Kan någon med febril aktivitet strypa ett forum?

Svara  52 inlägg  6850 visn.  10 följer

Kan någon med febril aktivitet strypa ett forum?

#579473 Gissar att frågan hur detta skall hanteras, om så känns påkallat, diskuterats av moderatorerna? Det är väl viktigt, att hålla kvalite' och att sakdiskussioner hanteras utan allmänt svammel, irellevant och annat som kan uppfattas störande, eller inte tillför något i sammanghanget. Allt utan att desavoera den som, förmodligen inte alls uppfattar situationen så?
Hur jobbar man på forat, och hur hanteras situationer för att förebygga uppkomst och att vidmakthålla hög kvalite' i trådarna?
En inte helt enkel frågeställning, men en hantering som kräver viss medmänsklig fingerspetzgefuhl ... .

TS
Användarvisningsbild

Re: Kan någon med febril aktivitet strypa ett forum?

#579477 Vem är det du tänker på?

#579478 Skogsforum är bland de mest städade och informationsrika forum jag någonsin satt foten i, ska jag börja med att säga.

Har modererat flera forum under många års tid och denna frågan kommer ofta upp i flera sammanhang. Oftast så löses det utan ingrepp då "trollen" tröttnar och går vidare till andra ställen.
Men såklart finns det ovetande som inte förstår problemet och då anser jag att dialog med gästen är första steget, inte att skuldbelägga utan bara förklara ramarna för forumet och att ogenomtänkta inlägg kan uppfattas som till exempel post-hunting. Det är bäst om gästen själv kommer till insikt!
Tycker det sköts bra här!

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579487 Jag förstår vad som avses.
Man loggar in lite snabbt under dagen och ser att det skrivits i flera intressanta trådar, dock så får man många gånger i flera trådar bara se totalt irrelevanta kommentarer som ibland mest liknar privatchatt eller PM.

Jag vill t.ex inte under något specifikt ämne läsa om huruvida någon "kommer få sig något ikväll" eller att någon ska "akta sig för regn"

Detta har hänt under 2019 och borde stävjas.

#579496 Jag tycker forat sköts och fungerar bra, b.l.a just för att det finns plats för lite utsvävningar, dom inlägg jag inte vill läsa läser jag inte.
När det spårar iväg för mycket så delar någon moderator tråden, eller rensar tråden.

Men vi är väl olika känsliga :wink:

#579500 Jag har aldrig fattat det argumentet. Hur vet ni vilka inlägg ni inte vill läsa?

Användarvisningsbild

Blivande snickare skrev:Jag har aldrig fattat det argumentet. Hur vet ni vilka inlägg ni inte vill läsa?

Tror jag förstår tallen. Finns någon som skriver låånga inlägg med mycket svammel och en del av dem hoppar jag över också för jag orkar inte läsa dem.
Som jag skrev häromdan så är 99% informativa och bra inlägg så procenten som är kvar får man ha överseende med och ev.hoppa över.

#579505 För mig är en del trådar helt ointressanta, vilket automatiskt innebär att jag där hoppar medan andra trådar kan vara intressanta, dock kan det vara någon/några besserwissrar som totalt även där ödelägger mitt intresse.
Hur moderatorerna sköter sitt jobb rör mig mindre, är ganska okänslig av vad folk tycker och tänker (skriver).
Är dock tacksam för alla den information som delges/delgivits under åren, mycket har varit till nytta.
Tråden, tre trädslag borde i mitt tycke helt reduceras bort från forumet, den spårade ur redan innan den riktigt kom igång, eller är det jag som inte förstår rubriken/eller meningen med tråden :oops:

Användarvisningsbild

#579515 Hej,

Jag kan inte svara på din fråga Hugin (rubriken), men kan medge att det krävs mycket handpåläggning och fingertoppskänsla dagligen av oss alla i moderatorgänget. Det kan givetvis vara enerverande om en tråd ex börjar styras off-topic med skämt och rappakalja och det är något vi jobbar med och eftersom det i sig oftast inte är något regelbrott så jobbar vi med information och diskussion istället. Sedan får man inte glömma att ibland upplevs off-topic skämt etc positivt. Det lättar upp stämningen, men det får inte spåra ur givetvis (här kommer fingertoppskänslan in).

Det fina med en öppen diskussion (som ett forum) är att vem som helst kan vara med och ge sin syn. Det kommer vi alla framåt på. Eller för att citera en gammal jobbarkompis för länge sedan ang en arbetskollega som kunde vara extremt jobbig i diskussioner:

Det värsta med fanskapet är att han har rätt ibland!

Användarvisningsbild

#579522 Oftast är det en bra nivå här tycker jag.
Men jag funderar ofta över hur mycket energi dessa svammeltrådar tar egentligen.
Visst, det är bara att strunta i o läsa men jag undrar hur mycket intressant som INTE skrivits pga att många lägger sin tid på att läsa svammlet, det finns ju lite intressanta delar ibland.

Magnus M

#579526 När en användare håller sig mest i en tråd då har jag inga problem med att denne skriver mycket. Då vet man vad man ger sig in på när man klickar på dennes tråd.

Men om en användare är överallt och skriver, kanske gör inlägg som många gånger inte tillför något, då kan det bli för mycket.

Det händer att jag själv skriver ett inlägg, men innan jag postar så kommer jag till insikt att "detta tillför inget" och raderar hela köret igen.

#579527 Håller med Hugin till tusen.
Blir för mycket ibland

#579537 Oftast när det svamlar iväg så är texten inte längre än t.e.x det här inlägget.
Och vissa gör ett inlägg med kanske bara en sån här: :d .

Kan vara irriterande ibland, men hur som helst så tar det inte mer än tio sekunder att scrolla förbi tio såna inlägg, era gnällspikar :grin: :wink:

#579540 Kan inte annat än hålla med tallen! Scrolla och gå vidare, livet är för kort för att förgrymma sig på småsaker .... 😉

Hugin skrev:Gissar att frågan hur detta skall hanteras, om så känns påkallat, diskuterats av moderatorerna? Det är väl viktigt, att hålla kvalite' och att sakdiskussioner hanteras utan allmänt svammel, irellevant och annat som kan uppfattas störande, eller inte tillför något i sammanghanget. Allt utan att desavoera den som, förmodligen inte alls uppfattar situationen så?
Hur jobbar man på forat, och hur hanteras situationer för att förebygga uppkomst och att vidmakthålla hög kvalite' i trådarna?
En inte helt enkel frågeställning, men en hantering som kräver viss medmänsklig fingerspetzgefuhl ... .
Det min käre Hugin det beror på vem som håller i takt pinnen hur känslig vederbörande är.Så det är nog tur att du inte är President här på forat för då skulle här vara ganska folk tomt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).