Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98246 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#570371 Tack, satt och letade i går men hittade inget.
:-bd :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570380
sveakatten skrev:Tack, satt och letade i går men hittade inget.
:-bd :-bd


Ja, det är inte lätt att hitta till dessa maskiner.

"Maskinisten" verkar ha lite roliga grejer.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570498 Hakar på i tråden, intressant läsning.
Har cirka 6 ha som jag tar vall på, blir primärt hösilage men brukar pressa 2 vagnar småbal.
Har en Kverneland 2320M Tallriksslåtter samt en gammal PZ HS-360 kombi.
Lejer ut pressningen.
Hösilage och hö går till egna hästar samt försäljning av överskottet.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570503
Gaffe skrev:Hakar på i tråden, intressant läsning.
Har cirka 6 ha som jag tar vall på, blir primärt hösilage men brukar pressa 2 vagnar småbal.
Har en Kverneland 2320M Tallriksslåtter samt en gammal PZ HS-360 kombi.
Lejer ut pressningen.
Hösilage och hö går till egna hästar samt försäljning av överskottet.


Välkommen, brukar du vall, eller låter du den växa upp varje år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570556
vinterrojarn skrev:
Gaffe skrev:Hakar på i tråden, intressant läsning.
Har cirka 6 ha som jag tar vall på, blir primärt hösilage men brukar pressa 2 vagnar småbal.
Har en Kverneland 2320M Tallriksslåtter samt en gammal PZ HS-360 kombi.
Lejer ut pressningen.
Hösilage och hö går till egna hästar samt försäljning av överskottet.


Välkommen, brukar du vall, eller låter du den växa upp varje år?
Vad tänker du på med "bruka"?

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570564
Gaffe skrev:
vinterrojarn skrev:
Gaffe skrev:Hakar på i tråden, intressant läsning.
Har cirka 6 ha som jag tar vall på, blir primärt hösilage men brukar pressa 2 vagnar småbal.
Har en Kverneland 2320M Tallriksslåtter samt en gammal PZ HS-360 kombi.
Lejer ut pressningen.
Hösilage och hö går till egna hästar samt försäljning av överskottet.


Välkommen, brukar du vall, eller låter du den växa upp varje år?
Vad tänker du på med "bruka"?



Om du bara slår av vallen varje år eller om du, plöjer, harvar och sår om vart 3-4 år?

Lite roligt att veta... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570580 Satt och vände hö igår, allt gick bra fram tills att kedja som driver pinnarna gick av...
Jippie då är det bara att börja laga igen...
:((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

halvproffs  
#570583
vinterrojarn skrev:Satt och vände hö igår, allt gick bra fram tills att kedja som driver pinnarna gick av...
Jippie då är det bara att börja laga igen...
:((


Sådana småsaker är väl ingenting att bli upprörd över?!. Blir man det är det bara att lägga ner och skaffa skrivbordsjobb.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570584 :d :d nä, men inte blir man glad heller.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570585
vinterrojarn skrev:
Gaffe skrev:
vinterrojarn skrev:[quote="Gaffe"]Hakar på i tråden, intressant läsning.
Har cirka 6 ha som jag tar vall på, blir primärt hösilage men brukar pressa 2 vagnar småbal.
Har en Kverneland 2320M Tallriksslåtter samt en gammal PZ HS-360 kombi.
Lejer ut pressningen.
Hösilage och hö går till egna hästar samt försäljning av överskottet.


Välkommen, brukar du vall, eller låter du den växa upp varje år?
Vad tänker du på med "bruka"?



Om du bara slår av vallen varje år eller om du, plöjer, harvar och sår om vart 3-4 år?

Lite roligt att veta... :d[/quote]Jaha, jo jag lägger om vart 4:e år.
Har några "nya" små stycken på grannens mark efter förra sommarens torka. Tar normalt två skördar, någon bit av mer beteskaraktär låter jag bara ligga utan att bruka och tar bara en skörd på sedan bete.
Tappar 2 ha till nästa år som övergår och blir rent bete, så jag letar lite nya plättar att odla. [emoji4]

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570586 Jasså, ja så är det, allt går upp och ner
...

Är det ängssvingel? Eller bara höfrö?

Förlorade du mycket under fjolåret?
Eller fick du in ungefär samma som vanligt...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570594 Så där ja,,,, nu är kedja till vändaren lagad, men jag måste visst byta ut några vändpinnar... Hoppas det finns att få tag på... :-ss

Får bli en vända in till stan och höra....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570637 Jahopp, ja... Blev dyrt... Fick beställa genom lantmännen maskin och det skulle kosta ca 3000 kr exklusive moms för 10 stycken..... Ja ja....

Sedan fick man se att det skulle bli regn igen, så jag har spenderat eftermiddagen med att ta in hö.... :-bd löst.... :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Pannben  
#570664 @molnia

Det jag avsåg med lämplig skördetidpunkt var att du skulle kunna få ett foder som hästarna kan ha som enda grovfoder och äta i det
närmaste fri tillgång av. Hästar behöver både lagom mängd näring och tillräckligt med fibrer.

Om fodret bärgas som hö eller "hösilage" påverkar inte näringsinnehållet. Näringsinnehållet påverkas av vallväxternas utvecklingsstadium.


Allt eftersom vallväxterna växer och utvecklas under säsongen förvedas stjälkarna. Smältbarheten hos fodret minskar och med det den energi som djuren kan tillgodogöra sig. Proteinhalten sjunker också och mängden fiber ökar.
Önskad nivå av energi och fiber är det som avgör när det är lämpligt att skörda vallen. Proteininnehållet avgörs mycket av vallens botaniska sammansättning och kvävegödsling så det är lite för sent att påverka det när vallen kan skördas. Vad som är önskat innehåll av energi och fiber beror på vem som ska äta fodret. Mjölkkor vill ha en foderstat som innehåller drygt 12 MJ(megajoule)/kg ts(torrsubstans). Icke högpresterande hästar ska lämpligen få ett foder med ca 7-8MJ/kg ts.
Om fodret har ett högt energiinnehåll får inte hästarna i sig tillräckligt med fibrer utan att bli överutfodrade. Fibrerna behövs för att hästarnas tarmar ska fungera bra. Dessutom kommer hästarna att gå hungriga om fodergivan begränsas. Alternativet är att låta hästarna bli överfeta och det är rent hälsovådligt.

Det jag tidigare skrev om lämplig skördetid i mitten av juli är för större delen av södra landshalvan. I mitten av juni brukar vallen sjunka förbi 10MJ/kg ts och gräsfröhalm som skördas i slutet av juli / början av augusti innehåller knappt 7MJ/kg ts.

Det du befarar att inte tillräckligt med mjölksyra bildas så brukar det inte bildas så mycket alls när fodret är så torrt som hösilage är. Viktigt är att balarna pressas hårt så de inte innehåller så mycket luft. De behöver kanske också några lager extra plast så inte vassa stjälkar sticker hål på plasten.

Hönät skulle jag inte våga använda till mina hästar. Jag har INTE några vetenskapliga belägg för skador av hönät men jag har sett en häst som slitit av sig underkäken. Den hade inga tecken på yttre våld och det enda den kan ha fastnat i var hönätet. Dessutom kan man fundera på hur bra det är för nackmusklerna att stå och rycka för att komma åt fodret. Dessutom är mätta hästar lugna hästar. Min nordsvenska märr blir tvärsur när hon är hungrig. Som sagt mina funderingar och åsikter. Nu får jag nog massor av hästägare mot mig som är nöjda med hönät :-ss

Det blev ett långt och säker förvirrande inlägg med en massa tankesprång som gör att texten blir osammanhängande.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570673
Pannben skrev:@molnia

Det jag avsåg med lämplig skördetidpunkt var att du skulle kunna få ett foder som hästarna kan ha som enda grovfoder och äta i det
närmaste fri tillgång av. Hästar behöver både lagom mängd näring och tillräckligt med fibrer.

Om fodret bärgas som hö eller "hösilage" påverkar inte näringsinnehållet. Näringsinnehållet påverkas av vallväxternas utvecklingsstadium.


Allt eftersom vallväxterna växer och utvecklas under säsongen förvedas stjälkarna. Smältbarheten hos fodret minskar och med det den energi som djuren kan tillgodogöra sig. Proteinhalten sjunker också och mängden fiber ökar.
Önskad nivå av energi och fiber är det som avgör när det är lämpligt att skörda vallen. Proteininnehållet avgörs mycket av vallens botaniska sammansättning och kvävegödsling så det är lite för sent att påverka det när vallen kan skördas. Vad som är önskat innehåll av energi och fiber beror på vem som ska äta fodret. Mjölkkor vill ha en foderstat som innehåller drygt 12 MJ(megajoule)/kg ts(torrsubstans). Icke högpresterande hästar ska lämpligen få ett foder med ca 7-8MJ/kg ts.
Om fodret har ett högt energiinnehåll får inte hästarna i sig tillräckligt med fibrer utan att bli överutfodrade. Fibrerna behövs för att hästarnas tarmar ska fungera bra. Dessutom kommer hästarna att gå hungriga om fodergivan begränsas. Alternativet är att låta hästarna bli överfeta och det är rent hälsovådligt.

Det jag tidigare skrev om lämplig skördetid i mitten av juli är för större delen av södra landshalvan. I mitten av juni brukar vallen sjunka förbi 10MJ/kg ts och gräsfröhalm som skördas i slutet av juli / början av augusti innehåller knappt 7MJ/kg ts.

Det du befarar att inte tillräckligt med mjölksyra bildas så brukar det inte bildas så mycket alls när fodret är så torrt som hösilage är. Viktigt är att balarna pressas hårt så de inte innehåller så mycket luft. De behöver kanske också några lager extra plast så inte vassa stjälkar sticker hål på plasten.

Hönät skulle jag inte våga använda till mina hästar. Jag har INTE några vetenskapliga belägg för skador av hönät men jag har sett en häst som slitit av sig underkäken. Den hade inga tecken på yttre våld och det enda den kan ha fastnat i var hönätet. Dessutom kan man fundera på hur bra det är för nackmusklerna att stå och rycka för att komma åt fodret. Dessutom är mätta hästar lugna hästar. Min nordsvenska märr blir tvärsur när hon är hungrig. Som sagt mina funderingar och åsikter. Nu får jag nog massor av hästägare mot mig som är nöjda med hönät :-ss

Det blev ett långt och säker förvirrande inlägg med en massa tankesprång som gör att texten blir osammanhängande.



Fantastiskt Pannben, hel kul läsning.
:d :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).