Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18269 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570445
vinterrojarn skrev:....Staten skulle äga alla nät och alla skulle betala på skattsedeln, inga dumheter.

Sedan skulle man inte behöva betala mer eller mindre beroende på vart man bor utan alla skulle ha samma.

Ungefär som tv-avgiften, eller skatten som det nu blev.

Rimlig summa per år i skatt🤔.
3500 kr.


Ok. Tack för svar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570446
Mangan skrev:Skall jag betala din el tycker du?


Vem har sagt det? Vi diskuterar elnätet inte förbrukningen, men det är klart att vill du så.. :d 🤗 :d :d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570452 Är tyvärr en enorm skillnad beroende på vems elnät man är tvungen att använda sig av.

Har 2 hus och elnätsavgifterna skiljer enormt, vattenfall som har bland landets dyraste elnät i området man har huset och skelleftekraft som har lite mer humana priser. Stor skillnad ifall elnätsägaren har någon större stad i närheten eller ej...

Sedan att man bara har några km till vatten eller vindkraft eller 100 meter till högspänningsledningen ja det spelar ju tyvärr ingen roll heller...

Man har dock lärt sig vid detta lag att kolla upp vem som äger elnätet innan man köper något igen. Kommer ej köpa ett hus där vattenfall äger elnätet!!!

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570453
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Skall jag betala din el tycker du?


Vem har sagt det? Vi diskuterar elnätet inte förbrukningen, men det är klart att vill du så.. :d 🤗 :d :d :d :d


Elnät är inte gratis det heller. Någon måste betala. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570460
SkogsGotte skrev:Är tyvärr en enorm skillnad beroende på vems elnät man är tvungen att använda sig av.

Har 2 hus och elnätsavgifterna skiljer enormt, vattenfall som har bland landets dyraste elnät i området man har huset och skelleftekraft som har lite mer humana priser. Stor skillnad ifall elnätsägaren har någon större stad i närheten eller ej...

Sedan att man bara har några km till vatten eller vindkraft eller 100 meter till högspänningsledningen ja det spelar ju tyvärr ingen roll heller...

Man har dock lärt sig vid detta lag att kolla upp vem som äger elnätet innan man köper något igen. Kommer ej köpa ett hus där vattenfall äger elnätet!!!



Det är ju synd att man inte kan byta nätägare precis som elleverantör....🤔.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570462
Mangan skrev:
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Skall jag betala din el tycker du?


Vem har sagt det? Vi diskuterar elnätet inte förbrukningen, men det är klart att vill du så.. :d 🤗 :d :d :d :d


Elnät är inte gratis det heller. Någon måste betala. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))


Eller som Cornelis Vreeswijk sjöng en gång, kan du inte betala, låt någon annan betala...

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570477
ÅsaNisse skrev:Det värsta är att man måste flytta för att byta nätleverantör. Trivs bra här jag bor, men det blir snart solel och generatoraggregat så man kan klippa kabeln.


Man skulle ha ett system som gjorde el samtidigt som man eldade för värmen...🤔🤔... Annars tycker jag ditt resonemang är helt riktigt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570479 Det finns, kallas Stirlingmotor.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570482
Bax skrev:Det finns, kallas Stirlingmotor.


Jaha, se där ja,, tack för informationen.
Det ska jag söka på och granska lite mera🤔🤔🤔.

Tack Bax

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Palakangas  
#570483
vinterrojarn skrev:
Bax skrev:Det finns, kallas Stirlingmotor.


Jaha, se där ja,, tack för informationen.
Det ska jag söka på och granska lite mera🤔🤔🤔.

Tack Bax

Används i Kockums ubåtar för smygdrift. Mycket gammal uppfinning.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570485 🤔🤔🤔🤔... intressant.....

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Nyborg  
#570486 Vår elnätsägare tar ut en effektavgift på 50 kr per kilowatt den timmen under månaden som man förbrukar mest. Nu har vi bara hushållsel, men när spis, diskmaskin, tvättmaskin mm går samtidigt kan man förbruka ca 3-4 kw på en timme. Total årsförbrukning ligger på under 4000 kw, så det blir en stor del av elkostnaden. Tur man inte har elvärme! :d ^#(^

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Gaffe  
#570489 Fick också beskedet från Eon.
Dags att påbörja resan mot off-grid kanske....
Jag skall bygga en ekonomibyggnad 25 meter från bostad fast på en annan fastighetsbeteckning....blir en avgift till att betala varje månad.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

tallen100  
#570490
Mangan skrev:
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Skall jag betala din el tycker du?


Vem har sagt det? Vi diskuterar elnätet inte förbrukningen, men det är klart att vill du så.. :d 🤗 :d :d :d :d


Elnät är inte gratis det heller. Någon måste betala. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

Precis som för dom som köper elbilar :?: :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570491 Största utgiften är väl skarvkabel....?

=)) =)) =)) =)) :-bd :-b :d :d :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).