Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98862 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

svampbob  
#575927
sveakatten skrev:Har du fått in allt detta?
Inte dåligt, vad kör du med?


Jag hade hjälp av både en äldre och yngre generation. Det allra mesta blev hösilage i rundbalar som plastades. Vi avslutade med att köra 4 traktorvagnar med pressade småbalar in i hötorken. Då sjunker kapaciteten på höbärgandet rätt rejält.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575962 Efter regnet kommer....... Hö bonden som vänder hö..... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576076 Suttit idag och vänt ca 20ha.....

I morgon pressning.... Om vädret håller sig borta..... 🙏 :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576095
vinterrojarn skrev:Är det någon mer som sålt av sina balar?


Jag levererade fyra balvagnar á ca 2000 kg direkt, ur ladan har bara 400 kg lastats ut.

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

halvproffs  
#576101
vinterrojarn skrev:Suttit idag och vänt ca 20ha.....

I morgon pressning.... Om vädret håller sig borta..... 🙏 :-ss


Hur vågade du slå när ovädret är här idag. Dom visade åska o regn till idag och här stämmer det.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Palakangas  
#576102
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Suttit idag och vänt ca 20ha.....

I morgon pressning.... Om vädret håller sig borta..... 🙏 :-ss


Hur vågade du slå när ovädret är här idag. Dom visade åska o regn till idag och här stämmer det.

20 hektar, mycket det. Med gamla redskap även vågat. Men som kung Sune i Mosebacke Monarki hade som valspråk, "går det, så går det"!

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576105 Inge regn så långt ögat kan nå..

Men jag är väl kanske närsynt....
:mrgreen:

Det är som det är, man kan inte låta det stå och växa hur länge som helst heller.

Men här klarar regn, det är bara att gilla läget,och vända vända vända. Och ta in det som går löst. Pressa senare.

Det som blir oftast är en missfärgning på höet men kvalitén behöver inte vara sämre för det.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 15 jul 2019, 08:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

halvproffs  
#576106 Här regnar det rejält och vi hade för en timme sen ett åskoväder där regnet fullkomligt vräkte ner.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576107 Jag har lite regn och ingen åska.
Slutar det lagom idag så kan jag vända två gånger och ett par imorgon, om det inte regnar direkt på morgonen så kan jag pressa en del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

halvproffs  
#576108 Hålla på att vända o vända 20ha kan det vara lönsamt och finns det köpare till sånt gult hö. Hästägarna jag känner är då väldigt kinkiga på kvaliten.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576110
halvproffs skrev:Hålla på att vända o vända 20ha kan det vara lönsamt och finns det köpare till sånt gult hö. Hästägarna jag känner är då väldigt kinkiga på kvaliten.


Eftersom många verkar ha fått sin skörd förstörd i år av regn, så marknaden finns.
Jag har inga problem att bli av med höet ändå....

Men visst, lite kinkiga människor finns det.
Jag har aldrig haft "grönt" hö, för mitt innehåller örter mm de blir ofta brun svarta och sedan låter jag allt dö innan jag pressar.
Att ta in och köra fläkt har jag varken tid eller möjlighet till. Har tagit hö så här sedan jag var riktigt liten och våra djur vi hade då älskade höet. Men slår man med kross då är det kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576111 Att utforda med ett gulare hö, betyder inte att höet har sämre kvalité utan att utseendet är sämre för vissa.

Jag är aldrig orolig, jag har många års erfarenhet av detta och min far ca 45 år av hö tillverkning.

En i byn ca 50 år,. Så skulle jag behöva ha råd så finns hjälpen nära.

Man blir oftast lite full i skratt när man läser hästforum eller andra forum där foder diskuteras..... okunskapen är stor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576131 Skam den som ger sig..... Börjar bli solsken och blåst.....höet kommer nog in ändå.... :-bd

Ska väl komplettera med att jag äger inte alla av dessa 20 ha, utan bara 6 ha. Resten är en bekant som skulle ha hjälp i år med slåtter och vända, där kör vi hösilage nu.

Men jag arrenderar 20 ha, men dessa har jag delat upp i mindre delar och redan slagit klart och det höet är inne och mycket är redan sålt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Førland  
#576224 Ferdig med årets høy 80 firkant baller ble det.slår med en deutz 2m slåmaskin,vender med en pz rotorvender og presser med en john deer 224t presse.slo på lørdag presset idag,god høytørk nå.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#576255 Är det till eget bruk eller försäljning?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).