Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162123 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#682134 Svårt att lita på något, ena dagen är det så, andra dagen nåt annat.
Så jag vidhåller fortfarande, att hålla saker rena är bra och kan enbart göra nytta, så får dom kunniga säga vad dom vill.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#682154
tallen100 skrev:Svårt att lita på något, ena dagen är det så, andra dagen nåt annat.
Så jag vidhåller fortfarande, att hålla saker rena är bra och kan enbart göra nytta, så får dom kunniga säga vad dom vill.

Visst ska man vara noga med hygienen vilket de flesta mathak är riktigt usla med. Majoriteten av haken har en besticklåda där samtliga gäster ska plocka bestick och det är inte en käft som tvättar händerna innan det plockas i lådan..🤮 några få ställen har dock kniv och gaffel lindade i en servett..🤤 sjuk personal har jag även stött på vid två tillfällen, ena gången var för två veckor sedan när man hörde kocken torrhosta som en skuren lastbilsmotor från köksregionen, vid det andra tillfället dök ägaren som varit borta under ett par veckor upp bakom disken och såg mer död än levande ut..😧 då var det nära att jag vände på klacken och flydde ut i friska luften!!!

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682155
anersimyra skrev:Definitionen av luftburen smitta kan ni här läsa om i vårdboken som utgör grunden inom vårdhygien. Covid finns förstås till viss del under viss tid i själva lufthavet men smittar INTE på samma sätt som de virus som per definition är luftburna. Ser man till exempel på mässlingviruset så blir lufthavet i ett flervåningshus under flera timmar smittsam om en person med smittan rört sig mellan våningarna. https://www.vardhandboken.se/vardhygien ... mittvagar/


Vårt skyddsombud var på information i eftermiddag med smittskydd, han hann bara nämna som hastigast vad det gällde vi ska få mer information imorgon, men det viktigaste var att minst tio timmar ska man vänta innan man kan säga att ”luften är ren” i ett rum där smittad person vistats. Detta gällde inte virus på ytor, utan endast luften.

Om man gissar att de tagit höjd rejält med tiden så kanske viruset är aktivt i fem timmar i luften?

Som sagt ska få mer information imorgon.

Mässling är ju extremt smittsamt, så det är en lite dålig jämförelse.

Idag har vi även tejpat igen vissa dörrar på IVA som inte ska användas.... också mycket konstigt... ”det är en droppsmitta”

Sverige börjar likna Nordkorea mer och mer, allt vi gör är rätt och alla andra har fel.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682156 @erre har du specifika symptom? Eller är du bara allmänt snuvig?

Hur eller hur får du krya på dig och så hoppas vi att det inte är the ”wuflu”

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#682161
r93 skrev:
anersimyra skrev:Definitionen av luftburen smitta kan ni här läsa om i vårdboken som utgör grunden inom vårdhygien. Covid finns förstås till viss del under viss tid i själva lufthavet men smittar INTE på samma sätt som de virus som per definition är luftburna. Ser man till exempel på mässlingviruset så blir lufthavet i ett flervåningshus under flera timmar smittsam om en person med smittan rört sig mellan våningarna. https://www.vardhandboken.se/vardhygien ... mittvagar/


Vårt skyddsombud var på information i eftermiddag med smittskydd, han hann bara nämna som hastigast vad det gällde vi ska få mer information imorgon, men det viktigaste var att minst tio timmar ska man vänta innan man kan säga att ”luften är ren” i ett rum där smittad person vistats. Detta gällde inte virus på ytor, utan endast luften.

Om man gissar att de tagit höjd rejält med tiden så kanske viruset är aktivt i fem timmar i luften?

Som sagt ska få mer information imorgon.

Mässling är ju extremt smittsamt, så det är en lite dålig jämförelse.

Idag har vi även tejpat igen vissa dörrar på IVA som inte ska användas.... också mycket konstigt... ”det är en droppsmitta”

Sverige börjar likna Nordkorea mer och mer, allt vi gör är rätt och alla andra har fel.

Mässlingen är extremt smittsamt för att det är just luftburet. I övrigt är det enligt sambon inte ovanligt att man vid vissa tillfällen tejpmarkerar dörrar för minimera onödigt tillträde till delar av avdelningarna.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682162 Hälsa henne att vi tejpat springorna, för att göra dom 100% lufttäta.

När det gäller tillträde så använder vi lås på dörrarna, gäller det totalt nekat inträde tar man helt enkelt bort handtag & låscylindern från dörren och monterar täcklock.

Dock måste jag kolla om det är övertryck eller undertryck på IVA... är inte säker på vad det är, borde vara övertryck..

Annars inom vården så är det övertryck: infektionskänslig person, undertryck: smittsam person.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#682172
r93 skrev:Hälsa henne att vi tejpat springorna, för att göra dom 100% lufttäta.

När det gäller tillträde så använder vi lås på dörrarna, gäller det totalt nekat inträde tar man helt enkelt bort handtag & låscylindern från dörren och monterar täcklock.

Dock måste jag kolla om det är övertryck eller undertryck på IVA... är inte säker på vad det är, borde vara övertryck..

Annars inom vården så är det övertryck: infektionskänslig person, undertryck: smittsam person.

Det låter som att sjukhuset borde kontakta Camfil i Trosa och prata luftbehandling stället för att klippa och klistra med tejp på dörrarna som knappast går att få hermetiskt tillslutna med tejp, sen måste det ju vara rätt opraktiskt att få göra om tejpproceduren var gång någon ska använda dörren..😛

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682175 Herregud!
Jag skrev ju dörrar som INTE SKA ANVÄNDAS!
Angående Camfill så är mina kolleger där varje år utom detta pestens år!

Alla filter köps av Camfill

Förklara gärna varför en dörr inte blir tät med tejp?

Givetvis tas alla behör bort och tätas där med.
Foderna behövs inte tätas då det redan är tätat där sen det var nytt, väggarna går även upp till nästa bjälklag och är tätade där med.

Är du så här dum?
Eller är det bara för att provocera?

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#682177
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Svårt att lita på något, ena dagen är det så, andra dagen nåt annat.
Så jag vidhåller fortfarande, att hålla saker rena är bra och kan enbart göra nytta, så får dom kunniga säga vad dom vill.

Visst ska man vara noga med hygienen vilket de flesta mathak är riktigt usla med. Majoriteten av haken har en besticklåda där samtliga gäster ska plocka bestick och det är inte en käft som tvättar händerna innan det plockas i lådan..🤮 några få ställen har dock kniv och gaffel lindade i en servett..🤤 sjuk personal har jag även stött på vid två tillfällen, ena gången var för två veckor sedan när man hörde kocken torrhosta som en skuren lastbilsmotor från köksregionen, vid det andra tillfället dök ägaren som varit borta under ett par veckor upp bakom disken och såg mer död än levande ut..😧 då var det nära att jag vände på klacken och flydde ut i friska luften!!!

Och såna ställen går du in och äter på 😮 😮
Din stolle 😉

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682178
r93 skrev:Herregud!
Jag skrev ju dörrar som INTE SKA ANVÄNDAS!
Angående Camfill så är mina kolleger där varje år utom detta pestens år!

Alla filter köps av Camfill

Förklara gärna varför en dörr inte blir tät med tejp?

Givetvis tas alla behör bort och tätas där med.
Foderna behövs inte tätas då det redan är tätat där sen det var nytt, väggarna går även upp till nästa bjälklag och är tätade där med.

Är du så här dum?
Eller är det bara för att provocera?


Sista kanske vi kan hålla i tanken istället för i texten... Eller vad tycker du?..
Annars så förstod jag att det gällde dörrar som skulle hållas stängda...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Erre  
#682179
@r93 skrev:erre har du specifika symptom? Eller är du bara allmänt snuvig?

Hur eller hur får du krya på dig och så hoppas vi att det inte är the ”wuflu”

Har haft ett väldigt skumt förlopp på en förkylning.
Jojofeber under en längre tid.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682181 Ok, det låter ju misstänkt.
Men krya på dig! 😀

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682184
vinterrojarn skrev:
r93 skrev:Herregud!
Jag skrev ju dörrar som INTE SKA ANVÄNDAS!
Angående Camfill så är mina kolleger där varje år utom detta pestens år!

Alla filter köps av Camfill

Förklara gärna varför en dörr inte blir tät med tejp?

Givetvis tas alla behör bort och tätas där med.
Foderna behövs inte tätas då det redan är tätat där sen det var nytt, väggarna går även upp till nästa bjälklag och är tätade där med.

Är du så här dum?
Eller är det bara för att provocera?


Sista kanske vi kan hålla i tanken istället för i texten... Eller vad tycker du?..
Annars så förstod jag att det gällde dörrar som skulle hållas stängda...


Japp, du här rätt, det tillför inte mycket i diskutionen, det är onödigt.

Till mitt klena försvar så är jag lite extra stingslig idag då jag varit på fyra olika ställen med konstaterade smittade personer.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682187 Ingen fara för min del.

Det är helt lugnt för min del... Men kan precis som du skriver leda till annat än en seriös diskussion..

Tråkigt att det varit en tuff dag.
Ta hand om dig. 👍

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682189 @r93

Jag har förstått att du är verksam inom där det är allvar med covid19...
Och det du med dina kollegor får uppleva är sådant som en annan aldrig ens skulle vilja se..

Eller har jag helt fel?..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).