Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98933 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570675 Jag tycker det var ett intressant inlägg du skrev Pannben.

Jag har inga egna djur, det som mest styr mitt skördande av hö är vädret, samt om jag är ledig från lönejobb.
Här har förvånansvärt få brytt sig det minsta om foderanalyser, enda som sagt det minsta är svågerns sambo som sagt:

"-Visar du en bra analys så köper jag av dig!"

Övriga har inte alls nämnt det, för någon kanske för att höbalarna sett över året inte är något huvudsakligt foder. På sommaren betas det och på vintern fodras med hösilage. Perioderna där i mellan fodras med hö.
En annan aspekt är nog att småbalat hö är svårhittat och populärt, de som köper det är glada över att ha hittat småbalar.

Jag gödslar inget, dels så skulle jag inte orka med en massa fler ton (eller få någon att hjälpa mig med det), inte har jag heller plats för det.
Har flera år sått svartkämpar, vilket lär ska vara väldigt smakligt och mineralrikt.
Man ser att rådjuren ofta betar svartkämpar, detta måste ju betyda något. Dock på väldigt svag mark så kan den nästan trivas för bra. Vad jag förstått så var det tidigare ansett som ogräs.

Jag brukar utgå från någon av Olssons hästblandningar och sedan köpa till t.ex någon ytterligare grässort (sist var det hundäxing) svartkämpar, kärringtand, lucern och kummin.
Lucern har jag inte sett så mycket av, men kärringtand ser man en del av, plus att den väl fixerar kväve.....och gillas av sambons bin.

Jag har i och med i år plöjt och sått om alla vallar, detta var inte gjort sedan 80-talet.
Några nya dräneringar har kommit ner, några stora stenar har grävts bort och på några ställen har 8-10 meter alsnår och spiréa avvecklats, en grävmaskin har ryckt stubbar och rötter innan plöjning.
Grannar tycker att det är roligt att se skötsel på fastigheten efter många års misskötsel.

Från början köptes gården tillsammans med ett ex som hade både hästar och kor. Egentligen är jag ju mer intresserad av skog och skulle väl själv inte köpt en gård med åkermark till, men saker och ting händer och när hon tog sina djur och flyttade vidare så var det väl bara att fortsätta bruka åkrarna......jag funderade faktiskt inte ens nämnvärt över det.
Alternativet hade väl vart att någon köttbonde kommit och pressat rundbalar mot eu-stödet. Något vidare engagemang att tugga sig genom alsnår och spiréa hade ju då inte funnits.

Förra året gjorde jag en stor insats och byggde stängsel mot vildsvin, har i samband med detta gjort ett par hagar till en grannes får. Beteshagar är snyggt, synd bara att man själv inte är speciellt djurintresderad :lol:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570679 Fick in höet från första åkern idag....
Hade inte tid med pressen, och ingen hjälpreda, så jag gjorde som tidigare år, traktorn och höhasa, drog fram till ladan och lastade in för hand... #:-s #:-s

Fint hö, väldigt fint hö.

Pressning nästa vecka.... Om vädret tillåter, det gjorde det inte idag.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#570687 Tack pannben för ditt utförliga svar, jag läser och lär, har inte jobbat med detta något tidigare. att hästarna behöver ett foder som inte är för proteinrikt har jag förstått. Men var fundersam kring hur bra förutsättningar det vara att göra hösilage av det, men det verkar som inte jag behöver vara så orolig som jag först var. Är ängsgröda mer än fodervall då det är så gammal vall.. vilket ju är en fördel när det ska till lågpresterande hästar. Körde över 2 bitar med betesputs i början av maj för att få en jämnare mark (vildsvinsbök), bort gammalt växtlighet

molnia - Dagens bild

hönät har jag hört lite dåligt om som du säger. jag vet inte hur jag skulle lösa det riktigt annars.. tror inte det blir riktigt bra med fullständigt fri tillgång. och de kommer gå på lösdrift en mil ifrån vårt hem.

Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

molnia  
#570689 har du inte övervägt en självlastarvagn vinterröjarn?

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570692
molnia skrev:har du inte övervägt en självlastarvagn vinterröjarn?


Jo då jag har en, men detta går snabbare, tro mig eller ej. Jag kan om jag vill lyfta in höet med lastaren, men jag väljer att ta det med högaffel, både motion och lär känna det jag ska pressa och sälja.

Det hela tog ca 3.5 timmar, och då ingick på kopplingen av hasan.

En annan orsak att jag inte tog självlastarvagnen var,,,, att jag glömt att kapat till kraftaxeln..... :oops: :oops: :oops: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570695 Jag såg att någon nämnde analys,,, kanske det var D Brown?

Iallafall jag har aldrig brytt mig om detta, och vill kunden ha analys då får den bekosta detta.

Enda de brukar fråga är: Är det fräscht?
Och småbal?.

Är det många som får frågan om analys,?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570706
vinterrojarn skrev:Jasså, ja så är det, allt går upp och ner
...

Är det ängssvingel? Eller bara höfrö?

Förlorade du mycket under fjolåret?
Eller fick du in ungefär samma som vanligt...?
Har kört Skåne Frös Hipp Hopp...
https://skanefro.se/produkt/hipp-hopp-vallbl-kopia/
Ängsvingel och timotej.
Brukar lägga en kantzon på 9-12 meter mot skog som sås med en viltblandning, tex Viltmästarens klövvilt som innehåller bla honungsört...gillas av bina.
Om grisarna hittar ut så brukar det vara i kantzonen och där skördar jag inte, bara en putsning i september.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570708 Verkar vara mycket stök med vildsvin...
Jag har rådjur som äter höet i ladan på vintern, så nu för tiden så ser jag till att de alltid har mat... Hänger upp lite hö åt dem när det är kallt, eller när mycket snö kommit...
Hö sallad tycker de om. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570726 Måste säga att vildsvinen inte drabbat mig i någon större omfattning...kanske för att vallarna läggs om med jämna mellanrum. Sägs ju att de föredrar äldre vallar. Grannens gräsmatta tycker de är smakligare [emoji39]

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#570727 Vinterrojan, har du hötork eller torkar du bara på slag?
Hur vet jag att höet är torrt?
Velar mellan en självlastarvagn och löspress, vilket är bäst för väldigt små mängder men 1 mil transport?
Kan jag tex köra med spadrull harv och göra vall istället för att plöja?

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570730
sveakatten skrev:Vinterrojan, har du hötork eller torkar du bara på slag?
Hur vet jag att höet är torrt?
Velar mellan en självlastarvagn och löspress, vilket är bäst för väldigt små mängder men 1 mil transport?
Kan jag tex köra med spadrull harv och göra vall istället för att plöja?


@sveakatten
Nä, jag torkar på slag, jag fick lära mig för många år sedan att,, ta ett strå, forma detta till ett "z" och börja veva. När du vevat tre varv, och strået går av på tre varv då är höet färdigt.

En självlastarvagn, är smidigare.
Dock kräver höet lada,eller höskulle men det har du nog.

En löspress är bra, ger dock mer jobb med transporter, först press, sedan hem, byta till vagn och så tillbaka igen.... Men du får plats med mer hö hemma, och det är lättare att fodra ut. :-bd

Valet av redskap för att bryta grässvålen, beror i mina ögon på hur länge sedan det var det var plöjt,,,?,,
Om det var ca 4-8 år sedan, ja då bör det gå.
Är det längre tillbaka,,, nä, plöja och harva.
Då du behöver få upp ny matjord och ner med ny näring i jorden.
En gammal vall, är väldigt hård i jordpackningen, och behöver därför luckras upp.

De år jag inte har haft lust att plöja, då har jag lejt, medans storbönderna ändå åker förbi.

Hoppas du fick lite svar.....
Och inte fick ännu mera tankar av detta....
...
🤗 :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570731
Gaffe skrev:Måste säga att vildsvinen inte drabbat mig i någon större omfattning...kanske för att vallarna läggs om med jämna mellanrum. Sägs ju att de föredrar äldre vallar. Grannens gräsmatta tycker de är smakligare [emoji39]


=)) =)) Vilken tur, och otur för honom.....
Men jag må säga, vilket grymt svinaktigt beteende... :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570762 Jag brukade ta in höet, löst och pressa senare, blev så tyvärr även i år. Men nästa vecka då ska jag pressa ut detta för då ska även nästa åker in....

Har sedan bara 2.5 ha kvar att slå av mitt, arendet får vänta lite till.

Hoppas på bra väder så jag slipper ta in hö..

Jag brukar låta höet ligga ca en vecka och blåsa igenom, innan pressning. Då hinner det sista grässtråna dö.

På så sätt slipper jag riskera dåligt hö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570789 En liten tanke jag har fått är: någon som vet eller försökt att pressa hösilage i en hård press??
Och sedan plasta????

Väldigt nyfiken på detta.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Bert1  
#570800 Inget som lär gå med en Claas Markant 51a med någon ordning i alla fall
Hörs rätt kvickt på den när det börjar bli slöjt på kvällen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).