Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18251 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

totte  
#570719 Stamnätet ägs och förvaltas av staten genom myndigheten/affärsverket Svenska kraftnät. Stamnätet är alltså den nationella infrastrukturen som består av de stora högspänningsledningarna. https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/stamnatskarta/

Före avregleringen 1992 drevs stamnätet av dåvarande affärsverket Vattenfall, som delades så att Vattenfall AB och Svenska kraftnät bildades. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kraftnät

Den del av övriga nätet som ägdes av Vattenfall före 1992 var alltså då statligt. Om man sedan vill kalla det nätet statligt eller inte för att nuvarande Vattenfall AB är statligt ägt är ju en definitionsfråga.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

halvproffs  
#570721 Så är det. Här och förmodligen på de flesta orter i Sverige fanns/finns det lokala privata elnätsägare. Hedesunda elektriska köptes upp av Gävle energi för 15 år sedan. Många av dom här lokala elbolagen orkade inte med den ökande kostnaden/pappersarbetet för olika regler som tillkommer hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570729 Ja jag förstår hur du menar och räknar, jag är inte dum, men du vill inte förstå hur jag menar och räknar så vi lägger ner det här nu.[/quote]

jo jag förstår precis hur du menar och räknar, och medvetet gör eftersom jag tog maj månad med i princip lägst förbrukning samtidigt som jag menade på att fasta avgiften vore rimligt om den utgjorde 20-30%. men i snitt och inte beräknat på månaden med läst förbrukning...

tyckte det kändes som en medveten manöver för att vilseleda, väldigt vanligt i dagens läge och särskilt inom politiken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570734
Camaro1969 skrev:...tyckte det kändes som en medveten manöver för att vilseleda, väldigt vanligt i dagens läge och särskilt inom politiken


Men det var det inte, vi pratar nog om samma sak men inte tillräckligt tydligt.

El är en komplicerad sak att transportera, man måste ha en egen transportväg, ledningen, ända från "fabriken" fram till konsumenten. Det går inte att samfrakta med något annat. Oavsett om det förbrukas mycket el eller lite så måste transportvägen finnas där 24/7/365, redo att med kort varsel transportera maxlast, för att några timmar senare vid bättre väder vara nere på kvartslast.


Åsså lite om överföringsförluster:
Anta att man tillverkar 10m³ ved upp på en vagn, det tar (för enkelheten att räkna) säg 10 timmar.
När man kommer fram till kunden ser man att 1m³ ramlat av lasset pga den dåliga vägen.
Alltså, 1 timmes arbete, maskinslitage, drivmedel och andra kostnader åt helvete, då uppstår frågan: ska man glatt bjuda kunden på det eller ska man baka in det i priset på de återstående 9m³?

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570735
Bax skrev:
Camaro1969 skrev:...tyckte det kändes som en medveten manöver för att vilseleda, väldigt vanligt i dagens läge och särskilt inom politiken


Men det var det inte, vi pratar nog om samma sak men inte tillräckligt tydligt.

El är en komplicerad sak att transportera, man måste ha en egen transportväg, ledningen, ända från "fabriken" fram till konsumenten. Det går inte att samfrakta med något annat. Oavsett om det förbrukas mycket el eller lite så måste transportvägen finnas där 24/7/365, redo att med kort varsel transportera maxlast, för att några timmar senare vid bättre väder vara nere på kvartslast.


Åsså lite om överföringsförluster:
Anta att man tillverkar 10m³ ved upp på en vagn, det tar (för enkelheten att räkna) säg 10 timmar.
När man kommer fram till kunden ser man att 1m³ ramlat av lasset pga den dåliga vägen.
Alltså, 1 timmes arbete, maskinslitage, drivmedel och andra kostnader åt helvete, då uppstår frågan: ska man glatt bjuda kunden på det eller ska man baka in det i priset på de återstående 9m³?



ledningen finns där och den har vi betalat under årtionden.

sen ska bolaget ha in pengar, så mycket det bara går. med argumenten att vi förbättrar nätet osv..
skitsnack. de tar in så mycket pengar det går upp till gränsen regeringen satt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570739 Det är okunniga politiker som tillåter detta vansinne.

Håller helt med, dessa bolag skulle inte få ta en krona mer i betalt än vad det verkligen kostar, t,ex kostar det fem kronor ja då är det fem kronor som gäller.
Sedan får de använda pengarna de fått till att underhålla nätet.

När de är slut, då borde riksdagen besluta om att detta läggs på skatten istället.

Jag föreslår ca 4500 per år.
Är ingen skillnad på detta och nu mer statlig tv skatt.

Ta den summan gånger hur många hushåll som Sverige har, så ser ni själva.....
Behövs inte mycket per år för att underhålla och bygga nytt.... Men det är min syn på det hela.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570761
vinterrojarn skrev:....skulle inte få ta en krona mer i betalt än vad det verkligen kostar, t,ex kostar det fem kronor ja då är det fem kronor som gäller.... Men det är min syn på det hela.



Då är det förstatligande som gäller, för staten är den enda (knappt den heller) som vill äga en firma som inte får gå med vinst.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570764 Ja och nä.

Men å andra sidan så vill väl staten ha in så mycket skattemedel som möjligt så att de kan slösa detta på andra dumheter istället för att pengarna går dit de ska.

Om detta vore verklighet så skulle fler ha pengar att få snurr på inflationen istället för vikande konjunktur som man nu kan börja se.....

Sedan är det inga små summor vi pratar om vid att folk betalar 4500 kr per år och hushåll.
Ta 2800 kr per vuxen invånare istället då.

Det är väldigt mycket pengar, att rusta och bygga nytt för, men inte att betala annat för, till statskassan.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570770 Kan ju säga så här också, mannen som äger stugbyn dit vi brukar åka, har då inte sett någon investering i nätet, varje gång det åskar så brukar värme pumpen gå åt pipan. Sist kostade det 50.000 kr....

Gräv ner skiten.
Men nä, det kostar väl pengar, och då får väl någon aktieägare mindre och det går ju inte.....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570775 Men om man lägger det på skattesedeln så åker ju off-gridfolket och andra som inte har något abonnemang ändå dit.
(Jag tokfan som inte har någon TV åkte ju dit på TV-licens lik förbannat nu, via skattesedeln)

Och de som har flera abonnemang, t.ex. gård hemma och stuga i fjällen och stuga vid kusten åker bara på en avgift.
Tricky...

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570777
vinterrojarn skrev:Kan ju säga så här också, mannen som äger stugbyn dit vi brukar åka, har då inte sett någon investering i nätet......


Väldigt märkligt, vad jag hört så investeras det mångmiljonbelopp bara någon kilometer från hans gård just nu.
Han kanske inte "ser" det bara...

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570778 Vill menar du?? :d :d .

Han har bara i år lagt ut många tusenlappar på strömavbrott och annat tok.

Det nya matarskåpet som han fick, det läste ju fel med några procent....
Det blir pengar fort det med.....

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570780
Bax skrev:
vinterrojarn skrev:Kan ju säga så här också, mannen som äger stugbyn dit vi brukar åka, har då inte sett någon investering i nätet......


Väldigt märkligt, vad jag hört så investeras det mångmiljonbelopp bara någon kilometer från hans gård just nu.
Han kanske inte "ser" det bara...



Det kanske är just där som alla miljoner investeras för detta året. Och kommande åren någon annanstans.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570785 Vad är det för investeringar de gör då?
Är det före eller efter gården..?

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570788
vinterrojarn skrev:Vill menar du?? :d :d .


Nä, snarare "har inte fulla kunskapen" :???:


Det görs en massa uppe vid kraftverket...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).