mån 22 apr 2019, 08:43#563103
Hej
Tusen tack för att detta forum finns!
Har nu pratat med 4 olika handläggare på skatteverket och tyvärr fått 4 OLIKA svar på samma fråga
Kan någon hjälpa mig här
Sonen med sambo har köpt lite mark (15h) på marken står ett boningshus som ej är beboligt, det står även en gammal bagarstuga som dom nu håller på rustar upp för ett tillfälligt boende innan de ska bygga nytt hus på samma del som befintliga bonings huset står nu.
Nu till frågan
Hur ska man deklarera detta ?
Dom kommer inte första åren att sälja skog utan dom vill ha den kvar och det som är tänkt i framtiden är att bygga en större byggnad som sonens AB ( annan inriktning ) ska hyra av denna näring.
Den gamla bagarstugan som dom idag gör som ett fullgott boende kommer dom hyra ut som övernattnings bostad till de som ligger borta i arbete när de har byggt klart allt.
Hur ska man se på näringsverksamheten ?
Är den passiv eller aktiv?
Kan man dra kostnaderna på färdigställandet av bagarstugan som görs om?
Kan man lyfta minusresultatet och dra mot inkomst ?
De köpte gården 2018 i januari.
De arbetar med både skog ( gallring) samt med övriga byggnader varje ledig minut så dom är uppe i över 500 timmar per person på ett år.
Jag har försökt få svar av skatteverket men tyvärr har jag inte fått samma svar utan helt olika och nu känner jag lite panik eftersom dom inte har någon försäljning ännu eller uthyrning så vet jag inte om den ska vara passiv eller aktiv och än värre vad får man dra av?
Jag är införstådd med att man måste särskilja mark och boende och det har jag full kontroll på, men tyvärr inte övriga saker.
Någon som är kunnig?
Tack på förhand