Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162127 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#634291 Som jag förstått det så verkar det vara en tro på att saker ändå ska vara som vanligt i Sverige med allt trots att många företag går i konkurs varje dag...

Så ska man ändå iväg och riskera att smittan sprids så djupt och mycket som möjligt...
Det är väl en sak om du bosätter dig i en stuga i flera veckor utan att träffa någon eller ens handla...men åka skidor?
Vad ska alla göra efter skidbacken stänger på kvällen? Afterskin är väl stängd på de flesta platser...så då blir det att sitta och hosta på varandra ändå, eller sprida sitt sekret ändå....

Visst jag förstår att det är roligt för folk att åka skidor och njuta av sin ledighet...
Men det är ganska mycket trafik på riksväg 83 idag, det ska ni veta...på väg norrut...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Kse  
#634373 Vi försöker hålla den här sidan informativ.

Personliga kåserier kan man ta kanske ta på annan mer lämplig plats.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#634648 Det spekuleras hej vilt om hur farligt och hur spritt coronaviruset egentligen är, vad är sant eller inte sant?
Om nedan äger sin riktighet borde Sverige mer eller mindre stå still - varför inte?
https://www.expressen.se/nyheter/profes ... -smittats/

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Fredrik Reuter  
#634651 Om jag förstått det hela rätt så får de flesta lindriga symtom, ungefär som en förkylning.
Och alla får inte smittan samtidigt heller så detta kan ju stärka tesen om att nästan 1 miljon svenskar redan smittats.

Då är det bara 6 miljoner svenskar kvar som ska smittas om man ska tro viss expertis som säger att upp till 70% av befolkningen kommer smittas.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#634652 Det är väl ingen som egentligen vet. Allt är spekulation...

Sedan kan man visst ha sjukdomen även med mildra symtomer så att man knappt märker av det...

Då kan ju antalet vara betydligt högre...

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#634811
jannee skrev:Det spekuleras hej vilt om hur farligt och hur spritt coronaviruset egentligen är, vad är sant eller inte sant?

Om fördubblings-takten in den "mörka delen" av befolkningen är långsam så kan 1 miljon vara en överskattning. Om fördubblings-taken varit snabb på sistone då kan vi ha 1 miljon smittade, men det innebär inte att de "flesta" får lindriga symptom, 75% av dessa smittade kan ju vara under inkubation fortfarande. Jag har följt utvecklingen i ett antal veckor nu och eftersom det inte skett någon intensiv testning utan bara testning av svårt sjuka som behöver sjukhusvård eller råd så kan vi i alla fall anta att mörkertalet kan vara flera tiopotenser större än test-statistiken visar. Och sannolikt kommer en majoritet av befolkningen att drabbas. Bara att hoppas det inte kommer så snabbt att inte sjukvården hinner med.
Hur farligt viruset är kan bara beskrivas med hur viruset drabbar de med lågt immunförsvar vilket kan vara en betydande del av befolkningen. Många har nämligen reducerade immunförsvars mekanismer som de är ovetande om. Om det forum har "60000" medlemmar, så finns det kanske 1000 medlemmar som vet med sig att de har svagt immunförsvar men 5000 medlemmar har ingen aning om att det har en "vilande svaghet" i immunförsvaret. När de "ovetande" blir medvetna så har de drabbats lite hårdare än de med starkt eller normalt immunförsvar. Lungsjukdom kan utvecklas med åldern utan att man känner symptom förrän man blir ålder och får reda på av doktorn att man har kraftigt reducerad lungfunktion. Om vi tänker oss att dessa äldre är de som är unga idag, kanske 30-40-50 år gamla drabbas av viruset så drabbas de hårdare än andra.
Hur farligt viruset är kan bara besvaras med utgångspunk från en enskild individ. Och den individen är oftast ovetande om sin egen motståndskraft.
Utgå ifrån att coronaviruset är väldigt farligt. Om det är rätt eller fel för dig får du reda på straxt innan du som smittad avlider eller blir "frisk-skriven"...

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

axwell  
#634828
jannee skrev:Det spekuleras hej vilt om hur farligt och hur spritt coronaviruset egentligen är, vad är sant eller inte sant?
Om nedan äger sin riktighet borde Sverige mer eller mindre stå still - varför inte?
https://www.expressen.se/nyheter/profes ... -smittats/

Hur mycket den mannen vet om just Coronaviruset tyckte jag inte framgick.

Han var där i egenskap av mattesnille, lyckades ändå välja en kurva med en tragisk profil och samtidigt prata om ljuset i mörkret. :|

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Palakangas  
#634831 Jag var in på sjukhuset i dag för att ta av gipskenan jag fick när jag bröt handleden för sex veckor sedan. Nu var det lite folk i rörelse och låsta dörrar. Personalen alert och trevliga som alltid. Fick träffa läkare i dag i stället för på torsdag. Nästa träff blir via Skype. Så nu får jag lära mig något nytt👍

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Bosse1  
#634969 Det här har man meckat med länge verkar det som..

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... o=0.943396

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Icegrip  
#635079 "Although public health measures were able to stop the SARS-CoV outbreak4, recent metagenomics studies have identified sequences of closely related SARS-like viruses circulating in Chinese bat populations that may pose a future threat"

Huvet på spiken redan 2015!

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Bosse1  
#635201 Man kan ju hoppas.

https://nypost.com/2020/04/01/doctor-in ... irus-cure/

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

rokon  
#635254 Rätt produkt i dessa tider, säljs under det passande varumärket Liv :-bd
Apr 2, 2020
Handspritfabriken i Helsingborg ökar skiften ytterligare
"Efterfrågan inom hand- och ytdesinfektion är i princip oändlig för tillfället"

https://www.svenskverkstad.se/kemifabri ... tterligare

   TS
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#635340 Jag använder bland annat en desinfektionssprit som heter Purell, lite krämig men ytterst effektiv. Svår att få tag på just nu då sjukhusen i hela USA har förköpsrätt på all onlineförsäljning. Har man tur kan man hitta den på nån affär men säljs ut kvickt.
1585921171_purell.jpeg

Den här läkaren, Dr David Price, pandemi-läkare på Weill Cornell Hospital i New York City beskriver här hur man skyddar sig själv och sin familj med att hålla händerna rena, plus några ytterligare tips.
Han vet vad han talar om och har alltid en liten flaska med Purell-sprit med sig i fickan. Min ångest lättade betydligt efter att ha lyssnat på Dr Price.
Obs videon är ett "Skype"-samtal mellan Dr Price och hans bäste kompis så det ser lite amatörmässigt ut med några små avbrott, men mycket sevärd. Videon har spridits som en löpeld här i USA med kopior på Vimeo, Youtube, Facebook etc...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635452 Ytterligare ett exempel på att stockholmare verkar sakna folkvett: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70 ... s-vinslapp Varför behöver man i dagens läge köa i timtal bara för att Systembolaget lanserar några nya viner? Är verkligen det personliga behovet så mycket viktigare än t.ex. äldre personers och hela landets väl och ve :shock: :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).