Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 161358 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#694522
Tor R skrev:Norge ble reddet pga nedstengningen som var i våres, nordmenn forstod at det var alvor der og da.
Det er enklere å innføre strenge restriksjoner senere, noe vi også har måtte gjøre, når en har gjort det før.
Dere svensker snakket altfor mye om flokk immunitet tidlig i fasen, Norge sin strategi var ”slå ned”. Det er to helt forskjellige strategier og også to helt forskjellige budskap befolkningen har måtte forholde seg til.

Jeg vet ikke om den svenske eldreomsorgen er dårligere enn den norske, men den største forskjellen mellom nasjonene er smitte trykket i samfunnet.


Det är nog något som man kommer att se är helt otvivelaktigt, att med fler smittade så kommer naturligtvis fler dödsfall. Men det vi aldrig kommer att få svar på, det är ju hur många som hade kunnat klarat av en infektion likt Covid om de givits optimala förutsättningar via en ökad livsfunktion. Av det vi såg via mitt arb., var att många äldre som inte önskade ta det årliga influensa vaccinet o som vart sjuka. Klarade av den infektionen mycket bra. Jag vet nog inte om ett enda dödsfall vi hade r.t. den årliga influensan på det boende jag arb. då. Just av den anledningen att vi optimerade de enskilda personernas möjlighet att motstå infektionens verkningar. Hur det kunde ha påverkat de äldre-äldre med en Covid inf. idag, det kan jag aldrig få reda på nu. Men jag har ju även sett att de som inte har den typ av läkemedel som skapar mest problem i fysiologin, har även haft de lindrigaste symtomen på den Covid-avd. där jag jobbar nu. Tillfällighet ? Knappast !

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#694533 Kommer ihåg asiaten, gick i skolan och många blev sjuka och fick stanna hemma från skolan, men inte jag (då till min stora besvikelse).
Hong Kong influensan fick jag ej heller, men fick en massa extrakörningar, fick i princip köra dygnet runt.
Peppar ta i trä men klarat mig undan från all influensa under hela (hitintills) min livstid.
M.a.o. oroar mig inte speciellt mycket över Covid 19

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

halvproffs  
#694539
jannee skrev:Kommer ihåg asiaten, gick i skolan och många blev sjuka och fick stanna hemma från skolan, men inte jag (då till min stora besvikelse).
Hong Kong influensan fick jag ej heller, men fick en massa extrakörningar, fick i princip köra dygnet runt.
Peppar ta i trä men klarat mig undan från all influensa under hela (hitintills) min livstid.
M.a.o. oroar mig inte speciellt mycket över Covid 19


Kommer inte ihåg asiaten, var för ung. I övrigt lika som dig jannee.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#694636 Vore intressant med en liten undersökning av hur många av forumets deltagare som tänker/inte tänker ta sprutorna mot Covid.
Efter vad man hört på tv/radio är det många t.ex. inom hemtjänsten som tänker vägra.
Det är många inom den något äldre befolkningen som är oroade av eventuella biverkningar men även HELT negativa till sprutbehandling.
Kanske Totte eller Fredrik kan lägga upp en sådan "gallupundersökning" - jag kan inte.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

snurra  
#694648 Äter en medicin som dämpar kroppens immunförsvar, ja jag tänker ta vaccin bara jag blir erbjuden 👍

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#694652 Kommer inte ta nån sån spruta, ovisst vad som kan komma efter, det känns som det gått alldeles för snabbt, sen får experterna säga vad dom vill.
Så nej tack 👍

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#694656 Ja, vaccinmotståndet är ganska stort, har träffat väldigt många sköterskor som inte tänker ta det.

Jag hade precis börjat på sjukhuset när svininfluensan härjade och när det var vår tur så var det nån som undrade om man inte vill ta det, ”då får du söka dig ett annat jobb” var svaret.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Tor R  
#694665
jannee skrev:Vore intressant med en liten undersökning av hur många av forumets deltagare som tänker/inte tänker ta sprutorna mot Covid.
Efter vad man hört på tv/radio är det många t.ex. inom hemtjänsten som tänker vägra.
Det är många inom den något äldre befolkningen som är oroade av eventuella biverkningar men även HELT negativa till sprutbehandling.
Kanske Totte eller Fredrik kan lägga upp en sådan "gallupundersökning" - jag kan inte.

Så sant legen sier at jeg skal ta sprøyten så skal jeg ta den.

Men i undersøkelsen ja/nei, så kan det legges inn, hvis ikke du er villig til å ta sprøyten, er du da villig til å leve med restriksjoner de neste to årene?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#694673
r93 skrev:Ja, vaccinmotståndet är ganska stort, har träffat väldigt många sköterskor som inte tänker ta det.

Jag hade precis börjat på sjukhuset när svininfluensan härjade och när det var vår tur så var det nån som undrade om man inte vill ta det, ”då får du söka dig ett annat jobb” var svaret.


Jag arb. på en plats där vi hade en valmöjlighet o jag tog inget vaccin då. Jag fick Svininfluensan o hade lindriga symtom i varierande grad under 4-5 v. Efter det fick jag inte den årliga influensan på flera år, men på senare år nu i mycket lindrig form. När jag nu haft Covid o knappt vart sjuk ( 22 h ) kan man ju undra på vilket sätt tidigare genomgågna infektioner o denna, kan bidra till att ge just mig ett bättre skydd än vad en vaccination skulle göra. O jag kan ju tycka som så, att istället för att prioritera o ge mig som vårdpersonal vaccin i dagsläget, kan den ju istället rädda någon annan. Om det fortfarande är aktuellt, bör väl min plats i kön vara när jag ev. inte längre har antikroppar. Men vi kanske inte heller som läget är nu, kommer att ha något val.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#694679
Tor R skrev:
jannee skrev:Vore intressant med en liten undersökning av hur många av forumets deltagare som tänker/inte tänker ta sprutorna mot Covid.
Efter vad man hört på tv/radio är det många t.ex. inom hemtjänsten som tänker vägra.
Det är många inom den något äldre befolkningen som är oroade av eventuella biverkningar men även HELT negativa till sprutbehandling.
Kanske Totte eller Fredrik kan lägga upp en sådan "gallupundersökning" - jag kan inte.

Så sant legen sier at jeg skal ta sprøyten så skal jeg ta den.

Men i undersøkelsen ja/nei, så kan det legges inn, hvis ikke du er villig til å ta sprøyten, er du da villig til å leve med restriksjoner de neste to årene?

Restriktioner lär vi nog få bra länge ändå, dom här fantasierna "att till sommaren då kan det bli mer normalt" tror jag nog inte så mycket på. Det blir säkert bättre när värmen kommer men nästa höst kan det bli lika dant igen, om inte folk håller sej i skinnet.
Och hur länge varar effekten från sprutan, och blir skyddet sämre redan efter en månad eller två?

Nej hellre håller jag mej i skinnet i två år än att riskera biverkningar som man kanske aldrig blir av med.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Tor R  
#694695
tallen100 skrev:
Tor R skrev:
jannee skrev:Vore intressant med en liten undersökning av hur många av forumets deltagare som tänker/inte tänker ta sprutorna mot Covid.
Efter vad man hört på tv/radio är det många t.ex. inom hemtjänsten som tänker vägra.
Det är många inom den något äldre befolkningen som är oroade av eventuella biverkningar men även HELT negativa till sprutbehandling.
Kanske Totte eller Fredrik kan lägga upp en sådan "gallupundersökning" - jag kan inte.

Så sant legen sier at jeg skal ta sprøyten så skal jeg ta den.

Men i undersøkelsen ja/nei, så kan det legges inn, hvis ikke du er villig til å ta sprøyten, er du da villig til å leve med restriksjoner de neste to årene?

Restriktioner lär vi nog få bra länge ändå, dom här fantasierna "att till sommaren då kan det bli mer normalt" tror jag nog inte så mycket på. Det blir säkert bättre när värmen kommer men nästa höst kan det bli lika dant igen, om inte folk håller sej i skinnet.
Och hur länge varar effekten från sprutan, och blir skyddet sämre redan efter en månad eller två?

Nej hellre håller jag mej i skinnet i två år än att riskera biverkningar som man kanske aldrig blir av med.
Jeg både forstår og respekterer at folk er skeptiske til sprøyten, vi husker alle svineinfluense sprøyten. Og jeg er helt enig med deg at restriksjoner blir det igjennom hele 2021, men forhåpentligvis litt mindre av dem.

Jeg tror ikke folk kommer til å skjerpe seg, de har ikke greid det på 11 mnd, så det er heller tvilsomt om folk skjerper seg nå når vaksinen er tilgjengelig.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#694765
tallen100 skrev: Kommer inte ta nån sån spruta, ovisst vad som kan komma efter, det känns som det gått alldeles för snabbt, sen får experterna säga vad dom vill.

Lycka till! Du gör klokast i att följa FHM:s råd tills du har vaccinerat dig. En del får ju läskiga biverkningar av att har varit sjuka i Covid-19.

Vaccinmotstånd är för övrigt utpekat som ett av de största hoten mot global hälsa:
https://unric.org/sv/vaccinmotstand-lik ... sjukdomen/

I Sverige är som tur är de flesta förståndiga nog att vaccinera sig.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#694777 Hur många % tror du kommer att vaccinera sig?

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

isteskog  
#694783 Max 75% .....

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#694785 Jag säger max 70, räcker det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).