Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18278 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570790 Jaha...... Ska de öka kapaciteten kanske?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Richard B  
#571040 https://www.byggahus.se/eon-och-vattenf ... terna-mest

"Det finns också skräckexempel där den ökat mer än 50 procent. I Kramfors, där E.ON verkar, har nätavgiften exempelvis stigit med 84-procent på en 5-årsperiod.
- Vattenfall och E.ON har höjt elnätsavgifterna med omkring 40 procent (genomsnitt för landet, reds. anm.) under den senaste femårsperioden. Ellevio och övriga elnätsföretag, där absoluta merparten är kommunalt ägda, har höjt knappt 20 procent sedan år 2014."

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571046 Någon som hörde nyheterna på radion idag?

Där kom det fram genom en granskning att nät bolagen, har ökat sina avgifter med 28% på fem år, men inte investerat knappt 2% av den totala summan de fått in total i näten.....

Nu äntligen reagerar myndigheter på detta...... Så det börjar hända lite,,, men alldeles för sent.....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

MrStraightpull  
#571078 Någon som sett en massa kabeltrummor, elstolpar eller kabelgrävare (förutom för fiber)? Nej! - tänkte väl det - om inte nästan alla nätägare vore statliga/kommunala skulle nog ARN vara chokat med klagåmål lol. Nu handlar det bara om skatteintäkter och inget annat

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571084
MrStraightpull skrev:Någon som sett en massa kabeltrummor, elstolpar eller kabelgrävare (förutom för fiber)? Nej! - tänkte väl det - om inte nästan alla nätägare vore statliga/kommunala skulle nog ARN vara chokat med klagåmål lol. Nu handlar det bara om skatteintäkter och inget annat


Ja vart skulle Margareta Andersson annars hitta sina 🍪 till kaffet......

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

svampbob  
#571086 https://docs.google.com/document/d/148L ... 0k0ng/edit

En översättning från tyska till engelska av Der Spiegels artikel om Tysklands elnät och om vilken katastrof den gröna elen har medfört.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

MrStraightpull  
#571091 Och i Tysklands fall pratar vi om Europas starkaste ekonomi. Vänta bara till MP-politiken får verka ett tag till i Sverige =))

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571093
MrStraightpull skrev:Och i Tysklands fall pratar vi om Europas starkaste ekonomi. Vänta bara till MP-politiken får verka ett tag till i Sverige =))


Sluta skräms,, jag sätter kaffet i halsen....

:-ss :-ss :-ss :-ss :-ss

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571097
MrStraightpull skrev:Någon som sett en massa kabeltrummor, elstolpar eller kabelgrävare (förutom för fiber)? Nej! - tänkte väl det


Jo där jag bor har e-on faktiskt lagt stora pengar på nätet, totalt tror jag projektet var på 8 miljoner.

Av den anledningen så har det känts bra att också köpa elen av samma (typ samma) företag.
Dock så är jag på G att installera solceller på ett tak och då är det få som rekommenderar e-on, många fler rekommenderar Telge. Eftersom mitt e-on avtal löper ut sista juni så bytte jag nu till Telge.

Idag faktiskt ringde e-on och ville ha tillbaka mig som helkund innan ens bytet skett. "En faktura" nämndes som någon slags bekväm fördel.
Men mest intressant var att de sa sig kunna ordna "något bättre" åt mig. Jag tackade nej.
Efteråt slog det mig att jag borde ha frågat varför jag inte kunde få "något bättre" så länge jag var helkund :???:

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#571121 att installera solceller ja...
har funderat på det jag med, men om nu elen kostar en bråkdel av fasta avgiften är det knappast lönt.

det är väl det elbolagen ser, att vi kommer inte kunna tjäna tillräckligt på elen, så vi måste höja elnätstaxan.

så att installera solceller är nog ett dumt drag gissar jag.

OM man inte klipper tråden helt

   TS
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571124
Camaro1969 skrev:att installera solceller ja...
har funderat på det jag med, men om nu elen kostar en bråkdel av fasta avgiften är det knappast lönt.


Det är väl olika för alla, hos mig är iaf den rörliga kostnaden avsevärt större än den fasta.
Den stora vinsten är ju de kwh som ej behöver in genom mätaren, sålda kwh ut genom mätaren kommer man ju inte bli rik på.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

halvproffs  
#571125 Här i Hedesunda är det en som klippt linan och en i grannorten har gjort likadant. Har enbart solceller för elen.
Verkar fungera.
Gävle energi har tagit bort 10kv ledningar här och grävt ner dem.
I samband med det lades fiber ner också så nu är vi ett modernt samhälle😊
Väntar på att resten av telefonstolparna försvinner också så sen är det utrensat på stolp.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

halvproffs  
#571126
D Brown skrev:
Camaro1969 skrev:att installera solceller ja...
har funderat på det jag med, men om nu elen kostar en bråkdel av fasta avgiften är det knappast lönt.


Det är väl olika för alla, hos mig är iaf den rörliga kostnaden avsevärt större än den fasta.
Den stora vinsten är ju de kwh som ej behöver in genom mätaren, sålda kwh ut genom mätaren kommer man ju inte bli rik på.


En stor kostnad är den fasta avgiften på nätet. Kan ju vara olika hos andra nätägare så då blir det svårt att spara in på utgifterna.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#571128
D Brown skrev:
Camaro1969 skrev:att installera solceller ja...
har funderat på det jag med, men om nu elen kostar en bråkdel av fasta avgiften är det knappast lönt.


Det är väl olika för alla, hos mig är iaf den rörliga kostnaden avsevärt större än den fasta.
Den stora vinsten är ju de kwh som ej behöver in genom mätaren, sålda kwh ut genom mätaren kommer man ju inte bli rik på.


för tillfället ja.

hur tror du det ser ut om 5-10 år när varannan har en solcellsanläggning?

då kommer elbolagen tjäna mer pengar än idag, men inte är det på att sälja elen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

halvproffs  
#571130 Här är det en bonde som installerat solel på ena långsidan av en lada, kanske runt 250m2.
En till kommer att göra det snart.
Det är ju bra om flera kan hjälpa till att producera el.
Själv har jag en liten solpanel till jaktstugan och har haft den i minst 10 år och är jättenöjd. Bytt batteri en gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).