Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18271 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571196 381 kr i månaden fast avgift
19.55 öre/kwh rörlig nätavgift.

34.70 öre/ kwh energi skatt.

25% moms.

Som sagt Ellevio...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

halvproffs  
#571200 Då har du betydligt dyrare än mig.
Vad betalar du för elen?

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571201 Mina siffror för maj är:
(2*e.on)
2168 kwh
25A
Nät, 25A: 782,50 kr
Överföring 24 öre: 520,33 kr
Energiskatt 43,38 öre: 940,37 kr
Elavtal: 35,68 kr
El, rörligt 54,76 öre: 1187,25 kr
Att betala: 3466 kr.

Delat rakt av = 1,598 kr/kwh

Fr.o.m 190701
Nät, 25A: 861,25 kr
Överföring+skatt: 69,775 öre.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571248
halvproffs skrev:Då har du betydligt dyrare än mig.
Vad betalar du för elen?



Elpris 34.11 öre/ kwh
Månadsavgift. 40 kr.

25% moms tillkommer.

Gjorde av med i maj månad ca 795 kwh.
På fyra småbarn två vuxna och en värmebaron som ger varmvatten dygnet runt och en cirkulationspump.
Plus allt annat, det tycker jag är billigt...
Eller?

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

bgl  
#571836 Bytte ett par ord i går kväll med en pensionerad domänsverkshuggare vid macken. Han var närmast förtvivlad. Nytt elavtal med ökning från 35 öre till 61 öre förutom övrig höjning var bara för mycket i hans ekonomiska värld.
Ingen vill tala om det men en lösning som är på väg är att 2 familjer delar på en bil. Dessutom är villapriserna utanför tätorten så låga att de inte räcker till att ens köpa en liten lägenhet i stan. För vår del börjar örebropensionärer köpa lägenheter i mindre orter för sina villaförsäljningspengar. I Örebro kostar nyproducerade lägenheter för äldre över 2 miljoner för en tvårummare! Ovanpå detta en månadskostnad på 7000.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#571843
bgl skrev:Bytte ett par ord i går kväll med en pensionerad domänsverkshuggare vid macken. Han var närmast förtvivlad. Nytt elavtal med ökning från 35 öre till 61 öre förutom övrig höjning var bara för mycket i hans ekonomiska värld.
Ingen vill tala om det men en lösning som är på väg är att 2 familjer delar på en bil. Dessutom är villapriserna utanför tätorten så låga att de inte räcker till att ens köpa en liten lägenhet i stan. För vår del börjar örebropensionärer köpa lägenheter i mindre orter för sina villaförsäljningspengar. I Örebro kostar nyproducerade lägenheter för äldre över 2 miljoner för en tvårummare! Ovanpå detta en månadskostnad på 7000.



Att pensionärer inte har råd med elen, eller nätkostnaden är tyvärr en sanning som kommit upp, jag har hjälpt flera stycken inom familjen att både betala och lösa avtal/förvandla nytt.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

LM840X  
#573882 Vattenfall höjde årsavgiften på 3 års avtal med 50% från 280 kr till 420 kr. Tycker inte att 50%iga höjningar är motiverade.... 🧠

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Skotar Jocke  
#573955 Jag har funderingar på egen el med solpaneler och vindsnurra.
Lagring i batterier modell "Edison batterier".
Diesel"HVO" generator då jag behöver mer kraft.
Det mesta går att lösa med inverter och 24 volts apparater.

Egentligen är det ju bara att börja bygga då kw priset totalt, ligger runt 2kr för mig.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#573960
LM840X skrev:Vattenfall höjde årsavgiften på 3 års avtal med 50% från 280 kr till 420 kr. Tycker inte att 50%iga höjningar är motiverade.... 🧠


Men det är alltså på försäljningsavtalet, då har du ju möjlighet att avsluta/ pruta bort eller byta leverantör till nån som inte tar ut någon administrationsavgift.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#574017 Finns det någon sån då?

Tycker att alla gamar på oss konsumenter.
Dessa bolag, sitter nog och håller koll när någon höjer, då höjer de andra med.

Om nu vissa tillverkar el från vattenkraft eller solen, då borde den vara gratis, för vattnet tillhör oss alla, lika solen.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#574063
vinterrojarn skrev:....Om nu vissa tillverkar el från vattenkraft eller solen, då borde den vara gratis, för vattnet tillhör oss alla, lika solen.


Så alla som lagt några hundra tusen på att montera solceller på ladugårdstaket ska skänka bort den ström de producerar :?:

Eller för den delen, de som lagt några hundra miljoner på en vindkraftpark och dessutom avlönar några tekniker för att sköta om den...

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#574066 Den som investerat själv är en sak, men jag pratar om elbolagen.
Sedan att vindkraftverk håller några med jobb ja, men det är ju vi konsumenter som får betala även detta.

Den som investerat själv hemma på gården, har tagit ett beslut själv att investera, det har ju inte jag fått betala på någon faktura med oärliga priser och avgifter.

Jag har inget emot att man investerar för framtiden, men om man tjänar pengar på det som tillhör oss alla, då bör man reducera priset till noll eller nästan....

Lika kan jag tycka om detta med ersättning för nedgrävda ledningar och ledningsgator.

Den ersättningen borde vara efter dagens samhälle inte efter en tid då pengar hade värde,, det är trots allt våran mark.

För min del så är inte elbolagen,nätbolagen några vänner tvärtom, de är gamar och ytterst giriga.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

jannee  
#574090 Elbolagen fick för några år sedan möjlighet att höja elnätsavgiften efter eget godtyckande, och självklart gjort så.
Eftersom bolagen har monopol på "sina" ledningar kan de göra exakt som de vill.
Egentligen är det vi konsumenter som äger ledningsnätet, alla kostnader "nätägarna" har haft för uppbyggnaden har vi konsumenter betalt för många gånger om.
Sedan kan man diskutera underhållet, är väl på sina håll sämre än bristfälligt.
Ett dödsbo ville slippa den fasta avgiften eftersom fastigheten stod öde och så skulle förbli under överkomlig framtid.
EON bröts således strömmen - alla var nöjda.
Ny har denna fastighet bytt ägare och den nye ägaren vill då koppla på strömmen.
Visst helt ok enligt EON, strömmen slogs på och därefter kom en räkning på 10 000 kronor för utfört arbete 😈

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

AIK85  
#578033
vinterrojarn skrev:
bgl skrev:Bytte ett par ord i går kväll med en pensionerad domänsverkshuggare vid macken. Han var närmast förtvivlad. Nytt elavtal med ökning från 35 öre till 61 öre förutom övrig höjning var bara för mycket i hans ekonomiska värld.
Ingen vill tala om det men en lösning som är på väg är att 2 familjer delar på en bil. Dessutom är villapriserna utanför tätorten så låga att de inte räcker till att ens köpa en liten lägenhet i stan. För vår del börjar örebropensionärer köpa lägenheter i mindre orter för sina villaförsäljningspengar. I Örebro kostar nyproducerade lägenheter för äldre över 2 miljoner för en tvårummare! Ovanpå detta en månadskostnad på 7000.



Att pensionärer inte har råd med elen, eller nätkostnaden är tyvärr en sanning som kommit upp, jag har hjälpt flera stycken inom familjen att både betala och lösa avtal/förvandla nytt.


Den riktiga boven är avtal med anvisningspris... Över 700 000 svenska hushåll sitter fast med anvisningspris, i många fall utan att ens veta det, och kan betala upp till 1,5 kr/kWh när man genom en enkel koll på en prisjämförelsesajt som TecknaEl, https://tecknael.se/, kan hitta mängder med avtal runt 54 öre/kWh... Otroligt hur elbolagen kan ge sina kunder ett avtal med anvisningspris så fort deras avtalstid löper ut, utan att ens säga till. Inga guldklockor för lång och trogen tjänst där inte!

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Skotar Jocke  
#578039 Ja absolut att man kan hitta lägre kilowattpriser men nätavgifter och skatter gör att hela kostnaden per kilowatt blir ganska hög.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).