Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18291 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570493 Nu vet jag inte vilka elnät du menar som staten sålt, här nere i södra Småland äger Eon stora delar av nätet och innan de bytte namn hette dom Sydkraft och dom näten har inte ägts av staten

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570506
gnisten83 skrev:Nu vet jag inte vilka elnät du menar som staten sålt, här nere i södra Småland äger Eon stora delar av nätet och innan de bytte namn hette dom Sydkraft och dom näten har inte ägts av staten


Främst de som vattenfall äger/ägt....

Långt ifrån alla nät har blivit sålda, men ett mygel med deras monopol är det, och det kostar oss väldigt mycket pengar........

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570509 Alla elnät har koncession. Det innebär att de får ensamrätt i ett område, men de
även MÅSTE ansluta alla som vill. Till ett fast pris:

https://www.ei.se/sv/for-energikonsumen ... ngsavgift/

Även i övrigt är priserna reglerade, de kan alltså inte ta ut så mycket de vill.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570520 Vattenfall har inte sålt så himla mycket nät egentligen.
Det Bildts "privatiserande" resulterade i var att svenska elnät aldrig varit så mycket statsägda som till för något år sedan, dock inte av svenska staten utan andra stater.
Fortum (finska staten)
E.On (tyska staten)
EdF (franska staten)
Statkraft (norska staten)
Samtidigt som Vattenfall var ute i europa och härjade med storplånboken.
Nu har det konsoliderats ytterligare och köpts och sålts så det är inte längre lika många statsägda bolag längre.

På ett sätt ska man vara glad över koncessionsreglerna (monopolet), det har möjliggjort för många små byar och bosättningar att få ström.
Man ska komma ihåg att med en HELT avreglerad marknad följer leverantörens frihet att välja vart den vill leverera, och då skulle många bli utan ledning.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570522 Ja typ 5G där lär vi inte se nån täckning ute i byggderna i första taget om de inte går en stor väg eller turistanläggning ....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Vedproducent  
#570526 Är ett skämt alltihopa med elbolagen. Fortum Sverige tex har haft vinstmarginaler många år som i alla andra sammanhang känns helt overkliga. Tex 2011 hade man 80,55 procent i vinstmarginal. Det blir 18 miljoner kr per anställd år 2011. Så inte har det investerats i näten inte som nu behövs.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570527 Kommer aldrig få se någon rättvis investering från nätbolagens sida.

De har hittat sin väg och sina vägar inom vissa myndigheter, för att kunna sko sig själva på oss konsumenter.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570533 Fortum Sverige är mycket mer än bara elnät....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570534
vinterrojarn skrev:.....De har hittat sin väg och sina vägar inom vissa myndigheter, för att kunna sko sig själva på oss konsumenter.



Berätta mer....

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570536
Bax skrev:
vinterrojarn skrev:.....De har hittat sin väg och sina vägar inom vissa myndigheter, för att kunna sko sig själva på oss konsumenter.



Berätta mer....


Ett antagande jag gör då ingen myndighet, väljer eller har valt att stoppa nätbolagens framfart vad det gäller avgifter.

Är inte helt övertygad om kompetensen hos vissa myndigheter.
Visst ska bolag få tjäna pengar, men detta blir mer än en kniv i magen på alla som lever och verkar i landet.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570541 Hur skall då dessa myndigheter kunna förvalta elnätet billigare, om de är så inkompetenta?

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570544 De ska väl se till så att pengar går till att stärka och rusta upp näten, sedan ska väl ny investeringar göras, de behöver väl bygga ut vissa nät eller hur?

Man kan inte bara sitta och tvinga åt sig pengar för att man kanske ska göra något, utan man måste ju utföra något också.

Men det är hur jag ser på det hela.
Jag gör då så gott det är möjligt att komma bort från deras monopol och avgifter.

Skulle helst vilja slippa deras nät och elbolagen med, men tyvärr för stunden, så är jag tvungen att betala.

Men jag hoppas en dag att fler inser att, dessa bolag har haft tillräckligt med pengar för att ordna detta i många år.....
Det är inga fattiga bolag det är tal om.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

jannee  
#570551 Det är elbolagens aktieägare som kräver en allt högre utdelning, dessutom är de styrande i elbolagen inte heller är direkt billiga att föda, och inte att förglömma alla mindre bra beslut elbolagen taget :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570552 Ja, statliga Vattenfall med någon galning i spetsen gick ju och köpte kolkraftverk i Tyskland..... :roll: :roll: :roll:

Blev ju billigt.....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570558
Mangan skrev:Skall jag betala din el tycker du?


vad menar du?

ska jag betala din sjukvård tycker du?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).