Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 99081 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Palakangas  
#575181 Jag kör med trumslåtter, på uttäkter, då blir det rent och fint. Men jag tar inte reda på höet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575234 @sveakatten

Hmm jag funderar på detta med din balk...

Har du testat att öka varvtalet?
Provat på PTO varv 540.

Runt 1500-1700 varv på mätaren...🤔.

Läs även detta, den förklarar det mesta.
https://www.google.se/amp/s/tjornbo.se/ ... /2843/amp/

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575405 Är ju dock inte hö som jag kör men det är kanske ok att visa lite ändå :-ss högg helsäd igår kväll, en arrenderad bit som stenröjdes klart nu i våras, ställde dit grävare för 2 år sen eller nåt men inte varit så aktiv med den, nu var där inga farliga stenar som stack upp eller som man behöver köra runt så det var riktigt trevligt att hugga där nu \:d/

Hugger med en JD 6310, taarup 3,2m fronthuggare som har sett sina bättre dagar har köpt en likadan fast i bättre skick där det finn dukar kvar men inte hämtat den ännu bak har jag en jd 1350 2,5m

Kändes som det torkade upp igår kväll var uppehåll där jag högg ca 1 mil hemifrån men hemma hade det regnat under tiden jag var iväg, dock så regnade det idag så hoppas på uppehåll och torkväder.

1562777924_received_581304669063932.jpeg


1562777923_received_611020195973024.jpeg

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575408 Värmer i ens John deere hjärta...
Härligt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#575435 Helt klart intressant att se o läsa Dea.
Jag tänkerr att om vi ska pyssla med eget vallfoder längre tid att det måste till en rotorslåtter. Har inga erfarenheter av det men jag har fått för mig att det måste bli enkelt att komma åt på småbitarna vi har med en frontburen maskin. Finns det nackdelar? Den hjulburna du hade efter var inte så bred, finns det någon fördel utöver fördelad tyngd med en hjulburen när den inte är mer än 2,5 m? I min okunskap tycker jag det känns som en hjulburen blir arbetsamt att komma åt på trånga bitar med.

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Bert1  
#575447 Du behöver ha en rätt bred maskin när du har den fram ändå kan du inte svänga så mycket förrän du kör i det oslagna gräset
Tycker en sån slåtterkross med vidvinkeldrag är smidiga och följer väl
Men har du mindre bitar och kanske smala vägar/grindhål så kanske en typ 2.5mburen maskin skulle va smidigare där du kan fälla upp/bak maskinen i transportläge

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575456 Bert1 sammanfattade det hela bra så jag har inget att tillägga, förutom att en huggare alltid är för smal när man väl är ute på åkern 😱

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

JohannesG  
#575465 Beror ju på storlek på traktorn och om man vill ha kross eller ej hur stor maskin som går att ha. Nu har jag ju ingen direkt uppfattning om hur fort eller sakta man kan köra med knivbalk, men med rotorslotter är 15-20kmh inga problem, bara traktorn orkar och fältet inte är fullt av ojämnheter.

Instämmer med dea.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575469
JohannesG skrev:Beror ju på storlek på traktorn och om man vill ha kross eller ej hur stor maskin som går att ha. Nu har jag ju ingen direkt uppfattning om hur fort eller sakta man kan köra med knivbalk, men med rotorslotter är 15-20kmh inga problem, bara traktorn orkar och fältet inte är fullt av ojämnheter.

Instämmer med dea.


Köra med slåtterbalk går att göra i hastigheten om ca 5-9 km/h.
Fortare än så och det blir bara trassel...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#575471 Tackar för givande svar 👍
Men hur har du resonerat när du valt en hjulburen dea?

Traktorn vi har nu är ju en valmet 705 ca 88hk. Tittat lite på buren rotorslåtter utan kross med bredd av 2,2-2,5 m. Skulle gärna ha en med hydralisk upplyft..
Hur vanligt är det med slåtterkross som krossen går att stänga av?

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

ananders  
#575476 I ditt fall molnia skulle jag valt som ovan en rotorslåtter utan kross.

705:an skulle kanske kännas lite stor för en sådan och du skulle inte ha några besvär att dra en liknande bogserad som dea med den.
Men jag tror att en hydraulburen skulle vara smidigare för dig.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575479 En JD 1365 eller en 320 hade varit perfekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#575493 När pressen för en i byn gått sönder så får väl jag hjälpa till då.

Väntas regn och oavsett så hjälper man varandra.

Satt vid köksbordet och skulle precis till att åka runt och börja slå själv när han ringde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

wiktor  
#575498 Sista höet för sesongen pressas i dag blir nog nästan 5000bal

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#575499 Och här regnar det :(( :(( , få se om det går att köra in på eftermiddagen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).