Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 163101 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#688717
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:Något att begrunda o reflektera över

Inte ens ett år tog det ja, det säger en hel del.
Inget sånt vaccin för mej inte.. 🤓

Nej, enligt Matti Sellberg så har forskning kring den aktuella typen av vaccin pågått i 17 år vilket är förklaringen till att det gick såpass fort att ta fram vaccinet mot just Covid 19..🤓

Jojo det finns förklaringar till allt.
Men det är ändå nytt och oprövat.
Kan väl ta ett par år innan ev biverkningarna visar sej, så nej tack inget sånt vaccin för mej.. 🤓

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Arvid0  
#688726
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:Något att begrunda o reflektera över

Inte ens ett år tog det ja, det säger en hel del.
Inget sånt vaccin för mej inte.. 🤓

Nej, enligt Matti Sellberg så har forskning kring den aktuella typen av vaccin pågått i 17 år vilket är förklaringen till att det gick såpass fort att ta fram vaccinet mot just Covid 19..🤓


Ja det jag har hört så är det ett Sars-vaccin som de har skruvat på.
Kommer bli svårt att o-vaccinera sig...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#688788 Nu kanske jag svamlar men är det inte tre vaccin som nu är godkända. Två som går via mRNA och ett traditionellt vaccin.

Det är mest troligt så att mRNA är ofarligt även på läng sikt men ingen kan med säkerhet fastställa det utan det man kan sträcka sig till är att man inte har hittat några långsiktiga följdverkningar.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#688799 Sars är ett coronavirus som debuterade 2003 och det är erfarenheten kring forskning av detta och det mersvirus som debuterade 2012 som ligger till grund för det ” snabba ” framtagandet av ett vaccin mot covid 19.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#690458 Jag har arb. på Covid avd. under 1 v. nu över Julen. I går efter att jobbat natten mellan 28-29 / 12, vaknade jag ca. kl. 11.15 med feber, halsont, huvudvärk o ont i lederna. Tog prover kl. 14. 00. Idag kl. 09.15 ringde de från avd. o medd. att jag var Covid pos. Vid ca. kl. 10.15 kände jag inga som helst symtom längre ! Så snacka om att man tackar sin lyckliga stjärna då man inte behövde vara sjuk längre än ca. 23 tim. Om det var den egna huskuren eller grundplåten som gjorde det, vet jag inte. Men skönt känns det i alla fall ! Gott slut på er "Skogsbrukare" !

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

axwell  
#690463
Älgfoderodlare skrev:Jag har arb. på Covid avd. under 1 v. nu över Julen. I går efter att jobbat natten mellan 28-29 / 12, vaknade jag ca. kl. 11.15 med feber, halsont, huvudvärk o ont i lederna. Tog prover kl. 14. 00. Idag kl. 09.15 ringde de från avd. o medd. att jag var Covid pos. Vid ca. kl. 10.15 kände jag inga som helst symtom längre ! Så snacka om att man tackar sin lyckliga stjärna då man inte behövde vara sjuk längre än ca. 23 tim. Om det var den egna huskuren eller grundplåten som gjorde det, vet jag inte. Men skönt känns det i alla fall ! Gott slut på er "Skogsbrukare" !

Hoppas du har kommit till rätt slutsats, och det borde ju du veta som är mer insatt än vad jag någonsin kommer att bli.
Det som oroar mig är att så många har beskrivit sina symptom som "först blev jag lite dålig men det gick över innan jag blev fruktansvärt dålig".
Krya på dig !

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#690552
axwell skrev:
Älgfoderodlare skrev:Jag har arb. på Covid avd. under 1 v. nu över Julen. I går efter att jobbat natten mellan 28-29 / 12, vaknade jag ca. kl. 11.15 med feber, halsont, huvudvärk o ont i lederna. Tog prover kl. 14. 00. Idag kl. 09.15 ringde de från avd. o medd. att jag var Covid pos. Vid ca. kl. 10.15 kände jag inga som helst symtom längre ! Så snacka om att man tackar sin lyckliga stjärna då man inte behövde vara sjuk längre än ca. 23 tim. Om det var den egna huskuren eller grundplåten som gjorde det, vet jag inte. Men skönt känns det i alla fall ! Gott slut på er "Skogsbrukare" !

Hoppas du har kommit till rätt slutsats, och det borde ju du veta som är mer insatt än vad jag någonsin kommer att bli.
Det som oroar mig är att så många har beskrivit sina symptom som "först blev jag lite dålig men det gick över innan jag blev fruktansvärt dålig".
Krya på dig !


- Ja, om jag nu inte blir att återfå några symtom, så stämmer mycket av det jag lärt helt rätt. Nu vet jag ju inte vad o till vilken grad andra återfått symtom under pågående sjukdomsperiod. Men vid tidigare tillfällen som jag haft både Svininfluensan o den årliga influensan, så har kunskapen i egenvård verkat spela en stor roll vad gäller graden av symtom o hur man lindrar dom. Enkelt förklarat; Om man lär sig hur kroppens system fungerar, stöd systemen o man kommer lindrigare undan. Elementär fysiologi o immunologi.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

totte  
#690582 Vi håller tummarna och hoppas du fortsätter att hålla dig frisk och kry 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#690586 Det där viruset verkar vara en riktigt lurig historia. Min brors fru som jobbar inom hemsjukvården blev i våras krasslig och var hemma från jobbet i tre veckor trots att testet var negativt. Men för två veckor sedan testade hon sig för antikroppar och det provet visade att hon hade varit infekterad av covid 19. Men det märkliga är att min bror som var hemma från jobbet under samma tid som frun inte blev infekterad vilket för övrigt gäller en hemmaboende son..🤔

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#690595 Det aners säger bevisar egentligen bara på hur opålitliga testerna är.
Annars kan inte Covid 19 vara speciellt smittosamt, egentligen borde väldigt många fler ha fått den influensan eller kan det vara så att den (influensan) är väldigt opålitlig, slår hårt mot vissa och tvärtom mot andra.
Statsministern varna folk, men själv kan han springa runt i köpcentra - UTAN munskydd.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#690670
axwell skrev:
Älgfoderodlare skrev:Jag har arb. på Covid avd. under 1 v. nu över Julen. I går efter att jobbat natten mellan 28-29 / 12, vaknade jag ca. kl. 11.15 med feber, halsont, huvudvärk o ont i lederna. Tog prover kl. 14. 00. Idag kl. 09.15 ringde de från avd. o medd. att jag var Covid pos. Vid ca. kl. 10.15 kände jag inga som helst symtom längre ! Så snacka om att man tackar sin lyckliga stjärna då man inte behövde vara sjuk längre än ca. 23 tim. Om det var den egna huskuren eller grundplåten som gjorde det, vet jag inte. Men skönt känns det i alla fall ! Gott slut på er "Skogsbrukare" !

Hoppas du har kommit till rätt slutsats, och det borde ju du veta som är mer insatt än vad jag någonsin kommer att bli.
Det som oroar mig är att så många har beskrivit sina symptom som "först blev jag lite dålig men det gick över innan jag blev fruktansvärt dålig".
Krya på dig !


Det var i mångt o mycket så det utvecklades när jag hade Svininfluensan o innan jag riktigt förstod vad det var man hade fått, så vid första tecken på förbättring gick man tillbaka o jobbade för att snabbt sen bli sämre igen. Nu gör jag ju inte så igen o har som oftast korta o lindriga sjukdomsperioder oavsett sjukdom. Nu har jag ju inga uppgifter om hur o när i tid, de mer senkomna symtomen återkommer. Idag, ytterligare ett dygn med smittan o inga nya symtom. Fortsatt system underhåll är det som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Fredrik Reuter  
#691190 Sitter i bilen nu (stannat om någon undrar) och det kom precis ett sådant trafikmeddelande som avbryter radion. Norge stänger alla mindre gränsvägar med fysiska hinder. I Värmland blir det då bara E18, E16 och väg 61 som är öppna.

Är detta helt nytt?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#691198
Fredrik Reuter skrev:Sitter i bilen nu (stannat om någon undrar) och det kom precis ett sådant trafikmeddelande som avbryter radion. Norge stänger alla mindre gränsvägar med fysiska hinder. I Värmland blir det då bara E18, E16 och väg 61 som är öppna.

Är detta helt nytt?

Det torde det vara då vi i går pratade med Margaretas kusin som sa att vi kunde komma och hälsa på genom att ” smita in ” via en gränsövergång i närheten av hans stuga.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Göt  
#691239
Fredrik Reuter skrev:Sitter i bilen nu (stannat om någon undrar) och det kom precis ett sådant trafikmeddelande som avbryter radion. Norge stänger alla mindre gränsvägar med fysiska hinder. I Värmland blir det då bara E18, E16 och väg 61 som är öppna.

Är detta helt nytt?


Ja efter kl 10 idag lördag så har man stängt gränsövergångarna på väldigt många vägar. Vägar som är Öppna är E14, E10, riksväg 95, E6, E16 och E18. Enligt Dt.se

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

JensSkoog  
#691263
Göt skrev:
Fredrik Reuter skrev:Sitter i bilen nu (stannat om någon undrar) och det kom precis ett sådant trafikmeddelande som avbryter radion. Norge stänger alla mindre gränsvägar med fysiska hinder. I Värmland blir det då bara E18, E16 och väg 61 som är öppna.

Är detta helt nytt?


Ja efter kl 10 idag lördag så har man stängt gränsövergångarna på väldigt många vägar. Vägar som är Öppna är E14, E10, riksväg 95, E6, E16 och E18. Enligt Dt.se

Stängd gräns och polis och militär på de övergångar som är
öppna - känns nästan som 1905 igen :(( :((

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).