Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 99049 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569936
Amatörhuggare 62 skrev:Hårdpress å hästhö. Så fluffiga balar som möjligt. Precis lagom hårda.
Så om man tar i snörena.
Får dom inte krulla sig.
Å bli som en boll.

Måste kunna komma i luft i balen.
Så hästarna inte får mögelallergi

Rundbalare mjuka i mitten. Å hårdare längst ut. Så eventuellt regn.
Rinner av, å inte rakt in i bunten


Är det en claas compact 51?
Jag har en compact 40 om någon vill ha en press.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569937
Amatörhuggare 62 skrev:Hårdpress å hästhö. Så fluffiga balar som möjligt. Precis lagom hårda.
Så om man tar i snörena.
Får dom inte krulla sig.
Å bli som en boll.

Måste kunna komma i luft i balen.
Så hästarna inte får mögelallergi

Rundbalare mjuka i mitten. Å hårdare längst ut. Så eventuellt regn.
Rinner av, å inte rakt in i bunten


Med tanke på maskinen ca 9-10 kilo ungefär...

Finns nästan inget värre än när man bär balar och snörena är lösare på ena sidan och balen nästan kalvar ur....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#569940 Citerar från dagens prestationstråd:

molnia skrev:Hmm.. rätta mig gärna... men om man vill ta ensilage till hästar så är det en nackdel med det tidiga gräset då det är kraftigare men samtidigt så väntar man länge så är stråna luftigare och torrare och innehåller mer luft och är sämre att ensilera.. minns jag rätt att de naturliga ämnena för ensileringsprosessen också minskar med ju längre gräset står. .?
Så när är "rätt" tid att ta ensilage till hästar..?




vinterrojarn skrev:Hästar ska inte äta ensilage, möjligen höensilage. En häst mage är inte gjord för mjölksyran som blir i jäs processen när man balar gräset, vid hö ensilage gäller det att TS halten aldrig understiger ca 65% annars skapas lätt mögel, vilket ger en nästan giftig kost för en häst.

Men detta ska bli vanligt härligt hö.
Riktiga arbetshästar behöver ha riktigt foder, både kraft och gräsbetonat foder, hö framförallt. Vid ängshö så får hästen de mesta möjliga mineraler och vitaminer, proteiner och kolhydrater som den behöver.

Bästa höet får man genom att hässja, men det hinner jag inte i år, inte bygga krackar heller. Tyvärr.


vinterrojarn skrev:
molnia skrev:Hmm.. rätta mig gärna... men om man vill ta ensilage till hästar så är det en nackdel med det tidiga gräset då det är kraftigare men samtidigt så väntar man länge så är stråna luftigare och torrare och innehåller mer luft och är sämre att ensilera.. minns jag rätt att de naturliga ämnena för ensileringsprosessen också minskar med tiden ju längre gräset står. .?
Så när är "rätt" tid att ta ensilage till hästar..?


Nä då dina tankar när rätt. Man tar gärna ensilage så tidigt som möjligt men, oftast så slår bonden åkern enbart de yttersta varven, då dessa är frodigast och bördigaste, lämnar resten för att växa på sig vid tidig skörd av ensilage.

Men detta duger mest bara åt nöt och får.
En häst som äter av detta kan spränga magsäcken och dö.
Den riskerar också fång..


Ja fel av mig att skriva ensilage, skulle skrivit hösilage.

Planerar att ta eget foder även i år o eftersom vi saaknar skullfläkt och har planer på lösdrift till hästarna funderar jag på att göra höensilage av det. Åkrarna är dåliga, körde över 2med betesputs strax efter det började regna i maj och hoppas på till något av de bitarna. Ingen av de bitar vi ska ta vet någon om när det såddes sist. Säkert 40 år sedan, minst..

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569941 Hmmm🤔 låter som om dessa åkrar behöver plöjas om i höst.

Men kan du få tag på höns skit eller Algomin, så har du möjlighet att få en riktigt bra vall, eller ja skit överhuvudtaget är bra......

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Amatörhuggare 62  
#569942 Markant 41 a
Är pressen.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569944
Amatörhuggare 62 skrev:Markant 41 a
Är pressen.

Markant menade jag,,, var tusan fick jag compact ifrån???? :oops:

Det är en markant 40 som jag har stående om någon vill ha en press,

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569948
hemhuggare skrev:Nej stämmer ingen återbetalning av koldioxidskatten på hvo om jag fattat rätt


Det är inte någon koldioxidskatt på HVO till att börja med, så svårt att betala tillbaka den! :)

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Pannben  
#569954
molnia skrev:Citerar från dagens prestationstråd:

molnia skrev:Hmm.. rätta mig gärna... men om man vill ta ensilage till hästar så är det en nackdel med det tidiga gräset då det är kraftigare men samtidigt så väntar man länge så är stråna luftigare och torrare och innehåller mer luft och är sämre att ensilera.. minns jag rätt att de naturliga ämnena för ensileringsprosessen också minskar med ju längre gräset står. .?
Så när är "rätt" tid att ta ensilage till hästar..?




vinterrojarn skrev:Hästar ska inte äta ensilage, möjligen höensilage. En häst mage är inte gjord för mjölksyran som blir i jäs processen när man balar gräset, vid hö ensilage gäller det att TS halten aldrig understiger ca 65% annars skapas lätt mögel, vilket ger en nästan giftig kost för en häst.

Men detta ska bli vanligt härligt hö.
Riktiga arbetshästar behöver ha riktigt foder, både kraft och gräsbetonat foder, hö framförallt. Vid ängshö så får hästen de mesta möjliga mineraler och vitaminer, proteiner och kolhydrater som den behöver.

Bästa höet får man genom att hässja, men det hinner jag inte i år, inte bygga krackar heller. Tyvärr.


vinterrojarn skrev:
molnia skrev:Hmm.. rätta mig gärna... men om man vill ta ensilage till hästar så är det en nackdel med det tidiga gräset då det är kraftigare men samtidigt så väntar man länge så är stråna luftigare och torrare och innehåller mer luft och är sämre att ensilera.. minns jag rätt att de naturliga ämnena för ensileringsprosessen också minskar med tiden ju längre gräset står. .?
Så när är "rätt" tid att ta ensilage till hästar..?


Nä då dina tankar när rätt. Man tar gärna ensilage så tidigt som möjligt men, oftast så slår bonden åkern enbart de yttersta varven, då dessa är frodigast och bördigaste, lämnar resten för att växa på sig vid tidig skörd av ensilage.

Men detta duger mest bara åt nöt och får.
En häst som äter av detta kan spränga magsäcken och dö.
Den riskerar också fång..


Ja fel av mig att skriva ensilage, skulle skrivit hösilage.

Planerar att ta eget foder även i år o eftersom vi saaknar skullfläkt och har planer på lösdrift till hästarna funderar jag på att göra höensilage av det. Åkrarna är dåliga, körde över 2med betesputs strax efter det började regna i maj och hoppas på till något av de bitarna. Ingen av de bitar vi ska ta vet någon om när det såddes sist. Säkert 40 år sedan, minst..


Om ni har tänkt att hästarna ska gå i lösdrift så är fri tillgång till grovfoder kanske det ni kommer att ha. Enkelt och bra för hästarna om de har liknande önskemål om näringsmässig foderkvalitet.

Enligt "Utfodringsrekommendationer för häst" (Jansson, 2013), (jag lägger in länk när jag sitter vid datorn), anges lämplig energinivå i grovfoder till hästar som inte är högpresterande, dräktiga, digivande eller unghästar till 6,5-8 MJ/kg ts. Gräsfröhalm ligger på ca 6,6MJ så lagom skördetid punkt för "skogsmullehästar" är från ca mitten av juli.
Min erfarenhet är att moderna pressar kan lyckas med att få bra foderkvalitet även med grovt och sent skördat vallfoder.

Mina åsikter, tankar och funderingar för stunden.

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#569960 Jo funderingar går kring fri tillgång, ev hönät eller motsvarande om det blir lösdrift.
Fick rådet av en lantbruksvän att inte ta höensilaget mkt senare än midsommar. ..för stråna blir ihåligare o luftigare.. svårare o få en bra ensileringdå..

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#569961 @Pannben
De du skrev, om mitten juli för skogsmullehästar är det hö eller höensilage?

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

hemhuggare  
#569964
Mangan skrev:
hemhuggare skrev:Nej stämmer ingen återbetalning av koldioxidskatten på hvo om jag fattat rätt


Det är inte någon koldioxidskatt på HVO till att börja med, så svårt att betala tillbaka den! :)

Ok missförstånd men nettoprisskillnaden blir ju densamma. Priset på vanlig diesel blir ju motsvarande summa billigare tack för klargörandet

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569967
hemhuggare skrev:
Mangan skrev:
hemhuggare skrev:Nej stämmer ingen återbetalning av koldioxidskatten på hvo om jag fattat rätt


Det är inte någon koldioxidskatt på HVO till att börja med, så svårt att betala tillbaka den! :)

Ok missförstånd men nettoprisskillnaden blir ju densamma. Priset på vanlig diesel blir ju motsvarande summa billigare tack för klargörandet


Ok, men varför ska det som räknas miljövänligt vara dyrare? Det är väl ingen köper väl detta om man absolut inte måste...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569968
molnia skrev:Jo funderingar går kring fri tillgång, ev hönät eller motsvarande om det blir lösdrift.
Fick rådet av en lantbruksvän att inte ta höensilaget mkt senare än midsommar. ..för stråna blir ihåligare o luftigare.. svårare o få en bra ensileringdå..



Ja det stämmer, sedan är det mycket svårare att få till en bra jäs process vid senare utväxt. Detta slipper man oroa sig över om man tar sen tidigare vall och sedan tar en till efter den växt upp och så vidare.... På det sättet kan man få 3 eller fler vallar per år.
Med bra värden och kvalitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569969 Förr så sa man alltid häromkring att efter Delsbo stämman var över då slog man.

Detta blir då runt ca första helgen i juli.

Men detta gällde hö,

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

isteskog  
#569971 När jag var liten (60-talet) så slogs aldrig vallarna förrän veckan efter midsommar som tidigast! På den tiden hade man timotej med lite klöverinblandning och vallarna låg nog 4-5 år så sista åren var det klent med klöver ....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).