Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162299 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#742508
r93 skrev:

Jag är absolut ingen ”antivaxxer” men när vi har den högsta spridningen någonsin när över 80% är vaccinerade, ja då kan man börja undra.

Vaccinet verkar ju bara blivit en falsk trygghet, vaccinera er så får ni gå på evenemang, detta verkar ju leda till en smittoexplosion, då vaccinerade tydligen sprider lika bra som andra.

När kräver vaccinpasset tre sprutor, fyra sprutor?

Nä, det är bara hoppas att detta muterar till en ”vanlig” influensa, annars ser framtiden mörk ut.

Har ett par tjejer i min närhet som inte kommer ta flera sprutor då deras menstruationscykel gått bananas, en riskerar t.o.m. jobbet pga det.

Verkar som dom trodde och fortfarande envisas och tror att det går att vaccinera bort smittan. och det hördes ju på äldre folk när dom fått sina doser i början att nu minsann skulle dom gå ut och handla varje dag och inte behöva undvika trängsel, istället borde folk tänka att förhoppningsvis klarar dom sej bättre ifall dom har oturen att bli smittade, så nog tycks det vara en falsk trygghet och att många fortfarande inte tror att dom kan bli sjuka eller smitta andra.

Och nu är det ju väldigt tydligt att vaccinet inte hjälper nämnvärt mot varken att bli smittad eller smitta vidare, så att folk ska riskera arbetet för att dom inte vill ta sprutorna liknar rena diktaturen, ingen vet ännu vad som kan komma efter på lite längre sikt.
och hur många sprutor ska folk ta och hur tätt?
Efter tredje är det nog snart dags för fyra och fem o.s.v....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Dennis1982  
#742509
r93 skrev:
anersimyra skrev:
jannee skrev:En sak som jag lärt mig under årens lopp är:
Man ska eller bör var väldigt skeptisk till all s.k information som utges från myndigheter eller andra offentliga källor.
Visserligen kanske det är sant eller nästan sant idag men under morgondagen kan allt vara förändrat.
När oriktig eller felaktig information utges för att vara sanningsenlig men ingen egentligen själv vågar stå för uttalanden kan man börja fundera eller tänka efter själv.
I denna tråd förekommer påståenden och det länkas hit och dit, men vad är sant eller inte sant kan man verkligen ifrågasätta.
Väldigt många beslut och förordningar som både myndigheter men även företag tidigare tagit har under årens lopp visat sig vara totalt livsfarliga eller vansinniga.
Idag utger sig myndigheterna påstå sig ha betydligt mer på fötterna än vad de egentligen har, sanningen är istället den att de famlar i blindo.
Ingen säger ingen vet egentligen vad Covid och alla dess mutationer är på väg, de tror eller förutspår.
Ingen vet vad skiten härstammar från, visserligen tror man, men vet?
Har väl alltid varit så att när liknande farsoter uppstått har man inte förrann långt efteråt kommit på den egentliga orsaken och eller den optimala lösningen.
Verkar vara så att det endast av erfarenhet man lär sig.

På vilket sätt ” famlar de där de i blindo ” när det gäller Coronaviruset, gäller det just Covid-19 eller gäller det även övriga coronavirus? Är du ärligt talat såpass insatt i ämnet virologi att du med säkerhet kan göra den bedömningen? Sen är det väl så att när man som forskare inte tvärsäkert vet så får man ställa upp hypoteser och troliga scenarion när det gäller spridning av ett smittsamt virus, alternativet att forskningsvärlden och myndigheter överhuvudtaget inte informerade om någonting om det kunskapsläge som finns och den kunskap som måste revideras varefter forskningen går framåt skulle i högsta grad passa in i kategorin ” famla i blindo.”


Jag håller med dig!

Men en sak som har blivit tydlig under pandemin är att diverse experter från olika skrå har stått och sagt ”så här är det” om någon har ifrågasatt så har dom blivit bortsvepta som ”foliehattar”.

När det sedan samma experter helt plötsligt vänder helt om, eller när det visar sig att dom hade helt fel, jag så börjar ju folk undra vad det är som händer?
Förtroendet minskar ju radikalt!

Om samma experter varit lite mer ödmjuka och sagt att ”vi vet inte” ”vi tror” eller liknande då hade förtroendet varit högre.

Jag är absolut ingen ”antivaxxer” men när vi har den högsta spridningen någonsin när över 80% är vaccinerade, ja då kan man börja undra.

Vaccinet verkar ju bara blivit en falsk trygghet, vaccinera er så får ni gå på evenemang, detta verkar ju leda till en smittoexplosion, då vaccinerade tydligen sprider lika bra som andra.

När kräver vaccinpasset tre sprutor, fyra sprutor?

Nä, det är bara hoppas att detta muterar till en ”vanlig” influensa, annars ser framtiden mörk ut.

Har ett par tjejer i min närhet som inte kommer ta flera sprutor då deras menstruationscykel gått bananas, en riskerar t.o.m. jobbet pga det.

Falsk trygghet tycker jag är att ta i när det gäller vaccinet. Denna artikel från VG visar hur mycket större risk det är för allvarlig sjukdom om man är ovaccinerad i olika åldersgrupper.
Och det viktigaste måste väl ändå vara att man inte blir allvarligt sjuk?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EaqL0A/nye-tall-saa-mye-stoerre-er-risikoen-for-uvaksinert

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Lars Lundqvist SLU  
#742517
jannee skrev:I dag finns det vaccin som ger ett 100 % skydd mot olika sjukdomar.

Nej, inga vaccin ger 100% skydd och alla läkemedel ger biverkningar.

jannee skrev:Käka Dvitamin och går sedan inte i clinch med kreti och pleti och du klarar dig, svårare är det inte

Så du menar att d-vitamin skyddar mot virus? Var har du fått det ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#742522
Lars Lundqvist SLU skrev:
jannee skrev:I dag finns det vaccin som ger ett 100 % skydd mot olika sjukdomar.

Nej, inga vaccin ger 100% skydd och alla läkemedel ger biverkningar.

jannee skrev:Käka Dvitamin och går sedan inte i clinch med kreti och pleti och du klarar dig, svårare är det inte

Så du menar att d-vitamin skyddar mot virus? Var har du fått det ifrån?


D vitamin brist är troligtvis den största risken när det kommer till att drabbas av förkylningar och influensa.
Sverige är ett bra exempel på det. Vi har i princip alla brist under det mörka halvåret och mörkhyade råkar ännu värre ut.
Under den första Corona vågen i Sverige så utgjorde hälften av de som dog av Somalier vilka utgör en procent av Sveriges befolkning.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrmann123  
#742526
Så du menar att d-vitamin skyddar mot virus? Var har du fått det ifrån?


Jag har tagit en koll hos doktorn imellanåt, ock kollat vitamin D också, ock jag har haft alldels för lågt nivå på vintern (november-mars), dom gångarna det har testats. Blant annat 2014/2015 ock 2020.

Doktorn rekkomenderade tillskott (D3) på höst-vinter-vår. Jag köper bara dom små burkarna på mat-butiken, ock skulle ta rekkomenderad dos (minst 20µg) varje dag på vintern (oktober-april). Om man får sol på kroppen om sommaren så får man mer enn nog D-vitamin av detta, men utöver vintern ock utöver våren så kan nivån falla ganska mycket under optimalt värde.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/d-vitaminbrist/

Det finns några studier som beskriver D-vitamin nivå ock covid-19 sjukdom, ock några säger att immunförsvaret kan fungera dårligare när kroppen har för lagt nivå. Men det tycks vara lite olika åsikter om detta.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/01/kunskapslaget-talar-for-d-vitamintillskott-vid-covid-19/

Det kan nog inte vara fel att ta några blodprov ock kolla nivån, ock passa på at ta tilskott om nivån är för låg.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Lars Lundqvist SLU  
#742530
svampbob skrev:[D vitamin brist är troligtvis den största risken när det kommer till att drabbas av förkylningar och influensa.
Sverige är ett bra exempel på det. Vi har i princip alla brist under det mörka halvåret och mörkhyade råkar ännu värre ut.
Under den första Corona vågen i Sverige så utgjorde hälften av de som dog av Somalier vilka utgör en procent av Sveriges befolkning.

Var hittar man den officiella statistiken?

Jag googlade vetenskapliga metastudier och de senaste visar noll effekt av d-vitamin på risk att både bli smittad, insjukna, bli svårt sjuk och att dö. Det påpekas också att det finns en gammal föreställning om att d-vitamin skulle påverka sannolikheten att bli sjuk men att det saknas belägg för det.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#742533 Hur som, så skadar det knappast att fylla på vitaminförådet. 👍

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrmann123  
#742537
Jag googlade vetenskapliga metastudier och de senaste visar noll effekt av d-vitamin på risk att både bli smittad, insjukna, bli svårt sjuk och att dö. Det påpekas också att det finns en gammal föreställning om att d-vitamin skulle påverka sannolikheten att bli sjuk men att det saknas belägg för det.


Jag finner två studier, en daterat 11 dec. 2021 ock en daterat 29 dec. 2021. (Den senaste är dog pre-print).

Konklusjonen i båda är at vitamin D3 har mycket sannolikt en effekt på covid-19 sjukdom, detta måste bero på att om man har på tok för lågt nivå så kan inte kroppen fungera på sitt bästa.

https://europepmc.org/article/MED/34894254

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.12.21253490v3

Jag tror nog att man borde fråga sin läkare ock testa sin nivå, ev. ta lite tillskott efter vad läkaren rekkomenderar.
Det kan inte skada.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#742539 Många, väldigt många av oss i Sverige LIDER av D vitaminbrist, framförallt märks det senvinter tidig vår.
Inte minst äldre människor och en burk D-vitamin/vinter för ca 80 kr är en billig variant för att kunna känna sig piggare och även minska risken för benskörhet.
Pratas titt som tätt om hur trötta folk blir på vintern men även att de då och då känner sig krassliga.
Prova D vitamin.
80 kr kan det väl vara värt för att känna sig piggare.
En pigg och vigulant insjuknar mer sällan än en motsvarande trött en.
Finns forskning som tyder på att D vitaminbrist i viss mån påverkar cancer negativt.
Finns även forskning som visar att C men även D vitaminet påverkar immunförsvaret.
Ett utdrag ur Liv och Hälsa
Luftvägsinfektioner är allra vanligast under vintern, och människor som bor långt från ekvatorn lider ofta av D-vitaminbrist under samma period. Kan det finnas ett samband? Flera studier under de senaste åren tyder på att D-vitamin spelar en viktig roll i att förebygga och lindra luftvägsinfektioner.

– D-vitamin har en förmåga att trimma immunförsvaret så att det reagerar effektivare mot virus och bakterier. Brist på D-vitamin sänker kapaciteten hos en rad olika biologiska system, bl.a. de som hanterar infektioner, säger Helena Linge vid Avdelningen för lungmedicin vid Lunds universitet.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#742541 Var ju någon undersökning i början som visade att rökning och nikotin var bra också. Så det går ju att hitta det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#742542 Att Sveriges befolkning, eller stora delar av befolkningen lider av brist på vitamin D under vinterhalvåret är ett mantra upprepat av kosttillskottsindustrin och har inget med verkligheten att göra låter sambon som innehar en docentur i medicinsk forskning härmed meddela oss forumister..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Lars Lundqvist SLU  
#742545
Norrmann123 skrev:Jag finner två studier, en daterat 11 dec. 2021 ock en daterat 29 dec. 2021. (Den senaste är dog pre-print).

Jag hänvisade till meta-studier, alltså studier där man väger samman resultat från flera olika sinsemellan oberoende studier, exv denna:

https://nutritionj.biomedcentral.com/ar ... 21-00744-y

Resultat i enstaka studier beror delvis på hur de görs. Är grupperna jämförbara? Är studierna experimentella eller bygger de på vad människor själva uppger? Hur hanteras placeboeffekten? Och så vidare…. Det är just därför man ska vara försiktig med att lite på vad som kommer fram i en studie, särskilt om resultaten pekar åt ett annat håll än vad andra studier för.

När det gäller covid-19 så finns det massor av epidmiologer runt om i världen som försöker väga samman de studier som publiceras och sen blir det en avvägning mellan vad som är klokt för att minska smittspridning och effekterna på samhället i andra avseenden.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#742558 @Dennis1982

Jag skulle nästan gå så långt att man borde knappt kalla det vaccin.

Vilka andra vaccin skyddar så dåligt så att du smittar och blir lätt sjuk.

Det jag menar med falsk trygghet är att många kanske blir så milt sjuka att dom går till jobbet tex i alla fall. ”Jag är ju vaccinerad”

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Dennis1982  
#742566
r93 skrev:@Dennis1982

Jag skulle nästan gå så långt att man borde knappt kalla det vaccin.

Vilka andra vaccin skyddar så dåligt så att du smittar och blir lätt sjuk.

Det jag menar med falsk trygghet är att många kanske blir så milt sjuka att dom går till jobbet tex i alla fall. ”Jag är ju vaccinerad”

Ja det är ju inte bra om det är så, men jag upplever att de allra flesta har blivit mycket bättre på att hålla sig borta när de inte känner sig 100.
Men det är väl ändå bra att vaccinerade inte behöver sjukhusvård i samma utsträckning som ovaccinerade?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#742568 https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... influensa/ Här är lite fakta kring vacciner mot säsongsinfluensa..🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).