att kroppen inte försvar sig som den gör på icke rökare.
Å andra sidan när en rökare blir sjuk blir denne ordentligt sjuk, en icke rökare hade kanske klarat sig med en "enkel" halsfluss medans rökare kanske istället får en allvarlig lunginflammation.
Det är ej heller bra att nyttja alkohol, dock finns det bevisat, framförallt när det gäller äldre individer, att en snaps/kaffejök till frukosten befrämjar kroppens hälsa.
Kokain har även sina fördelar, men då i extremt svaga doser som det blir om eller när du tuggar på kokablad, du blir mer pigg + syreupptagningsförmågan ökar.
Kroppen kan då prestera bättre utan att skadas.
Koffein i måttliga mängder, även denna drog kan vara till stor nytta.
Om nu rökare har lättare eller svårare att få Covid lär ingen forskare våga studera, för i fall att???????????
Men när en rökare väl får Covid lär denne bli betydligt sjukare än en icke.

Har du länk till de studier som klart visar att rökning skyddar mot virusinfektioner?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#742579
jannee skrev:Som rökare blir du inte alls lika lätt förkyld eller får snuva, finns vetenskaplig bevisning på detta - inget snack om den saken.
Rökning medför nämligen att immunförsvaret manipuleras, vilket i sin tur innebär att kroppen inte försvar sig som den gör på icke rökare.
Å andra sidan när en rökare blir sjuk blir denne ordentligt sjuk, en icke rökare hade kanske klarat sig med en "enkel" halsfluss medans rökare kanske istället får en allvarlig lunginflammation.
Det är ej heller bra att nyttja alkohol, dock finns det bevisat, framförallt när det gäller äldre individer, att en snaps/kaffejök till frukosten befrämjar kroppens hälsa.
Kokain har även sina fördelar, men då i extremt svaga doser som det blir om eller när du tuggar på kokablad, du blir mer pigg + syreupptagningsförmågan ökar.
Kroppen kan då prestera bättre utan att skadas.
Koffein i måttliga mängder, även denna drog kan vara till stor nytta.
Om nu rökare har lättare eller svårare att få Covid lär ingen forskare våga studera, för i fall att???????????
Men när en rökare väl får Covid lär denne bli betydligt sjukare än en icke.

Var är den vetenskapliga bevisning på detta?
Det vi däremot vet är att rökaren har fler sjukdagar per år. I denna studien här är rökaren sjukskriven 8 dagar per år mer.
https://vis.nll.se/process/administrati ... %20och%20hälsa.pdf

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#742597
Dennis1982 skrev:
r93 skrev:@Dennis1982

Jag skulle nästan gå så långt att man borde knappt kalla det vaccin.

Vilka andra vaccin skyddar så dåligt så att du smittar och blir lätt sjuk.

Det jag menar med falsk trygghet är att många kanske blir så milt sjuka att dom går till jobbet tex i alla fall. ”Jag är ju vaccinerad”

Ja det är ju inte bra om det är så, men jag upplever att de allra flesta har blivit mycket bättre på att hålla sig borta när de inte känner sig 100.
Men det är väl ändå bra att vaccinerade inte behöver sjukhusvård i samma utsträckning som ovaccinerade?


Definitivt!

Men varför ska yngre friska vaccinera sig när risken otroligt liten att bli svårt sjuk.

Argumentet att du skyddar andra kan vi ju lägga åt sidan då vaccinerade sprider lika bra som andra.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Tor R  
#742604
r93 skrev:
Dennis1982 skrev:
r93 skrev:@Dennis1982

Jag skulle nästan gå så långt att man borde knappt kalla det vaccin.

Vilka andra vaccin skyddar så dåligt så att du smittar och blir lätt sjuk.

Det jag menar med falsk trygghet är att många kanske blir så milt sjuka att dom går till jobbet tex i alla fall. ”Jag är ju vaccinerad”

Ja det är ju inte bra om det är så, men jag upplever att de allra flesta har blivit mycket bättre på att hålla sig borta när de inte känner sig 100.
Men det är väl ändå bra att vaccinerade inte behöver sjukhusvård i samma utsträckning som ovaccinerade?


Definitivt!

Men varför ska yngre friska vaccinera sig när risken otroligt liten att bli svårt sjuk.

Argumentet att du skyddar andra kan vi ju lägga åt sidan då vaccinerade sprider lika bra som andra.

Svaret du letar efter är om vaccinet minskar antalet dagar en smittad person kan smitta andra.

Men man måste också ta hänsyn till att vaccinerna minskar chansen att bli smittad i helheten.

Hur mycket vaccinet hjälper ska beräknas till förmån för olägenhet, gäller i princip all medicinsk behandling.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#742606
r93 skrev:
Men varför ska yngre friska vaccinera sig när risken otroligt liten att bli svårt sjuk.

Argumentet att du skyddar andra kan vi ju lägga åt sidan då vaccinerade sprider lika bra som andra.

Det kan man fråga sej, experterna vill väl inte ta in att det inte var den mirakelkur dom trodde?
Men de kunde iaf låta unga/barn vara ifred, dom som är vuxna vet ju lite mer om eventuella risker med både vaccin och ev smitta/sjukdom och kan välja helt själva hur dom vill göra.
Senast redigerad av tallen100 sön 09 jan 2022, 03:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742609
r93 skrev:Nä, det är bara hoppas att detta muterar till en ”vanlig” influensa, annars ser framtiden mörk ut.

Men "vanlig" influensa behöver man ju också en ny spruta varje år för att det är olika varianter som finns och för att vaccinets effekt avtar (säger en som aldrig vaccinerat sig mot influensa).

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#742611
th skrev:
r93 skrev:Nä, det är bara hoppas att detta muterar till en ”vanlig” influensa, annars ser framtiden mörk ut.

Men "vanlig" influensa behöver ju också en ny spruta varje år för att det är olika varianter som finns och för att vaccinets effekt avtar (säger en som aldrig vaccinerat sig mot influensa).


Nej medelålders och yngre har aldrig innan behövt någon influensaspruta, så länge man är frisk i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Lars Lundqvist SLU  
#742613 Säsongsinfluensan är inte lika dödlig och smittar inte över hela världen samtidigt. Men den dödar ganska många gamlingar varje år, även vaccinerade gamlingar. Det var därför överdödligheten inte blev så stor vare sig 2020 eller 2021. Många av de äldre som dog i covid-19 hade dött av influensa eller nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#742615
Lars Lundqvist SLU skrev:Säsongsinfluensan är inte lika dödlig och smittar inte över hela världen samtidigt. Men den dödar ganska många gamlingar varje år, även vaccinerade gamlingar. Det var därför överdödligheten inte blev så stor vare sig 2020 eller 2021. Många av de äldre som dog i covid-19 hade dött av influensa eller nåt annat.


Sant, det världen väntar på nu är nog att få klarhet i hur dödlig omikron är.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrmann123  
#742624
Jag hänvisade till meta-studier, alltså studier där man väger samman resultat från flera olika sinsemellan oberoende studier, exv denna:

https://nutritionj.biomedcentral.com/ar ... 21-00744-y

När det gäller covid-19 så finns det massor av epidmiologer runt om i världen som försöker väga samman de studier som publiceras och sen blir det en avvägning mellan vad som är klokt för att minska smittspridning och effekterna på samhället i andra avseenden.


Den studie jag länkade till är en sådan meta-studie:

Of 1877 search results, 76 studies satisfying eligibility criteria were included. Seventy-two observational studies were included in the meta-analysis (n=1976099).


Conclusion
Multiple observational studies involving nearly two million adults suggest vitamin D deficiency/insufficiency increases susceptibility to COVID-19 and severe COVID-19, although with a high risk of bias and heterogeneity. Association with mortality was less robust. Heterogeneity in RCTs precluded their meta-analysis.


Nära två millioner vuxna har studerats med tanke på detta står det ovan, i 76 studier.

Översatt til Svenska med Google translate:
Slutsats Flera observationsstudier med nästan två miljoner vuxna tyder på D-vitaminbrist/otillräcklighet ökar mottagligheten för COVID-19 och allvarlig COVID-19, men med hög risk för partiskhet och heterogenitet (olikhet). Associering med dödlighet var mindre robust. Heterogenitet i RCT hindrade deras meta-analys.


Heterogenitet i RCT finner jag kan betyda skillnader pga. etnisk ursprung, om hud är mörk/ljus e.l.

Uttalandet at befolkningen i Norden inte lider nån brist på vitamin D i vinterhalvåret får jag inte att stämma. Jag hade själv alt för låg nivå (29 nmol/L) i december månad. Referänsvärde var 50-150 nmol/L står det på blodproven från lab'en. Den enda D3-vitamin man får i sig är via maten (eller från solens strålning på sommaren). Så under vintern beror det på vad vi äter. Fint om man låter blodprov på en själv visa sanningen. Så får doktorn bestämma om man bör ta tillskott eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Lars Lundqvist SLU  
#742627 I Conclusions i själva manuskriptet står det:
” Vitamin D deficiency/insufficiency may increase the risk of developing COVID-19 infection and susceptibility to more severe disease. Its association with mortality is less robust. The data arise from a heterogeneous group of studies with substantial risk of bias, hence the less certainty of evidence and need need for cautious interpretation. Randomized controlled trials investigating the therapeutic role of vitamin D were largely heterogeneous in design, precluding a meta-analysis.”

Notera ordet ”may” i första raden. När jag snabbläser manuset får jag känslan att dom gärna ville hitta en effekt men motvilligt ger upp.
RCT-studierna visade ingen effekt men dom valde att inte göra en meta-analys därför att det var skillnad i metodik.
Jag hittade inget om Scandinavia i texten och inget om hudfärg i kommentarer om RCTs.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#742628 Vaccin är kanske den största medicinska upptäckten och framsteget.

Jag är rädd för att som budskapet och agerandet har varit runt rna vaccinera. Tvånget och förnekandet av bieffekterna riskerar att leda till en stor misstro mot vacciner i allmänhet.

Kategoriska och fördummande uttalanden från de styrande samtidigt som man gör allt för att tysta avvikande röster är en väldigt farlig väg. Hanteringen/smutskastningen av "The
Great Barrington Declaration" från Faucci & co är ett lysande exempel. Att mailen läcker ut är positivt och visar att den ändå finns någon anständighet. Att media helt trycker ned nyheten är däremot skrämmande. Med dagens medialäge skulle t.ex. aldrig Watergate ha tillåtits komma ut.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrmann123  
#742634
Notera ordet ”may” i första raden. När jag snabbläser manuset får jag känslan att dom gärna ville hitta en effekt men motvilligt ger upp.


Det är ganska många studier som konkluderar ganska klart på att det är ett sammanhang, men visst är det många som inte er ens om detta. Problemet kan vara att man troligen inte kontrollerar vitamin D-nivå i blodet på alla som blir inlagda med covid-19 i Norden.

Min uppfattning är at det kan inte skada att passa på at man har tilräckligt nivå av vitamin D i vinterhalvåret, ock då måste man ta et blodprov på detta under vintermånaderna från dec- feb. Tar man provet på sommaren så visar det säkert tillräcklig nivå om man får en del sol på kroppen.

Jag ser man skriver litt om detta med D-vitamin i befolkningen i SVT artikel daterat 3. dec. 2020:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/livsmedelsverket-om-d-vitamin-och-covid-19

OKLART HUR VANLIGT D-VITAMINBRIST ÄR
Ett problem i diskussionerna om D-vitamin är att det finns få studier kring hur vanligt låga D-vitaminnivåer är bland den svenska befolkningen.

I Livsmedelsverkets senaste stora stora undersökning av svenskarnas matvanor, Riksmaten från 2011, rapporterade 1 800 svenskar mellan 18-80 år in vad de åt. Hos en undergrupp av deltagarna mättes även nivåerna av D-vitamin i blodet. Mätningarna visade att omkring 20 procent av deltagarna hade en D-vitaminstatus under Livsmedelsverkets gräns för optimal nivå, 50 nanomol per liter blod.

Blodproven togs emellertid på sommarhalvåret och det är möjligt att en högre andel ligger under gränsvärdet under vinterhalvåret, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.


I länken på sidan kan man gå vidare ock läsa en tidligare artikel, daterat 12 Juli 2020:

D-vitamin skyddar mot förkylning
Peter Bergman var en av forskarna bakom en stor internationell studie som 2017 slog fast att D-vitamin kan ge visst skydd (10-20 procent) mot andra luftvägsinfektioner.

— Vi har inte tillräckligt med data för covid-19. Det är jättebra att man gör försök att studera det här nu, anser Peter Bergman.

Just nu pågår en webbenkätstudie på 12000 personer i Storbritannien som undersöker riskfaktorer för covid-19. I vinter planeras att testa D-vitamin eller sockerpiller på patienter för att se effekt mot coronavirusinfektion.

Ta ett blodprov
I väntan på svar kring covid-19 så anser Peter Bergman att riskgrupper bör gå till vårdcentralen och ta ett blodprov om man misstänker D-vitaminbrist eftersom det inte är bra för hälsan av andra skäl.


Han rekommenderar inte att köpa D-vitamintabletter i hälsokostbutiker eftersom de inte är myndighetskontrollerade och halterna kan variera stort. Det är säkrare att köpa pillren på apotek istället och att de är utskrivna av en läkare, enligt Bergman.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#742656 Jag sitter nu i skotaren och lyssnar på detta.

https://pdcn.co/e/www.buzzsprout.com/42 ... stream.mp3

Så skönt att lyssna på forskare som kan ifrågasätta och resonera.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).