Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18283 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570406 satt imorse och muttrade över vad elnätsavgiften är dyr..
för maj månad var den 1100:- för mig, och förbrukningen var 257:-

minuten senare kommer mal från e.on med rubriken:

"Nu förnyar vi elnätet och höjer avgiften"

tack för det era J#VLAR!!!

alltså va less man blir... skatten ska in och moms på skatten..

detta kommer jag garanterat kompensera på annat vis.. jag är trött på detta!


saxat ur mailet...



Sverige växer, vårt behov av energi ökar hela tiden och vi ska ställa om till en mer hållbar, förnybar elproduktion. Elnätet behöver moderniseras och kapaciteten ökas. Det är nödvändigt för att vi ska kunna skapa ett hållbart elnät och ge alla trygg och säker tillgång till el.
Vi gör en stor satsning på att anpassa elnätet för framtiden. Det är en omställning som kostar pengar och alla som använder nätet behöver vara med och bidra till den. Från 1 juli kommer vi därför att höja din elnätsavgift.

Elnätsavgifterna regleras av staten
Den höjning vi gör nu ligger inom ramen som staten satt. Nivån på elnätsavgifterna förändras utifrån det regelverk som riksdagen bestämmer och anpassas till vilka behov som finns att förnya elnätet.

Så blir din nya avgift
På eon.se/elnatsavgift hittar du den nya prislistan som gäller från den 1 juli, där kan du även räkna ut hur just din avgift påverkas, hitta svar om du har frågor och läsa mer om vår satsning på elnätet.

Därför gör vi det
Vår satsning på att förnya elnätet är viktig för både klimatet och samhället. Du som bor i Sverige ska kunna lita på att du kan få el utan störningar och därför fortsätter vi att vädersäkra elnätet. Ett modernt elnät är dessutom en förutsättning för att du ska få el från förnybara källor, kunna ladda din elbil, åka tåg och kanske producera din egen solenergi – både nu och i framtiden.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

ÅsaNisse  
#570410 Det värsta är att man måste flytta för att byta nätleverantör. Trivs bra här jag bor, men det blir snart solel och generatoraggregat så man kan klippa kabeln.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570414
ÅsaNisse skrev:Det värsta är att man måste flytta för att byta nätleverantör. Trivs bra här jag bor, men det blir snart solel och generatoraggregat så man kan klippa kabeln.


går inte ens välja annan hos mig... monopol! de kan ta 10ggr så mycket och jag är tvungen att betala...

eller klippa kabeln då... då kommer det väl en avregistreringsavgift på 150.000:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570415 Vet vad du menar,,,, 1050 kr Ellevio. Förbrukning ca 300 kr.

Jag är glad att jag har varje månad, för helvete att betala för kvartalet..... :-ss

Nä, dessa gamar är det dags att bli av med, det är ju våra nät som staten sålde ut, och vi får betala igen för.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570418 ja fy s&tan alltså...

får sälja lite svart för att kompensera!

   TS
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570419
Camaro1969 skrev:ja fy s&tan alltså...

får sälja lite svart för att kompensera!

LITE??? Det mesta, det är som om jag skulle lägga på ca 25% på en vara som alla måste ha genom en lag min firma fått igenom...🤔🤔🤔🤔.

Vänta nu lite,,,,, det är ju för fan samma sak...😱😱😱😱😱😱😱

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570420
vinterrojarn skrev:......det är ju våra nät som staten sålde ut, och vi får betala igen för.


Vilka av våra nät har staten sålt ut :?:

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Palakangas  
#570423
Bax skrev:
vinterrojarn skrev:......det är ju våra nät som staten sålde ut, och vi får betala igen för.


Vilka av våra nät har staten sålt ut :?:

Vill jag också veta.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570425 Våra el nät blev privatiserade 1996 om jag inte minns fel, var väl Bildt regeringen, som hade fått en idé om att vid en privatisering så skulle kundens slutpris gå ner, vilket jag inte tror på. Här har vi haft Fortum tidigare men nu är det Ellevio.

Alla el nät blev inte privatiserade samtidigt utan det har på gått under en längre tid.
De nätbolag som skapades har själva skrivit under på att all eventuell vinst skall åter investeras i näten. Vilket inte blivit gjort, nu har man kommit en bra bit på väg att gräva ner ledningarna... Men det är mycket kvar att göra....

Vattenfall/Svenska Kraftnät, Stockholm Energi och diverse kommunala elnätsbolag ägde stor majoritet av elnäten fram till 1996-1998 när bl.a. finska Fortum gick in och storhandlade.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570427 Det är ett enda stort monopol som är styrt av lagar och regler, med direktiv från EU och Ei mm. Staten har full kontroll men ändå låter de detta vansinne hända.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570433 Beskriv gärna hur det borde funka istället, rent praktiskt.
Skriv gärna också hur mycket ni tycker det borde kosta per år att få ström till en liten skitby i Härjedalens/Hälsinglands/Medelpads/Smålands urskogar.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570434 ungefär som tidigare.

nätavgiften 20-30 % av totalkostnaden.

förbrukning 70-80%

då har man ju möjlighet att minska sin kostnad genom lägre förbrukning..
nu gör det ingen skillnad om man försöker spara/snåla

det är ofta små skitbyar i tjottaheiti som producerar elen som slussas till södra sverige...

   TS
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570437 Skall jag betala din el tycker du?

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570440
Bax skrev:Beskriv gärna hur det borde funka istället, rent praktiskt.
Skriv gärna också hur mycket ni tycker det borde kosta per år att få ström till en liten skitby i Härjedalens/Hälsinglands/Medelpads/Smålands urskogar.


Staten skulle äga alla nät och alla skulle betala på skattsedeln, inga dumheter.

Sedan skulle man inte behöva betala mer eller mindre beroende på vart man bor utan alla skulle ha samma.

Ungefär som tv-avgiften, eller skatten som det nu blev.

Varför skulle det kosta mer för att fördela ut elen till Härjedalen eller Hälsingland?

Det finns ju vattenkraft,vindkraft nära....

Rimlig summa per år i skatt🤔.
3500 kr.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570444
Camaro1969 skrev:ungefär som tidigare.

nätavgiften 20-30 % av totalkostnaden.

förbrukning 70-80%

då har man ju möjlighet att minska sin kostnad genom lägre förbrukning..
nu gör det ingen skillnad om man försöker spara/snåla

det är ofta små skitbyar i tjottaheiti som producerar elen som slussas till södra sverige...


Ok, tack för svar.
Så för Maj månad hade det känts bättre med Elnät 407:- och Förbrukning 950:- :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).