Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98777 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570027 Detta kan låta lite som det låter,,, men den som vill ha högre kvalitet och större mängd med skörd bör använda sig av naturens krafter och hjälp.

Den som vill läsa lite mer om hur humlor kan hjälpa till, så finns ett dokument här.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570028
valtra mega skrev:Har inga djur mera så mest spannmål men när jag sår in vall brukar jag använda 80% timotej och 20% ängssvingel 20-25 kg/ha sår på entreprenad och det används mest blandningar vanligt med betydligt flera sorter med klöver men vanligen används 20-25 kg /ha

Jag menade ängssvingel.

Blir det mycket spannmål?
Hur gick skörden ifjol?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

valtra mega  
#570031 Räknar mig till torpare sedan jag mist något arrende så jag hamnade under 100 hektar var för torrt ifjol

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570035
valtra mega skrev:Räknar mig till torpare sedan jag mist något arrende så jag hamnade under 100 hektar var för torrt ifjol

=)) Jasså då blir jag mini hobby med 6 ha egna åkrar och 20 ha arrende i år.

På arrendet som är gammal obrukad vall sedan ca 35 år tillbaka så växer nästan inget, men det får bli det de blir i år och plöja till hösten. :-bd jippie....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570040 Ja fjolåret var ingen höjdare precis när det kommer till säd och foder.

Jag lyckades dock få en riktigt bra skörd, 3000 balar. 500 mindre än ett bra år.
Men ändå........

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570044 Jag har en Trioliet höfördelare till hökanon, gratis bara man hämtar bort den.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570208
Slurfi skrev:Jag har en Trioliet höfördelare till hökanon, gratis bara man hämtar bort den.



Hoppas du blir av med den, hade tagit emot den om jag hade haft nytta men tyvärr inte...
:-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#570242 Är det någon som har en instruktionsbok
på en slåtterbalk?
Helst Mads amby, men har inte så stor betydelse.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570256
sveakatten skrev:Är det någon som har en instruktionsbok
på en slåtterbalk?
Helst Mads amby, men har inte så stor betydelse.


Ska se vad jag har🤔 är det något du undrar över??..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570257 Här kan man hitta delar till aktiv spinter och tive sla hos Juko Ekengårds. De tog över lagret av resrevdelar och har ritningar på dessa. Så de gör nya efter hand.
Jag har köpt delar av dem och de leverar delar till Lantmännen.

Juko Ekengårds ab
Thure Carlssons väg 8
29435 Sölvesborg
0456-19540

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#570259 Det är inställningen av höjden mellan över och underskär, och likaså slipning av kniven.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570260 Tänkte du på hur nära skären skall gå emot bakkapan på fingrarna?

De ska gå fritt, men samtidigt inte så att lien kan fladdra, ska ta lite bilder åt dig.
Det är väl inte dubbla knivliar på den va?
Då är den italiensk, och ett helvete att få till....
Dessa fungerar som en sax, medans en vanlig skära, fungerar så att lien går fram och tillbaka, när gräset hamnar i kilen emellan skären då skär lien av gräset, ju grövre desto bättre.


Jag slipar skären med en diamant fil ifrån Biltema. :-bd använd gärna en trekantig fil när du slipar insidan skären emot andra skäret, även detta kan jag visa på bilder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570261 En aktiv sprint är samma som en Mads Amby...

Skären skall ligga så tätt som möjligt emot underkant på fingrarna, och sen skall allt vara dränkt i fett, då fungerar den bäst.

När du kör, ha den ej för högt upp i luften, då man lätt knäcker fästet till lien(skärbalken).

Och när man kör med den i luften sänk då varvtalet ca 300 varv, detta för att inte balken skall hoppa runt och skären komma i kontakt med fingrarnas översidan(bakkappan).

Är det något du funderar på så fråga.
Jag svarar det vet du.
:-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570303 Vart tvungen att fila lite på skären, innan jag ska slå nästa åker..... Ja vi får se hur detta år blir....🤔.

Typisk svensk sommar, sol och regn helst samtidigt....

Ja ja,,, bara att vända och vända....


När man filar/slipar. Ta raka drag inifrån och ut, vinkla filen lite rakare inne vid skärbalken. Om man slipar med vinkelslip, akta då skären emellan två skär....
Alltså bakskären... Om det blir glipa emellan två skär in emot, då skär inte skäran rent, utan lämnar.



Jag testade utan att fila,,,,,,, nja det gör jag inte om... Jäkla skit.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570360 @sveakatten

Vad tror du kan denna funka?
Jag lyckades hitta lite roligt idag när jag letade......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).